Wednesday, June 15, 2011

Menyengen Mata

Penjelasan Mengenai 'Negara Berkebajikan'
Oleh Haron Din Dalam Siasah


Penggunaan slogan baru oleh Pas, "Membangun Negara Berkebajikan" telah menjadi percakapan umum di luar parti itu dan timbul sedikit kontroversi. Musuh Pas terus mengambi peluang atas perubahan slogan itu kononnya Pas telah meninggalkan perjuangan Islam. Sebaliknya ahli Pas sendirii yang mengetahui apa yang berlaku dalam rumah mereka tidak merasa apa-apa.

Utusan Malaysia hari dan tv kroni setiap minit mencanangkan perkara itu. Media itu cuba damagekan Pas dengan harapan orang Melayu meninggalkan Pas dan menyokong Umno. Kerana kuta gempuran itu maka mereka di atas pagar dan tidak pernah membaca perlembagaan Pas serta tahu struktur pembentukan Pas sedikit sebanyak termakan dengan hasutan di siang hari media berkenaan.

Maka timbullah cakap-cakap sealiran dengan kehendak Umno itu.

Untuk mendapat penjelasan berhubung perkara itu dan memberi gambaran sebenar mengenai perubahan tagline Pas itu, saya telah menemui Timbalan Mursyidul Am Pas, Dr Haron Din Isnin lalu. Dalam pertemuan selama lebih satu jam itu Dr Haron menjelaskan tentang kekeliruan yang timbul. Beliau juga turut menghurai dengan cantik mengenai perbezaan di antara kebajikan yang kerajaan UBN lakukan dengan Negara Berkebajikan yang Pas hendak bangunkan.

Untuk mendapat penjelasan lanjutan dan kupasan Dr Haron dapatkan Siasah terbaru yang akan beredar esok. Sebanyak tiga muka surat bualbicara beliau dengan saya di sekitar itu bekerekaan dan juga pandangan beliau mengenai barisan kepimpinan yang baru berlaku dimuatkan didalamnya. [wm.kl. 11:50am 16/06/11]

No comments: