Friday, May 16, 2014

Betulkah ada Yang diPertua Pas kawasan di Selangor letak jawatan?

BERITA PAGI                                                                                   

Pas Selangor dibawah pimpinan Iskandar Abd Samad sebagai Pesuruhjaya sedikit tercabar apabila salah seorang Yang Dipertua kawasan di negeri itu dikatakan telah meletakan jawatan beberapa minggu lalu kerana tidak berpuas hati dengan penggunaan wang yang diperuntukan untuk rakyat menerusi Pengarah Parlimen.

Yang Dipertua berkenaan katanya mengambil keputusan itu selepas pertikaian beliau berhubung penggunaan wang itu gagal dijelaskan oleh pucuk pimpinan parti. Katanya beliau mahu pucuk pimpinan parti memberi penjelasan atau menghentikan terus pemanipulasian wang rakyat yang disalurkan menerusi Pengarah Parlimen digunakan untuk kepentingan parti.



Difahamkan bekas Yang diPertua berkenaan sudah beberapa kali membantah perbuatan itu dan mendesak agar ianya dihentikan tetapi tidak berhasil. Beliau juga mencadangkan kalau Pas hendak menampung tabung parti biarlah ia diambil dari sumber bukan wang diperuntukan kepada rakyat.

Kerana kecewa dengan keadaan itu beliau bersama setiausaha kawasan mengambil keputusan meletak jawatan. Perletakan Yang diPertua ini disahkan oleh bekas pimpinan Pas kawasan berkenaan.

Yang diPertua berkenaan sebelum menyertai Pas, adalah bekas pimpinan Umno peringkat bahagian meninggalkan partinya kerana tidak tahan dengan amalan rasuah dan manipulasi wang kerajaan untuk kepentingan diri yang berlalu dalam parti nasionalisme itu.

Apabila beliau menyaksikan perkara sama berlaku di dalam Pas yang diharapkan sebuah parti yang membenci amalan rasuah, ia amat mengecewakannya.

Pucuk pimpinan PAS Selangor wajar menyiasat perkara ini. Kalau dakwaan Yang Dipertua berkenaan benar ia harus diselesaikan, dan Pas tidak boleh menusuk penyelewengan dibawah karpet atas apa-apa alasan sekalipun. [wm.kl.9:31 am 16/05/14]

No comments: