Sunday, June 3, 2012

Ulasan Peristiwa

Majlis Dialong Anak Kelantan Meriah
Iltizam Anak Kelantan Sangat Tinggi

Ternyata iltizam dan rasa tanggungjawab anak-anak Kelantan di perantauan kepada kerajaan pimpinan Tok Guru Nik Abdul Aziz Nik Mat mendapat kecaknaan dan kepedulian rakyat Kelantan. Ini ternyata apabila majis dialog di antara anak-anak Kelantan di perantauan dengan kepimpinan kerajaan Kelantan di sebuah hotel di ibu kota Kuala Lumpur semalam mendapat sambutan di luar dugaan.

Barisan anggota Exco Kelantan dan TMB Ahmad Yaacob.
Walaupun waktu ini anak-anak Kelantan mengambil kesempatan pulang ke negeri sempena musim percutian sekolah, tetapi ternyata masih ada anak-anak Kelantan sanggup menangguhkan percutian semata-mata untuk bertemu mata dan berdilog (berkecek berkiro) dengan pihak kerajaan negeri. Kesediaan ini membuktikan keperihatian dan iltizam mereka kepada negeri asal sungguh mantap. Kasih anak-anak Kelantan kepada negeri asal mereka dan pentadbiran masa ini membanggakan.

Lebih 600 terdiri anak-anak Kelantan dari berbagai lapisan atau profesyen menghadiri meluangkan masa menghadiri majlis itu. Turut kelihatan hadir ialah beberapa orang bekas pegawai tinggi kerajaan Persekutuan, bekas pegawai tinggi tentera berasal dari Kelantan. Kehadiran ini menunjukkan golongan yang tidak 'bercabuk' dengan politik juga sudah meminati dan yakin dengan kerajaan Kelantan. Apakah sambutan ini menggambarkan keyakinan rakyat kepada Pas?

Semua Exco Kerajaan Kelantan hadir; Takiyuddin Hassan, Dr Fadzli Hassan, Abd Fatah Mahmod, Wan Ubaidah Wan Omar, Annuar Tan Abdullah, Che Abdullah Nawi, Mohd Amar Nik Abdullah, kecuali Exco Kemudahan Awam Majer Nizam Abdul Rahman yang bertanggungjawab dalam isu air tidak hadir kerana keuzuran.

Speaker Dun Kelantan Nasaruddin Daud juga hadir. Manakala Pegawai kerajaan diketuai sendiri oleh Setiausaha Kerajaan Negeri Dr Zainuddin. (Maaf kalau nama tak betul).

Tok Guru Nik Abdul Aziz yang masih dihurungi keletihan dan kepenatan kerana menghadiri himpunan hijau di Alor Setar, Kedah bersama timbalannya, Ahmad Yaacob juga hadir pada majlis berkenaan. Tok Guru hadir dengan masih memakai baju khas semasa majlis Himpunan Hijau Kedah ini menunjukkan MB itu bersemangat dan 'suka'. Walaupun Tok Guru hanya hadir di hujung majlis sebagai penutup, tetapi kesimpulan ucapan dan signifiken kehadirannya sangat penting. Sentuhan terakhir oleh beliau terus menambat keyakinan hadiran untuk terus bersama Kerajaan.

Sesuatu yang diluar fikiran ummum, (ini adalah sentuhan Tok Guru) di hujung majlis para hadiri berebut-rebut untuk menghulurkan derma bagi membina lebuh raya rakyat Kelantan (LRRK) yang baru dilancarkan. Hanya sedikit sahaja Tok Guru menyebut dan mengimbau soal lebuhraya itu tetapi orang ramai sudah bingkas dan bangkit memberi respon dengan  menunjukkan rasa simpati dan pengrobanan mereka. Saya nampak orang ramai merasa bimbang kalau-kalau mereka tidak sempat bersedekah untuk lebuh raya pada majlis itu.

Sikap spontan orang ramai ini menujukkan idea dan keberanian kerajaan membina lebuh raya itu sangat menyentuh hati dan perasaan mereka. Bagi mereka pembinaan itu bukan sesuatu yang retorik tetapi satu keperluan yang sudah lama dinanti-nantikan. Justeru itu bila sebut saja lebuh raya mereka akan bangkit dan menjadikan bulu roma mereka tegak berdiri.

Apa yang terserlah rakyat Kelantan sedia mengorbankan apa saja untuk pembinaan itu kerana bagi mereka, menjadi satu kemenangan untuk mereka sekiranya mereka dapat membawa sebutir batu untuk pembinaan itu hatta pun lebuh raya rakyat itu tidak akan siap! Lebih dari itu projek LRRK itu sekana mencabar semangat kecintaan dan kenegerian rakyat Kelantan.

Gambaran spontan yang diberikan rakyat Kelantan yang hadir di majlis itu kepada pembinaan lebuh raya itu sudah pasti akan memberi semangat kepada orang bertanggungjawab memikul amanah dan harapan rakyat itu, iaini kerajaan Kelantan dan dalam hal ini ini khasnya Exco Kanan Husam Musa yang menjadi ketua pemikul tanggungjawab. Jadi Husam tidak perlu merasa beliau bersendirian dalam usaha untuk membina lebih raya itu, dan sememangnya setiap jiwa anak Kelantan perlu merasa terdetap dengan projek emas itu.

Saya dan seluruh rakyat Kelantan yakin termasuk orang Umno yang bukan tegar (fanatik) lebuh raya itu akan menjadi kenyataan dengan syarat semua pihak khasnya kalangan anggota Exco bersatu hati, fikiran dan tenaga demi membinanya.

Dialong yang memakan masa kira-kira enam jam itu telah membangkitkan berbagai isu terutamanya beberapa isu yang dijadikan modal politik oleh Umno pada masa ini. Isu-isu itu ialah isu air bersih, isu ladang rakyat, pembinaan stadium dan isu pendidikan. Isu-isu soial dan masalah kebersihan dan kesihatan juga turut sama disebut.

Mengenai isu air yang kini dijadikan modal besar Umno untuk menghina negeri Kelantan, pihak kerajaan telah mengundang pihak pengurusan air di Kelantan, Syarikat Air Kelantan Berhad untuk memberi penjelasan dan menjawab permasalahan yang ditimbulkan. Laporan lengkap mengenai perkembangan, kemajuan dan masalah air Kelantan telah disampaikan oleh pengurusnya. Laporan itu lengkap dengan slide dan data-data yang konkrit di mana tidak boleh dipertikaikan.

Sebahagian para hadirin.
Dari penjelasan itu menunjukkan pihak kerajaan bukan meriba tangan dalam soal air dan senantiasa berfikir serta merancang untuk mempertingkatkan mutu air Kelantan. Sesuatu yang melegakan di sepanjang pembentangan dan maklumat berkaitan air itu tidak ada satu kes kematian disebabkan pencermaran air pun dilaporkan. Tanpa ada laporan ini bagi saya isu air di Kelantan bukan sesuatu yang kritikal melainkan ia sengaja diperbesarkan saja.

Pihak Air Kelantan juga tampaknya berani dan konfiden bahawa air Kelantan bersih dan mutunya terjamin serta selamat untuk digunakan. Semalam semua Exco bersama para hadirin dibekalkan sebotol air minum yang dihasilkan dari air yang dijanakan oleh syarikat air Kelantan, meminum air berkenaan bagi membuktikan bahawa air Kelantan bersih dan selamat. Pihak Air Kelantan juga turut membawa sama beberapa contoh (sample) air di Kelantan bagi menunjukkan tahap kebersihan dan mutu kesihatannya. Malangnya tidak ada siapa mempertikaikan dan ini sekaligus menunjukkan semua pihak 'beres' dengan isu air.

Isu tanah - melibatkan ladang rakyat juga turut sama dibangkitkan. Banyak peserta bertanya isu di sekeliling diri mereka yang dilihat isu-isu terpencil dan bukan masalah negeri. Dengan ini menunjukkan bahawa isu ladang rakyat, pengambilan tanah rezab Kelantan tidak berlaku seperti mana dihebuhkan dan segala macam dakwaan telah diselesaikan dan memuaskan rakyat.

Penjelasan Timbalan Menteri Besar, Ahmad Yaacob yang juga selaku Pengarah Tanah Kelantan cukup jelas dan konkrit. Ahmad memberi tahu bahawa negeri Kelantan adalah satu-satunya negeri yang mengambil kepedulian kepada masalah rakyat termasuk Orang Asli. Adapun kes terpencil yang dilaporkan itu, termasuk pengambil tanah rakyat untuk kegunaan tertentu itu bukan disebabkan oleh kekejaman dan kezaliman kerajaan seperti mana dituduh, tetapi ia membabitkan kes-kes yang melibatkan sindekat penerokaan tanah kerajaan yang waktu ini dalam pemantauan pihak Pejabat Tanah Jajahan.

Mengenai tanggungjawab kerajaan, menurut Ahmad hanya Kelantan sahaja yang telah memberi tanah lot untuk Orang Asli bagi kediaman dan kawasan pertanian atau aktiviti kehidupan mereka. Setakat ini kerajaan Kelantan telah mengeluarkan hampir 100 lot tanah kepada Orang Asli di Kelantan di mana dengan adanya geran ini, tanah itu menjadi milik Orang Asli dan bukan lagi kawasan ranyai atau kediaman yang tidak ada status.

Malangnya perkembangan dan tindakan ke depan kerajaan ini tidak diuar-uarkan sebaliknya sengaja disembunyikan bertujuan untuk menghuduhkan kerajaan Kelantan kononnya berlaku zalim kepada rakyat dan Orang Asli. Dalam pada itu jelas Ahmad, menjadi dasar dan polisi kerajaan Kelantan pimpinan Tok Guru akan memberi tanah kepada rakyat yang tidak bertahan tetapi syaratnya mereka hendaklah mematuhi syarat-syarat yang ditetapkan dan permohonan perlulah menerusi saluran yang disedikan.

Perjalanan majlis itu dengan penuh mesra dan gelak tawa serta dalam suanasa mahhabah kekeluargaan dan tidak ada pula ketegangan, menunjukkan anak-anak Kelantan berpuas hati dengan penjelasan kerajaan. Sudah pasti apa-apa input dan maklmat yang mereka perolehi diharap akan disampaikan kepada pihak-pihak yang masih keliru mengenai sesuatu masalah itu. Hasrat pihak pengajur dan kerajaan Kelantan kepada anak-anak Kelantan mereka akan menjadi duta Kelantan di luar Kelantan untuk pulang memberi penjelasan apabila diperlukan atau keadaan menghendakkan demikian.

Seperti dikatakan sebelum ini majlis-majlis dialog dan pertemuan seperti itu banyak membantu kerajaan Kelantan menyelesaikan masalah mereka dengan berbagai pandangan yang dianjukan. Dalam masa sama rakyat Kelantan yang masih terkeliru dengan isu-isu itu mendapat penjelasan dan makjlumat sebrenarnya. Bukan itu sahaja pihak kerajaan juga mendapat pandangan timba balik atau pun gagasan-gasan idea baru untuk memantapkan lagi pentadbiran kerajaan Kelantan. Justeru pihak kerajaan khasnya anggota Exco janganlah mengsia-sia pandangan yang dilontarkan apa lagi setakat mendengar tetapi kekok untuk melaksanakannya atau pun bersikap telinga kanan dengar, telinga kiri mengeluarkan apakah yang disampaikan.

Berbaris untuk menhulurkan derma pembinaan LRRK.
Mungkin kalau ada yang sedikit catat pada majlis semalam ini mengenai masa yang terlalu singkat serta kelemahan dalam mengawalkan dialog serta meleret-leretkan masa dengan perkara yang bbukan perkara pokok dan tidak berfaedah. Apabila banyak masa disia-siakan tidak banyak persoalan yang dapat diajukan dan kerajaan sendiri tidak sempat mendengar banyak pandangan timba balik yang saya yakin masih ada tersekang di nubari hadirin.

Lain kali majlis seperti ini hendaklah diuruskan secara bijaksana, pengendali perlu tegas dan cekap dalam menanggapi persoalan untuk mengelakkan soalan diulang berkali-kali. Jenaka agar Kelantan dijadikan negeri pengeluar nisan karek itu tidak wajar dilayani. Begitu juga pencelahan dengan niat untuk mencuit hati terlalu banyak oleh juruacara juga menjadikan majlis kurang profesional.

Tetapi apa yang saya tidak faham pada majlis semalam ialah kehadiran Abdul Kadir Sheih Fadzil yang kini baru terlepas dan belenggu Umno. Apakah relevansinya beliau diudang berada di pentas utama dan diberikan ruang untuk bercakap pula? Saya tidak faham. Apakah Pas atau kerajaan ingin menunjukkan mereka kerajaan yang baik, bersahabat... sehinggakan sedia membuka ruang rasmi antara rakyat Kelantan dengan kerajaan kepada orang luar? Saya tidak faham.

Cuma diharap untuk dilain kali pihak penganjur dapat memastikan keadaan seperti ini yang tidak ada hubungkait langusng apa lagi merugikan masa yang emas itu tidak akan berlaku lagi. Tahniah kepada pihak penganjur Urusetia Penerangan Kerajaan Negeri terkhusus kepada Dr Mohd Fadzli Hasan dan juga Perakan Malaysia yang kini dipangku oleh Hamzah. [wm.kl.1:12 t/hari 03/06/12]

2 comments:

Nazaruddin si Hamba Allah said...

Tahniah kepada anak-anak dan kerajaan Negeri Kelantan Darul Naim. Tuan MSO, saya bukanlah anak kelahiran negeri Kelantan, tetapi semangat dan jiwa saya amat mencintai suasana pemerintahan negeri dibawah kepimpinan ulama' sekarang. Malahan saya amat cemburu dengan suasana Islamiah tersebut kerana saya tidak dapat bersama-sama menikmati barakah dan rahmat Allah SWT di negeri serambi Mekah tersebut.

Saya ingin membuat cadangan agar kerajaan Negeri Kelantan dapat membuka jualan berkonsepkan wakaf sebagaimana banyak dilaksanakan untuk pembangunan masjid dan madrasah bagi pembinaan LRRK ini. Jualan tersebut juga biarlah dibuka kepada semua rakyat Malaysia, bukan hanya tertakluk kepada anak-anak kelantan sahaja. Saya tidak memandang keperluan LRRK itu sebagai kepentingan rakyat kelantan sahaja, malahan ia adalah kepentingan ummah! Saya yakin ramai yang akan merasa bangga untuk menjadi sebahagian daripada penyumbang LRRK ini, bukan setakat ummat Islam di Malaysia, malahan di luar negara juga. Seperkara lagi jika boleh diwar-warkan anggaran kos pembinaan LRRK ini dengan mewujudkan portal web khas yang turut sama memaparkan progress pembinaan, jumlah kutipan derma/wakaf/hadiah dsbnya yang dikemaskini secara harian/mingguan/bulanan. Saya amat yakin INSYAALLAH, projek LRRK ini akan menjadi sebagai 'signature' sebuah pembangunan yang lahir daripada perpaduan bersama ummat Islam yang pertama seumpamanya di negara/rantau ini.

Mohon Tuan MSO dapat menyampaikan perkara ini kepada pihak yang berwajib. Terima kasih.

aku_ein said...

Salam Pak,

Saya juga bukan anak Kelantan, tapi sangat teruja dengan cara kerajaan Kelantan menangani permasalahan yang timbul dengan cara/konsep dialog. Saya xtahu la sama ada yang datang hanya orang PAS ataupun selain dari orang PAS.

Apa yang penting dalam dialog tu, banyak penjelasan dapat dilakukan, yang mana kerajaan Kelantan tidak diberi ruang di dalam media perdana. Nak harap Harakah, jualan terhad kepada ahli sahaja.

@Nazarudin, tentang penjualan wakaf untuk masjid dan pusat pengajian dah lama dipraktikkan.Cuma mungkin xtau/xdiperluaskan. Kalau berkesempatan, biasanya sebelum khutbah Jumaat, imam akan buat pengumuman tentang perkara ini.