Sunday, July 22, 2007

Nota dan Album

Sejarah dan cerita Masjid Baiturrahman, Aceh

MSO

MASJID Raya Baiturrahman yang terletak di Jalan Balaikota, Banda Aceh merupakan merutanda utama bagi Nangore Aceh Darussalam. Kewujudannya yang tersergam indah di bumi Tanah Rencong itu juga melambangkan bahawa negeri itu adalah negeri yang mengamalkan Islam seratus peratus.

Kehadirannya sejak ratusan tahun cukup membanggakan bukan saja bagi rakyat Aceh dan Indonesia tetapi juga bagi kira-kira 300 juta umat Islam di Nusantara.

Masjid yang penuh bersejarah itu bukan saja berfungsi sebagai rumah ibadat, tetapi ia juga bertindak menjadi pusat segala aktiviti kehidupan di Aceh sesuai dengan kedudukan ataupun peranan masjid itu sebagai Rumah Allah.

Medan mayat

Semasa taufan tsunami melanda Aceh penghujung 26 Disember 2004 lampau perkarangan masjid itu telah menjadi medan himpunan mayat-mayat mangsa ribut berkenaan. Ribuan mayat bergelempangan di laman masjid berkenaan.

Kehebatan dan keteguhan seni binanya teruji ketika tsunami melanda Banda Aceh. Masjid yang boleh mengugahkan hati sesiapa saja (yang beriman) tatkala menyilaunya itu tidak mengalami apa-apa kerosakan dan terus teguh tegap berdiri ditapak asalnya tanpa mengeserkan diri seinci pun kepada bencana berkenaan.

Kalau pun ada kerosakan hanya pada bahagian atas menara tinjauannya saja itu pun ia sebagai tanda bahawa komponen masjid berkenaan berhiba dengan kejadian yang mengguriskan hati seluruh dunia itu.

Sejarah masjid ini sungguh panjang dan menyayukan. Rentetan itu semua sejajar dan pantas dengan kedudukannya sebagai sebuah Masjid Raya di Aceh. Keagungannya bukan saja terletak kepada keindahan dan keunikan seni bina bangunanya, tetapi juga kepada perjalanan sejarah hidupnya.

Nama Masjid Raya Baiturrahman ini diambil sempena dengan nama Masjid Raya yang dibangunkan oleh Sultan Iskandar Muda pada tahun 1022 H bersamaan 1612 M.

Berusia hampir 400 tahun

Manakala dari catatan lain pula menyebut orang bertanggungjawab membangunkan masjid ini ialah Sultan Alaidin Mahmudsyah pada tahun 1292. Menyimpulkan dari dua tarikh tertera itu masjid itu kini berusia kira-kira hampir 400 tahun.

Masjid ini pernah musanah dalam satu kebakaran ketika serangan Belanda durjana ke Aceh pada tahun 1290 H atau 1873 M. Seluruh bangunan atau struktur awalnya hancur. Peristiwa ini sungguh menyayukan dan menghiri hati umat Islam Aceh.

Bagaimana pun atas nekad dan cintakan agama rakyat Aceh telah membinanya semula selepas empat tahun kemudian tepatnya pada Safar 1294 atau Mac 1877. Pihak Belanda sendiri yang menyedari bahawa api Islam di Aceh sukar dipadamkan terpaksa akur atas kehendak umat Islam di negeri itu.

Pembinaan masjid ini siap pada tahun 1299 H bersamaan 1881 M dengan kubahnya hanya sebuah sahaja. Pada tahun 1935 M masjid ini diperluaskan bahagian kanan dan kirinya dengan tambahan dua kubah pada bahagian kanan dan kiri. Kerja-kerja memperbesarkan masjid ini dilakukan oleh jawatankuasa umum (BOW) dengan peruntukan sebanyak F35,000 (Gulden), ianya dipimpin oleh Ir M Tahir. Kerja terakhirnya siap pada 1936 M.

Kemudian pembinana tambahan seterusnya dilakukan pada 1 Safar 1387 bersamaan 16 Ogos 1958 di mana Menteri Agama Rupblik Indonesia K.H. M. Ilyas telah meletakkan batu asas. Projek pembesaran kedua ini melibatkan pembinaan dua buah kubah menara di sebalah utara dan selatan.

Projek pembesaran

Pembesaran itu menjadikan masjid ini mempuyai limah buah kubah kesemuanya dan kerja-kerja menyiapkan kubah itu siap pada 1967 M.

Keluasan masjid itu ialah 56 x 34 meter dengan tambahan serambi seluas 12.5 x 10.5 meter. Masjid ini mempunyai 136 buah tiang bersegi bulat dengan 32 buah pilar bersegi empat sebagai teras sokongan bangunan masjid.

Bahagian dalam masjid ini sangat menarik dengan ukiran dan perhiasan kaligrafi ayat-ayat Quran dan dipenuhi candaley – lampu-lampu bergantungan. Sementara pintunya dihiasai dengan kerawang yang untik dan menyetuh naluri jiwa apabila memandangnya.

Berbagai aktiviti keagamaan, pendidikan dan sosial dijalankan di masjid ini. Antaranya sebuah sekolah agama (Madrasah Darusyariah) yang mempunyai enam kelas serta sebuah aula imam dan khatib yang bersambung dengan bangunan masjid di bahagian belakang.

Aktiviti-aktiviti agama yang dijalankan di masjid ini ialah kuliah Subuh, halaqa Maghrib, yang disiarkan secara langsung oleh radio Aceh, majlis soal jawab agama, dan sebagainya disamping kuliah agama pada setiap hari di waktu Subuh dan Maghrib. Salah satu majlis besar yang pernah diadakan di masjid ini ialah Musabaqah Tilawah membaca al Quran peringkat Nasional. Majlis itu secara tidak langsung menjadikan ia sebuah masjid diutamakan di Indonesia. [wm.kl]




No comments: