Friday, February 13, 2009

Celoteh Murai 32

Loya Dengar Komen Selantia

MACAM-MACAM bermain dan menggaru-garu halkum Murai apabila membaca ulasan Selantia mengenai apa yang berlaku di Perak yang dihubung kait dengan Anwar Ibrahim.

Kata si Selantia dia membuat ulasan mengenai Anwar bukan kerana emosi tetapi berlandaskan akademik? Sekali dengar cara Selantia berpolitik kalah Barack Obama.

Murai nak tanya bila Selantia ni bersekolah? Setahu Murai hidupnya dalam kubang atau longkang yang penuh lumut dan tahi. Dia tidak pandai apa-apa selain daripada menjeler lidah dan menangkap mangsanya dengan menggunakan alat yang panjang itu.

Bolehkah orang yang tidak cukup akademik bercakap mendakwa dia bercakap berlandaskan akademik? Apakah boleh dianggap seseorang itu mempunyai akademik kalau dia tidak mempunyai prinsip dan akhlak? Selalunya orang ada akademik dia cerdik, sopan santun dan berakal budi dan pekerti yang tinggi.

Kata Salentia juga dia bersetuju dengan Karpal Singh yang meminta Anwar bertaubat kerana Anwar banyak membuat kesalahan politik.

Bagi Selantia, Anwar jadi tidak setuju dengan Karpal yang nak saman Sultan Perak itu kerana nak cuci tangan.

Jelas sekali sikap munafik Selantia bila beliuau berkata begitu. Jika ada sikit kepentingan baginya maka disokong sesiapa saja tanpa mengira ia langgar ataupun hentam prinsip lalangnya. Sikap ini bahaya... Murai percaya kalau beliau berada di Gaza saat senapang Israel menghala ke arahnya dia akan mengaku menyokong Israel kerana nak selamatkan nyanwanya.

Sebelum ini yang kata Selantia katak dalam parlimen ialah Kapral Singh. Kapral pernah minta Selantia supaya diam dan jangan bercakap sebab dia katak, 'diamlah katak, duduk.. katak..' katak begitulah hina Karpal kepada si Selantia.

Alih-alih kini dia setuju dengan Karpal. Tidakkah dia bersetuju dengan Karpal itu kerana emosi? Kerana tersangat bencikan kepada Anwar? Murai tahu kenapa dia benci kepada Anwar bukan kerana prinsip tetapi kerana peribadi. Mahkluk inilah yang menghentam Anwar dalam majlis tertinggi Umno dan makhluk inilah juga yang mengidning tidak tahu malu untuk berbaik dengan Anwar.

Murai berkata ini kerana Murai yang bawa makhluk ini masuk ke dalam rumah Anwar selepas Anwar dibebaskan dulu.

Dunai semua tahu kenapa Selantia memburuk dan menghentam Anwar dan hentam Pas sekali ialah kerana mahu dijadikan modal untuk dia lompatttttt.... ke dalam Umno semula. Apakah itu sikap akademik? Orang beri kita bunga kita bagi tahi, apakah itu akademik? Mungkin ajaran itu hanya adalah di sekolah katak, monyet, kangaroo atau haiwan-haiwan sejenis dengannya saja.

Murai nak pesan kepada Selantia kalau kita bercepuah dengan tahi, berbalut dosa dan noda, sesiapapun tidak mahukan kita. Orang hanya ketawa depan semasa dihidang air tetapi akan mencemuhnya di belakang. Selantia tidak menyedari ini kerana suka dipuji.

Selantia hari ini samalah dengan budak telinga menanah yang tidak disenangi oleh kawan-kawannya. Ke mana dia pergi dia membawa nanah dan berbauk busuk dan hanyir itu. Diri Selantia sebenarnya lebih hanyir dari nanah budak telinga bernanah itu dengan tindak tanduk dan sikap munafiknya.

Sepatutnya bila Karpal suruh Anwar bertaubat orang yang pertama kena bertaubat dan insaf ialah dirinya sendiri. Siri-siri taubat ini kalau nak dilakukan setahun tidak habis kerana terlalu banyak dosa Selantia.

Murai aturkan di sini beberapa dosa besar Selantia yang sukar untuk dimaafkan. i. Menjadi penggerakan kepada mahasiawa untuk menjatuhkan kerajaan Pas Kelantan tahun 1978. ii. Menjadi mendiator memperalatkan Mohammad Nasir menentang Pas Kelantan. iii. Mengkhianti perjuangan Semantat 46, lompat ke dalam Umno tahun 1995. vi. Menentang Umno tahun 2004 dalam pilihan raya bertanding sebagai calon Bebas, v.

Menyumpah Nik Aziz sebagai tok guru biawak dalam ceramah di Padang Garung, Kota Bharu dan di ceramah-ceramah lain. vi. Melupai budi Pas yang memberi lambang bulan bertanding dalam pilihan raya 2008, vii. Memberi sokongan kepada Tengku Iskandar supaya menuntut takhta kesultan Kelantan.

Dosa-dosa ini tidak akan suci dan terampun hanya dengan belanja tea tarik ataupun bayaran (rasuah) beberapa puluh ribu kepada orang-orang tertentu. Dosa ini sudah sebati di hati rakyat. Ia juga akan menjadi parut hitam dalam sejarah politik Selantia sebelum beliau menutup mata.

Murai: Tak tergamak nak publishkan sekeping gambar mengenai kebejatan Selantia.

5 comments:

Anonymous said...

maaf tuan mso,sy ni adalah satu dari jutaan pminat blog merah tinta..
tuan maso,itulah yang berlaku n diajar oleh org2 yg kononnye memperjuangkan bangsa melayu,apabila pemimpin2 krajaan yang mengamalkan sikap sebegini(munafik) maka tidak hairan lah jika terdapat anak2 rakyatnya yg mengikut jejak langkah bapak krajaannya.. kita mlihat fenomena sebegini sudah menjadi lumrah n wajib bagi kalangan pemimpin2 krajaan,dikatakan nya bersih n dikutuknye habis-habisan org lain kotor walhal tahi n najis bercepuah dimuka dan atas dahi nya sendiri.. tahi sendiri disimpan2 tpi bile tahi org dicari2 dibising2kan..so tidak hairanlah jika bapak2 krajaan ni sudi mengambil anak2 rakyatnye yg busuk n bergelumang dgn tahi najis ni same2 mengkayakan lagi isi najis didalamnya organisasinya..

Puan Ainon Mohd. said...

Tuan MSO,

Jangan diulas lagi tingkah laku si fulan itu. Semua orang sudah tahu.

Anonymous said...

Ibrahim Ali adalah manusia yang patut dinyahkan dari muka bumi ini

Pak Mat Tempe said...

Pak MSO.
Semua orang satu Malaysia dah tahu pendiriannya dalam politik tidak siapa nak ambil pot bak kata orang sekarang. Kekadang ada point juga apa yang cakap tetapi oleh kerana latarbelakang orang yang bercakap itu telah dimaklumi membuatkan orang tak ambil pusing langsung.

Pemimpin atau kawan yang baik berhemah akan bersimpati dengan kawan dalam kesusahan bukan memijak kepala kawan untuk menunjukan dia gedebe nombor wahid kepada ketua dia. Rakyat tidak lupa itu semua. Memang orang politik opurtunis tetapi dalam kes dia opurtunis melampau dan menjelekan.

Biarkan dia bercakap berdegar2 orang tak peduli.Silapnya PAS juga bagi laluan dan talian hayat kepada beliau yang hampir ditalkinkan politiknya oleh UMNO. Bising dia sekarang ada makna tu!!!!!.
Pak MSO teruskan tinta merah mu

Anonymous said...

Tuan MSO,
Sebenarnya Raja Katak tu siang malam dok bermimpi nak join balik UMNO. Hidup tak keruan. Bangun tido je terus teringat Najib. Peluang jgn dilepaskan. Semua org dapat baca fikiran Raja Katak sekarang ni...