Tuesday, February 7, 2012

Pendedahan Busuk

Pejabat Pelajaran Kelantan Berkempen Untuk Umno?

Politik sistem demokrasi seperti yang diamalkan di negara ini tidak menghalang mana-mana parti siasah berkempen untuk tujuan menarik perhatian umum. Kempen dalam pelbagai bentuk itu dibenarkan selagi ia tidak bercanggah dengan mana-mana peruntukan undang-undang. Demokrasi itu ada garis tegaknya tersendiri yang harus dihormati.

SPR badan yang mengendalikan perjalanan pilihan raya di negara ini juga ada peraturan dan kuasa yang diberikan kepadanya. SPR boleh membatalkan mana-mana individu yang mengambil bahagian dalam pilihan raya sekiranya mereka didapati melanggar undang-undang atau akta tertentu.

Ertinya kebebasan dalam demokrasi masih ada batasnya. Hal-hal yang boleh memudaratkan orang lain ataupun membabitkan hak kepentingan awam, hak kerajaan, pencabulan hak rakyat tidak dibenarkan sama sekali.

Tetapi nampaknya peraturan itu tidak dipedulikan. Lagak sesetengah pihak laksana Orang Asli yang masih buta mengenai kanun tanah Kelantan yang beranggapan ada istilah Tanah Adat di Kelantan. Ia terus berlaku dan berlaku dan pihak yang suka mencabulinya semacam sudah menjadi habit buat mereka.

Kalau mereka tidak mencabuli undang-undang, merosakan hak awam, menyalahgunakan dana rakyat seolah-olah mereka tidak akan senang. Kehidupan mereka seharian tidak ada makna kalau tidak berbuat jahat. Melakukan kesalahan itu sudah dianggap membuat kebaikan!

Menyentuh soal menyalahgunakan kepentingan awam dan hak kerajaan ini saya hendak menyebut fasal bentuk kempen dilakukan oleh UBN Kelantan untuk memastikan parti itu merampas Kelantan dalam pilihan raya umum akan datang.

Perkara paling jelas dari dulu sehingga sekarang, (dan akan berhenti [mungkin] selepas kerajaan digerakkan atas mitos UBN berakhir), ialah tentang mengeskploitasikan guru-guru untuk membantu Umno. Tindakan zalim mengeksploitasikan ini bukan perkara baru tetapi ia adalah tradisi berterusan sejak tahun 1960 lagi. Antara punca kenapa mutu pendidikan Kelantan merosot kecuali sekolah SAR ialah kerana wujudnya politiking 'mengrimau' dalam pendidikan.

Iya... guru ada hak asasi yang dijamin oleh perlembagaan untuk menyokong mana-mana parti siasah dan kumpulan. Tetapi guru tidak boleh dipergunakan begitu saja. Menghalang kebebasan guru merupakan satu kezaliman. Demikian menjadikan guru sebagai keldai adalah sesuatu yang jelek. Guru adalah warga pendidikan yang seharusnya disuci jiwa dan pemikirannya. Kalau guru sudah dibacuhi dengan kenodaaan macam mana ia boleh melahirkan generasi didikannya yang bersih.

Harapan terlahirnya generasi yang berintgriti, berwawasan dan bersih tidak akan terjamin kalau ianya dididik dan diajar oleh guru-guru yang dipasak dengan doktrin dan mitos bahawa Umno lah segala-galanya. Kalau silibas ini tidak diperbetulkan lama-lama genarasi akan datang akan lahir dari sekolah dengan berwajah Umno yang sudah dibenci itu.

Mereka boleh berpolitik...tetapi asalkan mengikut peraturan dan rukun-rukunya. Batas mindanya tidak boleh disekat apa lagi dipaksa agar menerima satu idealogi sahaja.

Malangya hakikat ini tidak difahami atau sengaja tidak mahu difahami oleh pihak atas yang mentadbir para guru. Guru di Malaysia bernasib malang kerana mereka disogok agar menerima satu ideologi. Guru di Malaysia dibenarkan menulis dalam dakwat biru, manakala dakwat lain diharamkan. Mereka dijadikan lembu yang dicucuk hidung kemudian ditarik.

Adalah kesilapan kepada pihak diberi mentadir dan mengurus guru – dalam soal ini Jabatan Pelajaran Kelantan. Kesalahannya dari peringkat Pejabat Pendidikan Daerah (PPD) sehinggalah Pejabat Pendidikan Negeri. Kandati mereka boleh perlakukan begitu tetapi bukan semua guru sedia dan sanggup menjadi pandir.

Ingat kita boleh menarik dan memaksa kuda ke tepi pantai tetapi kita tidak boleh memaksanya meminum air laut. Kalau kita terus memaksanya tidak mustahil si kuda itu akan menendang kita menyebabkan kita boleh terpelanting ke dalam laut.

Pengekspoloitasi warga guru ini dan sekaligus kebaculan pihak pengurus guru Pejabat Pendidikan Kelantan mengikut para desparador politik semakin menjadi-jadi. Guru-guru mahu dijadikan ahli Umno secara terhormat. Mereka memaksa guru menerima doktrin mereka agar membenci Pakatan Rakyat dan memberi tahu murid dan ibupaba bahawa hanya Umno yang terbaik. Barang kali Umno alpa bahawa cikgu ada otak dan mindanya sendiri.

Apa yang saya terima ini mendedahkan kebusukan Jabatan Pelajaran Kelantan. Betapa Pejabat Pelajaran Kelantan telah menyalahgunakan kuasa dan memperalatkan guru-guru agar menerima doktrin busuk Umno. Pejabat Pelajaran Kelantan telah menjadi perkakas Umno yang jelas dan nyata.

Maklumat yang saya terima ini terang sekali akan kebabrukan Pejabat Pelajaran Kelantan. Saya berharap ada penafian selepas ini agar apa yang didedahkan tidak benar dan palsu semata-mata. Wibawa PPK perlu dijadi agar ia terus disanjung. Kalau ia benar wajarlah Pengarah Pelajaran Kelantan melepaskan jawatan kerana beliau jelas menjadi kuda lumba kepada Umno. Seorang pegawai kerajaan perlu tegas dan bertanggungjawab kepada tugas yang diamanahkan bukan kepada mana-mana pihak. Gaji dan segala macam elaun yang mereka terima adalah wang rakyat bukan wang Umno.

Pada 15 Januari2012 jam 8:00 pagi telah diadakan satu majlis yang dinamakan “Majlis Taklimat Profesional”. Ianya dilangsungkan di pejabat Bahagian Teknologi Pendidikan Kelantan yang terletak bersebelahan dengan Penjara Pengkalan Chepa. Taklimat itu disampai oleh Menteri Perdagangan Antarabangsa dan Perindusterian (MITI) Mustapa Mohamad yang juga merangkap Pengerusi Umno Kelantan. Majlis itu berakhir selepas makan tengah hari dan satu resolusi dibuat.

Kehadiran Mustapa itu tidak ada kaitan langsung dengan dunia pendidikan kerana kebanyakan yang dipanggil ialah ketua-ketua Panitia Pendidikan Islam Sekolah Menengan dan Sekolah Rendah seluruh Kelantan. Apakah yang hendak ditaklimatkan oleh Mustafa kepada guru-guru berkaitan aspek itu? Bidang yang dipakari Mustapa bukan pengurusan Islam tetapi pengurusan ekonomi.

Majlis itu turut sama hadir ialah Pengarah Pendidikan Kelantan, Hussein Awang dan Ketua Sektor Pendidikan Mohamada Abdul Ghani. Kedua-dua mereka ikut memberi taklimat.

Atucara majlis itu ialah mengenai taklimat pendidikan Islam oleh Husein Awang dan Muhamada Abdul Ghani diikuti dengan sessi berintraksi dengan Mustapa Mohamad.

Majlis itu masih boleh dikira tidak melampau kalau setakat Pengarah Pelajaran dan Mustapa Mohamed diminta memberi taklimat mengenai pengurusan dan serba ringkas mengenai perkembangan ekonomi negara dan hal ehwal perdagangan dan industeri.

Tetapi keadaan menjadi agak melampau dan menjelaskan program itu untuk kepentingan politik Umno Kelantan apabila para peserta dibekal dengan beberapa bahan kempen seperti buku dan Vcd. Antara buku-buku yang dibekalkan ialah memburuk Nik Aziz dan Vcd pula siri soal jawab dengan bekas Exco Selangor yang dipecat Pas, Hasan Ali alias Hasan Akidah.

Apakah keperluan bahan-bahan itu semua dengan hubungan taklimat profesional itu? Apakah buku yang memburuk Nik Aziz dan soal jawaban Hasan Akidah itu yang memburuk Pas ada kena mengena dengan penigkatan pengurusan pendidikan Islam di Kelantan? Apakah akidah guru-guru dibawah tadbiran Hussein Awang juga rosak akidah dan memerlukan mereka mendengar celoteh dan bual berbusa air liur basi Hasan Akidah?

Apa yang berlaku ini mendedahkan keburukan dan salah guna kuasa dan peruntukan kerajaan. Tentunya wang untuk mengajur majlis itu wang kerajaan, wang rakyat. Sepatut ianya diguna untuk kepentingan rakyat dan pendidikan. Tetapi bila mana ia diselit dengan bahan-bahan kempen ia telah menyalahgunakan wang awam untuk kepentingan politik Umno.

Saya tidak hendak katakan Umno Kelantan khasnya kini terdesak dengan prgoram itu. Tetapi kalau melihat kepada keadaanya sampai guru-guru Panitia Pendidikan Agama pun disondolkan dengan bahan-bahan kempen yang tidak bermaruah dan penuh provokasi itu, apakah nama yang boleh kita berikan. Beruk ke apa? Atau lembu gemuk?

Kita berharap Pengarah Pelajaran Kelantan Hussein Awang menjelaskan perkara ini dengan tuntas. Kalau beliau menerima jawatan itu atas kepentingan anak bangsa beliau harus perbetulkan tindakan yang jelek dan jijik itu. Jika beliau gagal menjelaskan relevannya majlis itu maka jelas Jabatan Pelajaran Kelantan telah menjadi satu lagi komponen BN yang rasmi di Kelantan. Jika saya sebagai Pengarah PPK saya akan melepaskan jawatan apabila kerja buruk saya terdedah kepada umum. Saya tidak mahu akan disumpah dan dihina sampai ke padang Mahsyar. [wm.kl.10:35 am 06/02/12]

No comments: