Thursday, April 7, 2011

Terserempak Wakil Rakyat Lompat

Wakil Rakyat Lompat Berkepit Dengan Bini Muda

SUDAH lama dan acap kali orang memaklumkan mengenai kisah hidup salah seorang wakil rakyat PKR Perak yang melompat parti yang menjadi kaya, hidup bahagaia dengan isteri mudanya di sebuah kawasan terpencil di pinggir ibu kota Kuala Lumpur. Ia dilaporkan hidup di sebuah banglow di Ukay Height, Selangor. Katanya wakil rakyat ini selalu berkepit dengan isteri mudanya, dan akan keluar bersantai di restoran mamak dan coffee house tertentu waktu malam.

Ada orang berkata dia senang lenang sekarang termasuk dapat berbini muda setelah mengkhianati parti dan membantu UBN merampas kerajaan Perak dari Pakatan. Sebenarnya saya tidak hairan dengan apa yang dilakukan itu kerana begitulah dunia politik. Dunia politik susah untuk kita ramalkan mengenai pemainnya. Hari ini dia kawan baik esok dia akan jadi musuh yang keparat kejam dan dahsay.

Sebab apa, sebabnya orang politik tidak ada iman. Tidak ada kepercayaan kepada hari akhirat. Kerana kalau dia percaya kepada hari pembalasan, dia perlu takut kepada balasan-balasan dihari kemudian. Sebab itu bagi saya orang politik adalah munafik, ya munafik.

Kalau saya tidak lihat sendiri, saya tidak akan percaya kepada berita-berita atau maklumat mengatakan wakil rakyat berkenana sudah menjadi kaya dan hidup senang lenang dengan isteri muda. Kenapa tidak, kes rasuah sex dilepaskan, wang dapat, bini muda pula dapat. Kan senang. Dalam hidup lelaki yang bertuhankan nafsu, bila dapat bini muda seolah sempurnalah kehidupan dia sebagai seorang lelaki. Lelaki miang nafsunya akan meronta siang dan malam untuk bebas...

Dan pagi ini saya mengesahkan apa yang diberitakan mengenai wakil rakyat berkenaan. Sewaktu makan beraama tiga teman di sebuah kedai cepati di Lembah Keramat pagi ini saya terserempak dengan wakil rakyat berkenaan bersama isteri mudanya.

Kalau ada orang menuduh dia mendapat upah kerana mengkhianti parti bernilai jutaan ringgit, saya percaya. Ia tidak mustahil. Katanya salah seorang dari mereka bukan saja beli rumah dan tanah tetapi turut membeli kondo mewah yang dibeli atas nama anaknya secara tunai. Dari mana wang itu didapati kalau bukan kerana upah kepada sebuah pengkhianatan?

Mulanya saya tidak terperasaan yang wakil rakyat berkenaan. Saya sudah melihat sekali imbas kepada sepasangan suami isteri yang masuk melalui meja kami duduk. Mulanya dia menarik kerusi berhampiran dengan meja kami. Sekejap kemudian dia tidak jadi duduk dan pindah jauh dari meja kami mencari tempat yang agak terlindung. Kenapa?

Sehinggalah seorang teman memberi tahu, itu ***** *****, wakil rakyat PKR yang lompat, dia dengan perempuan, mungkin bininya," kata salah seorang teman saya yang cukup mengenainya. Saya terus menyilau dan memerhatinya ke arah pasangan itu. Iya, benar dia adalah muka yang pernah ditayang tv dan surat khabar siang dan malam setahun lepas.

Keduanya memakai spek mata hitam, menyebabkan orang tidak kena wajah mereka. Hairan juga saya kerana dia masih mengenakan spek hitam walaupun sudah duduk di meja dan memesan makanan. Nampaknya agak takut-takut untuk menanggalkan spek hitam macam zorro itu.

Perbualan saya dan teman teralih topik sebaik melihat wakil rakyat berkenaan. Mereka nampak bergaya. Yang perempuan berumur sekitar 27 atau 32 tahun. Gayanya anggun. Sekali lihat macam datik dan dua kali lihat macam artis sahaja. Jarak usia keduanya macam ayah dengan anak.

Saya melihat dia tidak lepas dari menjeling ke arah meja saya. Semacam ada kecurigaan. Beberapa kali saya menanti ruang dan cerlak untuk merakam gambarnya, tetapi matanya tetap meleret kejauhan ke meja kami. Keadaan itu menyebabkan menguatkan lagi andaian saya bahawa mereka dalam curiga dan berwaspada.

Apa nak takutknya. Anda telah berjaya mengkhinati sahabat anda dan menjatuhkan kerajaan Pakatan Rakyat atas alasan untuk membela kaum anda, Melayu. Tidak salah. Tetapi melihat kepada gelagat anda dan isteri anda menunjukkan anda semacam tidak selesa. Semacam ingin menyebunyikan diri dan semacam anda dikejar bayangan dosa. Kenapa? Dosa apa?

Sebelum saya melangkah sempat juga saya merakam gambar mereka dari kejauhan. Mulanya saya ignin mendekati dan bersalaman, tetapi tidak tergamak pula tidak mahu menganggui privancy mereka berdua. Kalau mereka merasa senang, selamat dan puas dengan apa yang mereka lakukan, nah lakukan dan kecapilah apa yang anda sedang nikmati kini.

Cuma jangan lupa atas perbuatan apa juga yang yang kita lakukan anda akan bertanggunjawab. Saya tidak sabar untuk melihat apakah selepas Dun Perak dibubarkan nanti anda masih lagi bergelar Yang Berkhianti? [wm.kl.10:30 am 07/04/11]

3 comments:

mantaro said...

Kalau Adun Changkat Jering---,kiranya itu bini nombor empat.

1Crony said...

Kalau beginilah metalitinya ahli politik Melayu, jangan harap generasi muda akan datang akan cinta dan kasihkan negara ini kerana terlalu banyak pengkhianatan telah dilakukan terhadap dunia mereka. Majoriti pemimpin kerajaan kini sudah tiada kredibiliti, bukan hanya kepada negara, rakyat malah kepada agama mereka sekalipun. Kamu wahai si pengkhianat! Tunggulah balasan tuhan pasti akan tiba, cuma takdir dan masa akan menentukan. Untuk MSO..., terasa pilu dan ingin kembali ke nostalgia di zaman silam setelah mendengar irama tersebut....

efendi.hassan said...

Apa guna harta melimpah atau isteri yang kain pahanya terbelah andai hidup kita sentiasa tidak tenang dan penuh gundah ..

Allah mencukupkan seluruh keperluan hidup kita dan mencambahkan ketenangan didalam diri kita dari rezeki yang dipenuhi berkah ... dan rezeki yang berkah itu sumbernya dari hasil yang halal ..

WALLAHU aklam ..