Thursday, April 30, 2009

Gelisah Penanti

Penanti: Najib Lawan Mahathir

UBN nampaknya benar-benar berubah dari biasa! Menjelang pilihan raya kecil Dun Penanti 31 Mei depan UBN masih belum membuat keputusan. Kali ini UBN tidak seghairah menjelang pilihan raya-pilihan raya kecil sebelum ini. Kalau pilihan raya kecil Kuala Terengganu serta pilihan raya kecil Bukit Selambau, Bukit Gantang dan Batang Ai, UBN mendahului Pakatan Rakayat dalam mengumumkan calon, tetapi tidak untuk pilihan raya kecil Penanti.

UBN masih terkila-kial dan belum ada kata putus samada ada ingin menyertai atau tidak pilihan raya berkenaan. Pandangan pemimpin UBN berbelah bagi. Dari segi moralnya UBN sudah kalah. Kekalahan dalam kesemua pilihan raya kecil itu kecuali Batang Ai menjadi UBN termenung jauh dan berfikir panjang.

Pakatan Rakyat, PKR telah mengumumkan calon mereka kelmarin. Bekas Pensyarah USM dan juga bekas Setiausaha Politik semasa Anwar Ibrahim jadi Timbalan Perdana Menteri, Dr Mansor Othman dipilih untuk bertanding di situ. Ini bermakna PKR telah membuat persiapan lebih awal dan mempunyai konfiden lebih.

Apakah sikap tidak agresif seperti biasa UBN ini menandanya parti menghadapi tekanan perasaan yang cukup hebat? Bahawa UBN telah mulai menyedari masalah dan kesuraman masa depannya berpandukan kepada perkembangan politik mutakhir?

Mohd Najib Razak mulanya telah menyatakan UBN tidak berapa minat untuk ikut sama bertanding pada pilihan raya itu. Najib seperti memberi klu mahu menyerah kalah kepada PKR. Alasan Najib kerana tidak mahu membazirkan wang dan tenaga rakyat. Sekali dengar alasan itu menarik dan menunjukkan kecerdikan Najib sebagai pemimpin. Sebenarnya elok bagi Najib menumpukan perhatian kepada pentadbiran kerajaan dan usaha mengislahkan UBN dan kerajaan.

Walaupun alasan sebenar kenapa Najib keberatan untuk meletakkan calon UBN bertanding kerana Najib sudah dapat membaca kilau dalam kilat, di mana kalau bertanding pun UBN akan kalah. Pendapat Najib itu ada logiknya. Tidak guna berbuat sesuatu yang sia-sia. Sebenarnya tidak ada guna kalau masuk bertanding semata-mata kerana ada peluang sedang peluang menang tidak ada.

Dalam konteks pilihan raya kecil Dun Penanti, kedudukan atau taraf UBN sama dengan taraf dan kapasiti 13 orang calon bebas di Bukit Selambau tempoh hari. Mereka bertanding bukan kerana pengaruh dan kekuatan tetapi kerana cukup wang deposit (RM5,000) serta tidak ada halangan oleh SPR. Itu saja, sedangkan kekalahan sudah mereka ketahui sejak dari azali lagi.

Jadi kerana tidak mahu nasib UBN menjadi sama seperti nasib calon-calon bebas itulah maka Najib melontarkan saranan demikian. Dun Penanti adalah merupakan kubu kuat PKR. Dalam pilihan raya umum lalu bekas penyandang Mohamad Fairus Khairuddin memperolehi 2,219 majoriti.

Mungkin juga pencapaian PKR dalam pilihan raya kecil Permatang Pauh dulu masih bermain dalam kepala Najib. Kemenangan besar penasihat PKR, Anwar Ibrahim pada pilihan raya kecil itu menyebabkan UBN dan Najib yang menanggung malu besar masih belum hilang lagi. Mungkin Najib berbuat begitu kerana tidak mahu dimalukan dua kali di kawasan yang sama.

Bagaimana pun bukan mudah untuk Najib melaksanakan politik baru yang rasional itu. Ada pihak yang menentangnya. Penjolak Abdullah, Dr Mahathir Mohamad sudah memberi isyarat dan menunjukkan kukunya menentang hasrat Najib itu. Dr Mahathir beriya mahukan UBN meletakkan calon kononnya untuk menjaga maruah.

Katanya Mahathir telah memberi kesanggupan untuk mengepalai pilihan raya kecil berkenaan. Pandangan Mahathir itu sama sekali menutup pandangan dan hasrat jujur Najib. Mereka yang tidak memahami perasaan Najib juga turut sama terikut dengan keghairahan dan semangat padi Mahathir itu.

Masalahnya kini apabila pendapat Mahathir itu mulai disokong oleh orang-orang sewaktu dengannya ia menyulitkan Najib. Sukar untuk Najib membiarkan begitu saja keinginan Dr Mahathir atas sifat Mahathir sebagai orang tua. Mahathir pula sebagai orang tidak ada kerja suka kalau diberi tugas mengendalikan pilihan raya berkenaan. Kalau pun bukan sebagai seorang penceramah cukup sebagai penampak poster UBN pun jadilah.

Yang penting bagi Mahathir dia dapat jadikan pilihan raya itu sebagai dahan tempatnya berkokok untuk memuji anaknya Mukhriz dan dalam masa sama terus membelasah Anwar Ibrahim dan Khairy Jamaluddin.

Melihat dan mengenalkan masalah dan pro kontra itu, Penanti kini seolah-olah menjadimedan perlawanan akal antara Mahathir dengan Najib. Mahathir sedang menjual pengaruhnya di situ apakah laku atau tidak. Tengoklah nanti akal dan pengaruh siapa yang menang. Kalau UBN tetap dengan keputusan awalnya seperti mana dihasratkan Najib, ini menunjukkan Najib lulus soalan lisan sebagai presiden Umno dan perdana menteri.

Sebaliknya kalau UBN tetap menyertainya ini bermakna Najib gagal menjawab soalan lisan dan ia memberi satu setengah markah kepada Mahathir Mohamad. Seharusnya bagi Najib muncul sebagai pemimpin UBN yang baru dan tegas Najib hendaklah melaksanakan idea yang sudah dicampakkan itu. Elok kalau UBN jangan bertanding. [wm.kl 12:00 am 30/04/09]

6 comments:

Ibnu Zain said...

biarlah UBN bertanding untuk kali terakhir sebagai semangat anak melayu pantang dicabar!!! tapi apa kata letak pak lah sebagai calon, bukan tak mahu tun mahathir tapi kesian kat SPR terpaksa buat pilihanraya kecil kali kedua dalam masa setahun dua ni pulak di dun penanti kalau ditakdirkan dia menang pun.tapi kalau tak bertanding pun ok jugak jimat duit rakyat dok bayar cukai...

affandi said...

salam pak mso...
klu nk diikutkn pengaruh mahathir masih kuat diklangan ahli2 umno namun najib setidak2nya ingin lari dari dilebalkn sebagai pm bayangn mahathir oleh yang demikian tentu sukar bg najib untuk membuat keputusan.
semoga najib membuat keputusan yang bijak sbg perdana menteri yang bercita2 untuk melakukn perubahan dlm umno.

checkmate said...

najib ni dah jadi spt "pahat yg sentiasa perlu diketuk utk bergerak"

lapuria said...

UBN nak tiru strategi PAS masa PRK Kuala terangganu yang umum nana calon di saat akhir.

IbnurRahmat said...

Ana sokong 100% cadangan sifu...
melalui dialog dan muzakarah ilmi di kalangan pimpinan kita..semoga pemimpin yang akan naik menjadi pemimpin adalah mereka yang mempunyai misi dan visi berlandaskan al-Quran dan Sunnah serta banyak memberi manfaat kepada ahli.

Harapan semoga ianya menjadi kenyataan..!! Siru 'ala BarakatiLLAH
Takbiiiirr...ALLAHUAKBAR..!!!

Unknown said...

Salam MSO,

Secara umumnya Najib telah menyuarakan hasrat untuk tidak bertanding di pilihan raya DUN Penanti. Tetapi kini Najib kelihatan agak goyang setelah Che Det menentang hasrat beliau. Najib seharusnya tidak perlu rasa tertekan atau goyang atas tentangan Che Det. Che Det hanya memberi pandangan dan seharusnya Najib memikirkan baik buruk nya pandangan tersebut. Jika Najib berasakan pandangan tersebut tidak relevan, tidak perlulah menuruti pandangan Che Det. Najib perlu beridir teguh atas keputusan beliau. Cukup lah hanya Pak Lah dikenali sebagai PM 'flip flop', tidak perlu untuk mengikut jejak beliau.