Tuesday, June 7, 2011

Ceritera Malam

Bila Mahathir Teringin Nak Makan Jering

WAH wah.. wahhhh...Mahathir kita sudah sihat rupanya, sudah dapat bercakap dan bersuara. Sudah keluar dari IJN, bila? Hari ini dia memberi komen tentang barisan kepimpinan baru Pas. Selamat segar, Dok! Biasalah nadanya, sebagai seorang penentang Islam Pas nombor satu penuh sinis dan sindir menikam kalbu. Inilah kehebatan Mahathir kita dia boleh tembak orang selamba saja.

Kali ini dia membuat perbandingan orang Pas dengan memilih pelapik kepala, songkok dan kopiah. Kata Mahathir puak ulama dikalahkan puak songkok hitam. Maksud beliau puak songkok hitam ialah puak yang menyokong Anwar Ibrahim. Mahathir sangat alergik terhadap kedua-duanya, kepada Pas dan Anwar. Dialah yang memecatkan Anwar sehingga Melayu jadi huruhara sehingga hari ini dan Umno terus menyentak-nyentak.

Kata Mahathir dengan kemenangan puak songkok hitam ia memberi kemenangan besar kepada Karpal Singh. Jauh tilikkan dan sindiran beliau. Mat Sabu yang berlawan dengan Nasharudin Mat Isa dan Tuan Ibrahim Tuan Man, Karpal Singh yang menang, bukan orang Pas ataupun Umno. Inilah bidasan orang politik veteran bernas dan berkias menyenakan hati. Sebenarnya juga inilah permainan politik.

Apa dimaksudkan Mahathir kita ni, dengan menangnya puak profesional maka Karpal Singh tidak perlu bimbang lagi dengan Pas yang hendak tegakkan Islam di negara ini. Mahathir cuba memberi fahama bahawa pemimpin yang menang hari ini bukan mempunyai cita-cita Islam.
Dalam kata lain mereka akan membentrakan harapan Pas untuk menubuh negara Islam.

Jadi kerana itu Karpal Singh tidak payah lagi menjadikan dirinya mayat untuk dilangkahi oleh orang-oang Pas yang hendak daulatkan Islam. Kerana orang Pas pun sudah tidak terhingin lagi hendak membangun Islam. Kalau orang Pas masih nakkan Islam mereka tidak pilih Mat Sabu. Sebelum ini Karpal Singh begitu vokal menentang negara Islam versi Pas sehinggakan sanggup mati demi menghalang Islam Pas tertegak.

Wah Mahathir... mudah membuat penilaian dan menghina tahap keimanan Mohamad Sabu dan barisan kepimpinan Pas yang baru. Kita juga tidak tahu rupa-rupanya Mahathir mengikhtiraf kepimpinan Pas selama ini sebagai kepimpinan Islam.

Bila Mahathir beranggapan begitu, rupa-rupanya Mahathir tidak kenal dengan 'sengoti' siapa dia Mohamad Sabu yang dipanggil imam dari kalangan pengikutnya. Apakah istilah 'imam' itu bukan zahir dari rahang Islam. Itulah Mahathir kerana jarang ke Iran maka perkataan imam pun tidak difahami apa ertinya.

Jelas juga Mahathir tidak mengenali organ Pas sedalam-dalamnya. Dia masih mamai barang kali ingatkan Pas macam Umno. Ubat bius di IJN masih belum hilang. Di dalam Pas untuk pengetahuan Mahathir ia bukan dipimpin oleh satu saf, kepimpinan mentadbir dan mencatur jihad saja, tetapi ada dua lapis lagi. Dalam Pas ada Dewan Ulama dan Majlis Syurag Ulama. Kedua institusi inilah yang menjaga Pas dan menjadi roh kepada perjuangan Pas. Adapun individu tertinggi mengusai institusi ini ialah al Mursyidun.

Mereka yang menduduki kedua institusi ini bukan sebarangan. Mahathir sendiri walaupun sudah menjadi PM selama 22 tahun belum tentu dapat duduk dalam institusi ini kalau dia tertakdir menyertai Pas satu hari nanti. Mereka yang menganggotai institusi ini bukan hanya kerana mereka memakai kopiah puteh dan tutup mereka, tetapi yang beramal dengan segala ilmu-ilmunya.

Ertinya Pas tidak boleh ditadbir atau dibawa mengikut arah dan kompas keyakinan seseorang. Pas harus dipandu dan ditetapkan kiblat perjuangan oleh kedua institusi ini. Apabila Mahathir dengan muda menyangkakan bahawa Pas telah merombak cita-cita Islam, sebenarnya Mahathir mendangkalkan ilmu siasahnya sendiri.

Kita nampak, Mahathir kita ini sangat susah hati apabila golongan profesional menang. Kenapa? Kalau orang tidak tahu memang merasakan apa yang dilakukan Mahathir dan pemimpin Umno lain itu satu tindakan yang perlu disokong. Cara Mahathir mengomen menunjukkan seolah dia seorang pemimpin yang komited dengan Islam. Yang berjurus sejak kecil menjujung 'Quran' hingga ke pejabat dan bercita-cita besar untuk menegakkan hukum Allah di atas muka bumi ini! Seorang yang mahu Islam di negara ini ditegakkan atau seorang penentang kepada kerja menghalang Islam wujud di negara ini.

Orang masih tidak lupa siapa Mahathir sebenarnya. Dia adalah bekas PM orang paling bekuasa di negara ini. Selama 22 tahun menjadi pedana menteri. Masa dia menjadi PM Umno tidak pernah sekali pun kehilangan majoriti dua pertiga di Parlimen. Mahathir seorang yang powerful sekali. Dia juga dianggap sakti, keramat dan berani. Barang diminta semuanya diperolehi. Macam Pak Dogol dalam wanyang kulit, dia bersin pun emas akan menggolek ke kakinya.

Dengan kuasa dia telah melakukan apa yang dikehendaki. Paling klasik ialah dia membuang imuniti raja-raja Melayu. Satu tindakan berani yang melambang dan menjadi mahkota keberanian Dr Mahathir seorang perdana menteri sehingga digelar Mahafiraun. Lepas itu dia buang pula para hakim yang tidak sebeulu dengannya.

Sepatutnya dengan keberanian itu Mahathir telah melakukan apa yang dia merasa tidak sempat dilakukan hari ini. Iaitu menghakiskan kekuasaan orang Cina dan India. Atapun menegakkan bukan syiar Islam di negara Islam tetapi perlaksnaan hukum termasuk hukum hudud. Tetapi sayang seribu kali sayang bulu ketiak Cik Minah panjang...

Melihat cara Mahathir kita mengkritik kepimpinan Pas seolah dia adalah pejuang Islam tulen mengalah Osama Ben Ladin. Kita nak tanya Mahathir kenapa semasa berkuasa dulu beliau tidak melaksanakan apa yang teringin hari ini. Kenapa? Tidak ada gunanya Dok kalau kita ingin makan jering relong setelah gigi kita bergonjang dan gigi kacip dan geraham sudah tercabut. Kalau setakat gonyel gonyel (kunyah) telan sudah tidak ada umppp lagi.

Makanya pada saya apa yang disuarakan Mahathir itu tidak lebih daripaa hendak menunjukkan bahawa dia masih sihat, masih sengar dan masih boleh berkata-kata. Ibarat orang berahi jering relong kalau tak dapat mamah pun hidup bau haringnya pun cuku. Sebenarnya kalau dikatakan dia obses kepada Islam, obses kepada Melayu ia hanya lakonan sahaja, sebab semasa dia berkuasa, dia mengabaikan segala ini malahan dalam sudut tertentu dihinanya dan ditentangnya mereka yang ingin laksanakan Islam.

Sesunguhhan sebahagian daripada mala petaka yang dihadapi negara ini termasuk penghakisan kuasa politik Melayu dan timbulnya liberalisme dalam agama Islam adalah hasil didikan dan ajaran Al Mahathir Ibnu Mohamad Ickandar.
Ho ho...wm.kl.9: 34 pm 07/06/11]

8 comments:

karl said...

Geram betul dengan Mahathir nampaknya. Haha. Tapi lepas saya membaca menelaah sirah kehidupan Mahathir ni, memang kena pun artikel ni dengan batang tubuh doktor tu. Baca jela memoir yang laris baru2 ni, dia guna kepala otak dia sendiri nak menterjemah bab poligami.

juan said...

tak payah dilayan orang Mader ni
dia patut dok umah diam main ngan cucu jer...habis kan usia extra
dngan bnyak2 kan bertobat

abu muaz said...

umur dia masih panjang lagi.... apa hikmahnya kita sama-sama nantikan.

Mat Luku said...

kah kah kah kah...kita tggu dan lihat ke mana mahathir dan umno nak halakan senjata "ulamak" mereka..tak sabar nak tgok umno di pimpin oleh ulamak dan ulamak yg menguasai parti bukan ulamak di kuasai oleh presiden umno semata2..kah kah kah

hassanbasri said...

Sdr MSO,
Maaf (mungkin lepas ni saya akan turut memberi komen berhubung posting sdr). Saya tertarik dengan konsep yang politik yang dinyatakan sdr dulu bahawa politik adalah sensasi, provokasi, manipulasi, kontroversi, dan entah apa si lagi (lupa). Maknanya apa saja (kemungkinan)boleh berlaku politik. Sedang Rasulullah dlm hadithnya menyatakan bila ditanya oleh seorang sahabat tentang apa itu islam.. Banginda menjawab islam itu kamu tetap beriman kepada Allah dan tetaplah kamu (berprinsip)Rujuk hadith 40 Imam Nawawi.

Rumusan daripada mazhab al mahathir ibnu muhammad ickandar adalah satu manipulasi, provokasi entah apa si lagi tentang betapa 'keberanian' pas sebelum ini bersdia untuk menjadi 'mayat' untuk langkahi mr karpal singh (sekiranya menentang penubuhan negara islam - dasar perjuangan PAS)akhirnya rebah dan tertewas sebelum jadi 'mayat'.

Kita tahu pasal Ayak Chik (TGHH) menukarkan slogan negara islam kepada negara berkebajikan sebagai strategi perang untuk menawan putrajaya.Apa orang kampung (orang kuala jengal, dabong, kg Beruk, gaal...)tahu tentang kebajikan. Yang mereka undi PAS pasal nak islam (islang - bahasa ayoh chik.Mereka dididik (termasuk) saya dari kecik islam ni adalah pahala dlm kalah, maknanya kalah pun kita menang.

Dgn sedikit ubat bius yg ada ada pada mahadtir ibnu muhammad, saya percaya puok ini ada modal besar dlm PR 13 untuk berperang dengan menggguna senjata yang dicipta oleh ayoh chik sendiri..negara kebajikan.

Insan biasa said...

Syeikh Imran Hossein memuji Tun M sbg satu2nya Ketua Negara umat islam yg berani bercakap mengenai dinar emas utk menggantikan sistem kewangan penipuan antarabangsa..

Tokan said...

fishing 4 all...bil hikmah walmaui'zhotil hasanah...

opisboi said...

biar mahathir hidup sampai 200 thn makin hari makin seronok dengar dia merepek & biar anak cucu aku pun seronok juga..bolih pinjam talian hayat yg ariel sharon guna..nadey sekrg ini tengah syok sendri.