Tuesday, August 25, 2009

Pengundian Permatang Pasir

Proses Pengundian Lancar, Sukar Meramalkan Siapa Menang?

PROSES pengundian pilihan raya kecil Permatang Pasir berjalan lancar. Penyokong kedua-dua parti keluar sejak awal pagi dan menggunakan berbagai helah, tarikan dan ikhtiar untuk memastikan pengundi memangkah calon mereka.
Di pusat-pusat pembuangan undi penyokong kedua pihak boleh dikatakan sama ramai ini menyebabkan sukar untuk diramalkan siapa bakal menang? Ketiadaan bangsal panas juga menyebabkan telahan parti mana menyerlah tidak dapat dilakukan.

Meskipun pihak SPRM mengenakan peraturan baru tidak membenarkan mewujudkan bangsal panas dan membenarkan bendera parti dikibar dan diletakkan dikenderaan, arahan itu masih tidak dipatuhi sepenuhnya. Lambang parti masih lagi dipakai baik di topi ataupun dijadikan topeng menutup mulut mengelakkan jangkitan selesema babi.

Sehingga kini sudah lebih 55 peraus pengundi sudah keluar mengundi. SPR menjangkan peratus keluar mengundi pada pilihan raya kecil ini mencecah 70%. Harapan SPR peratus keluar mengundi 80%. Bagaimana pun memandangkan bulan Ramadhan pencapaian itu agak sukar. Peratus keluar mengundi tinggi biasanya akan memberi natijah buruk kepada Pakatan Rakyat.

Bersama ini disertakan beberapa keping gambar di sekitar pusat-pusat pengundian dan gelagat penyokong parti kedua pihak yang dirakam oleh jurufota, Zamzarina khas untuk penjenguk blog ini. [*** 1:40 t/hari 25/08/09]

Jangan lupa lambang ini... salah seorang penyokong Pas mengangkat kipas berlambangkan bulan purnama penuh.

Calon UBN diberi sambutan oleh penyokongnya ketika melawat ke salah satu pusat pembuangan undi.

Ini pula gelagat penyokong dan perayu undi PAS. Turut sama penyokong bukan Melayu. Apakah kegembiraan ini menandakan Pas akan menang besar?

Inilah pula muslimat Pas yang tidak pernah ketinggalan ikut sama berjuang. Jangan lupa juga perjuangkan taraf wanita dalam politik mestilah sama!

Ketua Dewan Pemuda Pas, Nasrudin Hassan bersalaman dengan penyokong Pas. Kali ini dia hanya mengenakan kupiah, ke mana diletaknya serban. Mungkin tertinggal kok?

Inilah pula wanita Umno. Semuanya sudah veteran dan lanjut usia. Namun masih gigih berjuang.

Dan ini pula pemuda UBN, ada yang bergaya macam cawboy. Tetapi lagak ini pasti ianya tidak sikitpun menggerunkan penyokong Pas.

No comments: