Wednesday, November 14, 2007

Ulasan Lewat

Jangan Sampai Penyapu Menyapu Khir Toyo

MSO

IDEA Menteri Besar Selangor Mohamad Khir Toyo 'menghadiahkan' penyapu kepada mana-mana pihak berkuasa tempatan (PBT) dan pejabat daerah (PTD) yang tidak dapat mencapai target untuk merngutip cukai menimbulkan berbagai reaksi umum. Nampaknya idea Khir itu ada yang setuju dan ada yang mengiranya sebagai idea melampau dan biadab.

Pertikaian mengenai tindakan Khir itu sampai terbawa ke dalam Parlimen. Raja Ahmad Zainuddin Raja Omar (MP Larut) Perak, menyifatkan ia sebagai suatu perbuatan biadab dan boleh menjatuhkan maruah seseorang yang menerimanya.

Kelamrin Majlis Daerah Hulu Selangor (MDHS) telah dihadiahkan penyapu oleh Khir Toyo kerana tidak mencapai sasaran untuk mengutip cukai. Terpampang gambar Yang Dipertuanya, Tukiman Nail di akhbar sedang menerima penyapu dari Khir Toyo. Saya tadak pasti apakah penyiaran gambar itu hendak memalukan Yang Dipertua MDHS itu ataupun hendak memalukan Khir Toyo sebenarnya.

Apa yang dibuat oleh Khir Toyo itu tidak pernah dibuat oleh mana-mana Kerajaan Negeri sebelum ini. Di Kelantan suatu masa dulu MBnya, Nik Abdul Aziz Nik Mat suruh rakyat kutip sampah sewaktu melancar kempen bersih bandar Kota Bharu. Katanya jumpa sampah kutip. Berbeza dengan kutip sampah dan beri penyapu sampah.

Kena pukul

Penyapu itu ialah barang atau alat yang digunakan untuk sapu sampah. Dalam kehidupan manusia status penyapu sangat rendah dan hina. Sebab itu kalau ada cerita suami kena pukul dengan penyapu betapa hinadinanya suami berkenaan dan sekaligus si suami itu sah seorang yang kena queen control.

Penyapu sebagai sifatnya, menyapu semua kotoran termasuk tahi kucing, tahi anjing, kulit pisang, kertas dan botol-botol kosong. Dalam pandangan umum penyapu itu hina. Tetapi berlainan dalam kaca mata Khir Toyo. Padanya penyapu itu sesuatu yang penuh bermakna itulah sebabnya beliau jadikan penyapu sebagai simbolik agar ketua-ketua PBT dan PTD membersihkan pejabat mereka mempertingkatkan kualiti kerja.

Maknanya PBT atau PTD yang menerima penyapu itu, kenakan berkerja kuat jangan main-main. Kerja sampai ke malam membawa Subuh. Ada pun kenapa Khir Toyo membuat arahan itu bukan main-main. Bukanlah tujuan Khir nak malukan sesiapa tetapi untuk kebaikan umum? Namun kerana kerja itu tidak pernah dibuat, maka banyak pihak yang terkejut dengan tindakan itu.

Seperti mana katanya salah satu tujuannya ialah agar ketua-ketua PBT dan PTD rajin mengutip cuaki. Selaku MB Khir tahu mengenai kedudukan kewangan negeri Selangor pada masa ini. Mungkin kedudukan wang kerajaan Selangor sudah sampai ke peringkat parah menyebabkan Khir tergamak memberi penyapu sebagai balasan kepada PBT dan PTD yang gagal kutup cukai.

Cari wang

Apakah keadaannya kini sudah nazak benar sampai ketua-ketua PBT dan PTD pun kena jadi mangsa dikerahkan mencari wang untuk perbendaharaan Selangor?

Apa yang dilakukan Khir itu bertentangan dan kontras dengan apa yang dilaungkan selama ini. Kononnya Selangor sudah maju tahun 2005. Tetapi kalaulah ketua PTD dan PBT pun dikerah agar cari wang, macam mana boleh dikatakan kaya? Itu namanya kayap! Tidak sepatutnya sebuah negeri yang maju, aman dan bahagia tetapi ketua-letua PBT dan PTDnya disediakan hadiah penyapu atas alasan mereka tidak cekap kutip cukai.

Memang kedudukan kewangan Selangor kini amat teruk sekali. Banyak projek pembangunan yang telah lama siap tidak dibayar kepada kontrektor. Sesetengah kontrektor di Selang0r kini mengeluh dan terpaksa menagih-nangih hutang, itu pun liat untuk membayarnya.

Porjek segera yang dibangunkan di Ijok semasa pilihan raya kecil dulu, khabarnya masih belum di bayar hingga kini. Banyak kontrektor kecil sudah gulung tikar kerana kehabisan modal. Kontrektor besar pula tidak bayar atas alasan kerajaan Selangor tidak bayar kepada mereka. Bila ditagih, alasan Khir Selangor tidak ada wang.

Jadi pihak PBT dan PTD kena faham arahan dan idea Khir itu. Tujuannya ialah untuk cari duit seberapa banyak yang boleh. Gunakan akal dan kerajinan masing-masing. Khir bertindak begitu kerana mungkin dia tidak mahu lampu dalam kawasan majlis daerah atau perbandaran di Selangor akan malap dan mati terus kerana tidak mampu jelaskan bil eletrik.

Idea Khir memberi penyapu itu ada baiknya. Tetapi kerana pemberian hadiah itu sesuatu yang dikira boleh menyentuh soal maruah seseorang mungkin ada yang tidak menyenanginya. Ada yang terasa perbuatan itu diluar batas-batas kesopanan dan tatasula orang Melayu. (Mungkin baik bagi orang Jawa). Mungkin perlu Khir memikir semula jauh manakah pratikalnya idea itu. Jangan pula "sampah" yang Khir harap disapu tetapi beliau pula yang akan tersapu oleh penyapu yang dihadiahkan itu. [wm.kl 3: 15 pm14/11/07]

2 comments:

Anonymous said...

aku rak pernah nolis nang internet, tapi aku suko boco, tapi perkataan iki ((Mungkin baik bagi orang Jawa) nyakitke atiku, aku wong jowo tapi orak sejenis koro anake toyol. dae jowo geblek, orak wong jowo koyo dae (tak faham cari orang jawa)

Anonymous said...

Abang MSO!

Memang saya rasa ada tepatnya telahan dan kenyataan abang MSO! Mungkin dah terlebih maju s'gor nie kot sampai mahu mengutip dan cari jalan bagi ngutip duit yang seterusnya akan menjahanamkan rakyat jugak!

Alahai, naik laih lak beberapa cukai yang ada dan dibuek pulak cukai baru...Baguih punya PBT dan MB dia...lepaih nie pakat joli sana joli sini...dan pusingan tersebut berlaku lagi sampai bile-bile kecuali ditergolekan cecepat pemerintah cam nie!