Sunday, June 10, 2012

Ulasan Tengahari PTPTN

Pembekuan Dan Penarikan PTPTN Serlah Kedangkalan Pemimpin UBN

Isu politik paling panas, paling bodoh sehari dua ini ialah isu pembekuan pinjaman PTPTN kepada pelajar Universiti Selangor (Unisel). Agak terlambat untuk saya mengulas isu ini tetapi kerana ia penting biarlah saya memberi sedikit pandangan sebagai melengkapkan blog ini.

Semasa dalam perjalanan ke Jeli petang kelmarin dulu wartawan akhbar China Oriental telah menghubungi saya minta komen mengenai isu berkenaan. Tidak pasti apakah komen saya itu disiarkan atau tidak kerana saya tidak membaca akhbar Cina itu.

Pembeku PTPTN Ismail
Wartawan itu minta pandangan saya mengenai tindakan Pengerusi PTPTN Ismail Mohamed Said yang mengumumkan perkara itu di mana tindakan mendapat sokongan menteri pengajian tinggi Khalid Nordin dan juga menteri pelajaran merangkap TPM, Udin anak Yassin.

Saya percaya Ismail membuat pengumuman membekukan pinjaman itu sesudah merujuk kepada menteri dan TPM itu atau atas arahan menteri. Kata Khalid Nordin pembekuan itu untuk menguji sejauh mana kerajaan Selangor dapat membela dan membantu pelajar universiti berkenaan. Kenapa Unisel dijadikan mangsa kerana universiti itu berada di bawah bidang kuasa kerajaan Selangor.

Saya yakin itu itu musthail kalau ianya hanya pandai-pandai Ismail saja. Walaupun intelektual politik Ismail tidak setinggi mana tetapi dia tidak tergamak untuk menganiaya pelajar Unisel dengan membekukan pinjaman itu. Saya percaya ia adalah idea Udin anak Yassin bersama Khalid Nordin sama. Dua-dua orang Johor.

Kononnya tindakan itu hendak mengajar kerajaan Selangor dibawa pimpinan Khalid Ibrahim dari PKR yang mahu mansuhkan tabung pendidikan berkenaan dan diganti dengan kaedah lain. Menteri mahu kerajaan Selangor terngangga dengan tindakan itu. Bagaimana pun tindakan itu atas apa juga maksud dan tujuan ia satu tindakan diluar perikemanusiaan dan peri politik orang Melayu yang disinonimkan bersendikan adat dan agama.

Berkaitan pertanyaan wartawan akhbar China Oriental itu saya menjawab begini; tindakan itu saya sifatkan tindakan tidak tamadun dan politik bodoh. Tahap bodohnya lebih teruk daripada lembu laki Sharizat yang memelihara lembu di kondominum. Tidak sepatutnya PTPTN dijadikan modal politik murahan. Adalah sangat kohong kalau pendidikan dilacurkan untuk kepentingan politik. Perbuatan itu sebenarnya dari segi moralnya lebuh teruk dari liwat dan 'mengecung' orang.

Saya jelaskan tindakan itu tidak akan berjaya. Kerajaan Selangor tidak akan tertekan. Kalau pun bantuan dan pinjaman itu tidak diberikan, kerajaan Selangor ada idea dan ikhtiar lain untuk membantu para pelajarnya. Kerajaan Selangor nboleh mengcairkan beberapa asetnya untuk membantu pelajar dan dunia pendidikan. Makanya isunya di sini bukan soal mampau atau tidak apakah ia wajar diperlakukan begitu.

Tindakan ini saya anggap sebagai gambaran keadaan kehilangan akal para pemimpin Umno. Kalau para pemimpinya masih waras mereka tidak akan tergamak membekukan pinjaman itu walaupun atas tujuan untuk menguji atau pun hendak mengajar kerajaan Selangor. Tidak mustahil kalau menteri pengangkutan dan perdagangan pula selepas mengumumkan agar mana-mana orang tidak suka dan menantang UBN tidak dibenarkan menggunakan jalan raya. Tidak mustahil akan berlaku bila tahap politik sudah menjadi 'mumut'.

Wartawan itu juga bertanya pandangan saya, sejauh manakah benarnya dakwaan dan kebimbangan kerajaan UBN kalau PTPTN dimansuhkan negeri akan bankrup. Saya jawab biarlah kalau negara bankrup kerana wang yang membankrupkan negara itu untuk kepentingan pendidikan rakyat negara ini juga. Tidak sia-sia kalau wang itu habis asalkan rakyat mendapat ilmu. Dengan ilmu yang mereka perolehi hasil bantuan kerajaan itu juga nanti mereka akan membela negara ini.

Wartawan itu juga tanya disegi implikasi politik kepada UBN. Saya jawab ia tidak memberi kelabaan kepada UBN. Pertama orang akan marah apabila UBN mempolitikkan isu untuk kepentingan mereka. Pendidikan, kesihatan, pertahanan, makanan, air dan sebagainya adalah modal asal yang menjadi milik semua rakyat. Jadi jangan perdagangkan ini semua kalau anda tidak mahu dibenci rakyat.

Akhirnya kerana tekanan dan dimarahi oleh semua orang termasuk pelajar Unisel dan juga Ketua Pemuda Umn0 pembekuan itu ditarik balik. Penarik balik ini sekali lagi meletakkan pemimpin UBN khasnya Udin anak Yassin, Khalid Nordin dan Ismail Mohamad Said orang yang tidak mempunyai prinsip dan kredibiliti. Orang boleh menilai setinggi mana nilai dan juga daya politik mereka.

Tarik atau tidak apabila UBN telah mengemukakan cadangan itu menyebabkan rakyat tahu bahawa serendah itu pemikiran pemimpin kerajaan UBN dan jelas mereka bangsa yang cemburu, dengki dan dendam dengan rakyat.

Natijah besarnya tindakan politik dangkal itu menguntungkan pihak pembangkang. Sudah pasti pelajr yang merasakan mereka menjadi mangsa dengan tindakan acah-acahan itu akan menganggap pembangkang dan orang yang menentang tindakan pembekuan itu sebagai hero mereka. Selamanya mereka akan berterima kasih dan menyokong hero dan wira itu. Jadi di sini yang terngangga sehingga mulut dimasuki lalat dan langau ialah para pemain politik yang tolol dan bangang itu seperti Ismail, Udin dan Khalid itu. [wm.kl. 12:52 t/hari 10/06/12]

1 comment:

ayba said...

TPM Muhyiddin kata sebelum ini, UBN dalam keadaan bahaya. Apakah dia sedar, tindakannya inilah yang membahayakan UBN?