Friday, May 29, 2009

Jenguk Penanti

Kemenangan di Penanti Penting Untuk
Kukuhkan Kerajaan PR - Saifuddin

PILIHAN RAYA kecil N 12 DUN Penanti, Pulau Pinang jelas tidak panas dan hangat seperti beberapa pilihan raya kecil sebelum ini. Sepanjang tempoh kempen yang hampir sudah sampai penghujung, pilihan raya itu berlangsung dengan tenang saja. Tiada laporan berlaku kejadian tidak diingini.

Kalau pun ada kekalutan dilakukan oleh mereka yang kurang sifat tubuh badan tetapi terikut-ikut juga nakkan gambar merak di tampal dipokok-pokok di dalam kawasan pilihan raya itu.

Ketenangan pilihan raya Penanti ini tidak lain dan tidak bukan kerana UBN tidak ikut sama mengambil bahagian. Dalam beberapa siri pilihan raya sebelum ini termasuk di Permatang Pauh dulu di mana UBN mengambil bahagian dengan sesungguhnya dan penuh ghairah.

Maka berlakulah kekalutan dan kejahatan mengatasi normal-normal politik. Kehangatan dan sikap jahat UBN menyerlah sejak di hari penamaan calon lagi. Apabila UBN tidak berani menyertai pilihan raya itu dan ia menyebabkan pilihan raya itu aman, dapatlah disahkan bahawa sesuatu pilihan raya kecil itu akan jadi panas, kacau dan penuh keserabutan bila UBN ikut sama bertanding.

Dengan apa yang berlaku di Penanti ini menjelaskan dakwaan pembangkang selama ini bahawa UBN lah yang melakukan provokasi dalam pilihan raya. Yang memulakan perbalahan dan melakukan kerja-kerja yang boleh membawa ketegangan dan mengotorkan demokrasi.

Makanya lain kali elok kalau UBN tidak menyertai dan mengambil bahagian dalam mana-mana pilihan raya kecil di masa depan bagi memastikan pilihan raya berjalan dengan tertib.

Misalnya dalam pilihan raya kecil di Manik Urai pada 6 Julai depan moleklah kalau UBN tidak mengambil bahagian bagi menjamin pilihan raya berkenaan berlangsung dalam suasana baik.

Kalau UBN ambil bahagian tentu pilihan raya itu akan panas dan berlaku perkara yang tidak baik. Rasanya pasukan keselamatan, polis, askar, bomba, FRU, pengerusi JKKK, guru Kemas dan segala macam pasukan keselamatan juga suka kalau UBN tidak mengambil bahagian.

Berbalik kepada pilihan raya Penanti yang akan berlangsung lusa, 31 Mei walaupun ianya tenang dan calon PKR, Dr Mansur Othman tidak menghadapi laluan sulit namun ia tidak boleh dianggap mudah. Meskipun kemenangan sudah pasti dalam genggaman tetapi jangan rasa selesa dengan kedudukan itu.

Apa-apa boleh berlaku dalam politik. Pilihan raya Penanti itu bukan saja setakat memberi ruang kepada Pakatan Rakyat memperbetulkan kerajaanya, tetapi ia juga membuka ruang kepada rakyat. Rakyat Penanti boleh menggunakan pilhan raya itu untuk menghantar mesej kepada kerajaan.

Justeru, mereka perlu terus bekerja kuat seperti mana dalam pilihan raya yang disertai UBN. Rakyat kena keluar mengundi ramai-ramai. Tentunya dalam pilihan raya itu PR bukan saja mahu menang tetapi mahu jadikan kemenangan itu bukti jelas bahawa rakyat tidak bersedia menerima perubahan dan pembaharuan yang sedang dibina Najib Razak kini.

Makanya, PKR perlu menang dengan majoriti lebih 3,000 undi. Untuk mencapai ini maka pengundi kena keluar dan jangan saling harap berharap.

Pesanan atau kebimbangan diluahkan Pengarah Pilihan Raya kecil itu, Saifuddin Nasution Ismail (foto atas) hendaklah diselami. Menurut Saifuddin dalam satu kenyataan diemailkan ke blog ini, disebabkan perlawanan tidak panas menyebabkan ada segelintir pengundi yang merasakan tidak perlu keluar mengundi.

Anggapan atau sikap begitu silap dan perlu dibuang.

Lantaran itu beliau menyeru pengundi keluar dengan mengundi calon Keadilan bagi memberi isyarat bahawa mereka maukan kerajaan Pakatan Rakyat kukuh di negeri Pulau Pinang untuk meneruskan agenda perubahan yang telah dicerminkan oleh pencapaian kerajaan negeri sejak Mac lalu.

Pengundi Penanti hendaklah mencatat rekod tersendiri dalam pilihan raya itu kelak bukan saja mereka menang tetapi mencatat majoriti paling tinggi berbanding dengan beberapa pilihan raya kecil yang lalu. Horas! [wm.kl.12:00 t/hari 29/05/09]

2 comments:

mantaro said...

Penanti penting untuk rakyat Malaysia.Penanti perlu menang majoriti besar untuk kita memberi tekanan untuk BN bubar DUN Perak

kembara putih said...

Bukan jumlah majoriti yang besar, yang penting jumlah undi yang PKR dapat lebih banyak berbanding sebelum ni. Majoriti memang la boleh jadi besar jika bandingkan dengan calon bebas yang mungkin dapat beratus2 undi sahaja.