Tuesday, October 14, 2014

Tidak perlu larang ahli Pas sertai PasMa

SUSUPAN PENTANG                                                                                      

Larangan tidak rasmi (berbentuk personal) telah dikeluarkan oleh pemimpin Pas agar ahli parti agama itu tidak terlibat dengan kegiatan Persatuan Ummah Sejahtra Malaysia atau PasMa. Setiausaha Majlis Syura Ulamak (MSu), Nik Zawawi Nik Salleh dan Naib Presiden Pas, Tuan Ibrahim Tuan Man, antara pemimpin yang mengeluarkan nasihat agar ahli Pas tidak terlibat. Agak garang juga nasihat mereka?

Tidak ada alasan kemas yang diberikan melainkan kerana rasa bimbang dengan hala tujuan PasMa yang dianggap berusaha untuk menjatuhkan presiden Abdul Hadi Awang. Sebenarnya ahli Pas tidak perlu dilarang daripada melibatkan diri dengan PasMa. Pas tidak perlu takut dengan kemunculan PasMa yang semua orang jelas akan tujuan dan maksudnya.

Kita harus percaya kepada matlamat PasMa adalah untuk menjadi benteng kepada Pas agar tidak keluar dari Pakatan Rakyat. Pakatan Rakyat suatu pakatan yang perlu diperkuatkan sekiranya mahu melihat perubahan politik dan pentabiran negara ini. Pakatan Rakyat bukan hak sendirian berhad sesiapa.



Mengenai hal tujuan dan maksud PasMa dinyatakan dengan terang dan jelas. Adapun pendapat mengatakan PasMa hendak menjatuhkan Abdul Hadi, itu tidak benar. PasMa tidak boleh menjatuhkan Abdul Hadi kerana ia bukan parti. Dan kalaulah itu matlamat tersembunyi PasMa ia tidak boleh dikecam begitu sahaja melainkan perlu berfikir kenapa kalau Abdul Hadi hendak dijatuhkan.

Jatuh atau tidak Abdul Hadi akan dibuat dalam muktamar Pas. Itulah forum yang munasabah dan berpelembagaan. Mereka yang merasakan PasMa bergerak untuk menjatuhkan presiden atau menjadi parti dalam parti adalah mereka yang takut kepada bayang-bayang sendiri. Orang yang tidak mempunyai kekuatan dan wisdom. Saya melihat kewujudan PasMa tidak menjadi jemaah dalam jemaah, sebaliknya yang beraku MSU menjadi badan eksekutif kedua selepas Jawatankusa Kerja Pas. Dalam Pas ada eksekutif dalam eksekutif.

Pas terutamanya pemimpin tertinggi harus menerima kehadiran PasMa seperti mana Umno menerima kehadiran Pertubuhan Perkasa Malaysia (Perkasa). Perkasa sebuah Ngo yang disertai seratus peratus oleh ahli Umno. Tetapi Umno tidak pun merasakan takut dengan peranan dan fungsi Ngo berkenaan. Bahkan dalam hal-hal tertentu Umno menerima Pekasa sebagai sahabat yang membantu parti berkenaan.

Nah, begitu juga Pas dengan PasMa. Pas perlu menerima PasMa sebagai sebuah Ngo yang memperkukuhkan kedudukan Pas itu sendiri. Sesuai dengan ahli PasMa terdiri daripada golongan profesional, tenaga dan buah fikiran mereka boleh digunakan untuk perkuatkan Pas. PasMa boleh membawa dirinya menjadi sebuah badan pemangking kepada Pas. Cubalah berfikir secara positif bukannya dengan rasa cuak dan cemuh.

Sesiapa yang berhajat untuk menjadikan PasMa sebagai organisasi untuk berdepan dengan Pas, atau menghancurkan parti agama itu, ia harus ditolak da dikecam. Itu bukan caranya. Adalah berdosa besar PasMa kalau bermatlamat demikian. Mengenai hal ini ahli Pas bijak dan sedar segala-galanya mengenai PasMa. Generasi muda yang menerima PasMa ada perkiraan dan hujah tersendiri.

Apa yang berlaku kini saya nampak ada segelinir ahli Pas yang sengaja menimbulkan persepsi buruk kepada PasMa dengan niat tertentu. Mereka berbuat demikian tidak melihat kepada nawaitu Ngo berkenaan dalam rangka Pakatan Rakyat, tetapi kerana cemburu dengan penampilan atau pesornaliti mereka yang menggerakkan Ngo berkenaan disebabkan krisis perbadi. Itu sahaja.

Jelas kalau persepsi itu dibuat berdasarkan rasa cemburu dan irihati ia tidak akan membawa kebaikan sebaliknya akan menambah keburukan dalam parti agama itu sendiri. Yang harus dilayani oleh Pas mengenai Ngo ini ialah menerima dengan fikiran dan sikap terbuka dan bersangka baik. Kalau kumpulan atau halaqah lain yang dibentuk secara senyap menerusi kumpulan whatsaap boleh diterima kenapa gerun dan takut menerima Ngo yang jelas dan nyata seperti PasMa? [wm.kl.5:25 pm 14/10/14]

No comments: