Friday, April 3, 2015

Mahathir calon BN di Permatang Pauh?

 ILUSI JUMAAT                                                                                                                                  
Seorang pimpinan Umno peringkat negeri mencadangkan kepada partinya supaya tidak meletakkan calon dalam pilihan raya kecil Permatang Pauh yang bakal diadakan itu sekiranya Umno atau BN tidak mempunyai calon yang berwibawa. Pandangan pemimpin Umno itu disokong oleh akhbar PB, yang menjadi lidah rasmi parti nasionalis itu.

Mahathir calon BN P Pauh?
Alasan pemimpin Umno itu tidak mahu BN meletakkan calon kerana tidak yakin parti itu boleh menang. Pengundi Permatang Pauh seramai 70,000 katanya berbeza dengan pengundi lain kerana mereka tidak melihat kepada isu pembangunan tetapi lebih berkesan dengan simpati terhadap nasib Anwar Ibrahim dan keluarganya.

Apa yang dimaksudkan oleh pemimpin Umno itu, bahawa pengundi Permatang Pauh akan mempercayai bahawa Anwar tidak bersalah sebaliknya bekas TPM itu dianiaya dan dizalimi. Kerana itu pilihan raya kecil Permatang Pauh itu tidak akan dimenangi selagi isu Anwar dimainkan.

Apabila pemimpin Umno itu mencadangkan supaya seorang calon berwibawa dan luar biasa diletakkan, berfikiran mungkin dengan cara itu kerusi Permatang Pauh yang dimiliki Anwar sejak tahun 1982 itu akan terlucut.

Dalam mengenali calon berwibawa yang boleh memberi cabaran kepada PKR nanti, saya tidak nampak orang lain melainkan ianya Dr Mahathir Mohamad. Bukankah pihak polis, pendakwa, dan juga mahkamah serta sebahagian besar ahli Umno mempercayai dan menyakini kepada Mahathir Mohamad yang berkaitan tuduhan ke atas Anwar.

Kalau bukan Mahathir yang menjadi orang utama menolak Anwar kerana dikatakan meliwat, sudah tentu orang lain tidak berani untuk menuduh Anwar kerana bukti atau pun proses untuk mendakwa Anwar itu dilihat lemah, longgar serta penuh tektikal. Tetapi apabila Mahathir ketika itu selaku PM sendiri berada di hadapan dan memberi isyarat jelas dengan memecatkan Anwar pada 3 September 1998, maka orang lain menjadi berani dan percaya.

Tidakkah Mahathir seorang yang cukup berwibawa dalam kes Anwar ini? Nah, wajarlah kalau Mahathir diletak untuk menjadi calon BN di Permatang Pauh. Apa lagi waktu ini Mahathir sedang galak menyerang dan hendak menjatuhkan Najib. Beliau juga dikatakan kurang percaya kepada Muhyiddin Yassin untuk mengganti Najib. Begitu juga kepada Tengku Razaleigh Hamzah atau Hishamuddin Husseind dan Zahid Hamidi.

Maka sebaik-baik orang dan tokoh untuk mengganti Najib itu ialah Mahathir. Tidak mustahil kalau Mahathir menang di Permatang Pauh beliau boleh membuat comeback kemudian menaiki takta sekali lagi sebagai PM. Lagipun ramai yang masih bernostalgia kepada era Mahathir yang penuh cemerlang.

Mahathir tidak yakin orang lain mampu memimpin Malaysia dengan baik, kecuali dia, maka elok kalau Mahathir sekali lagi berkorban untuk rakyat dengan menjadi PM.

Dalam masa sama juga beliau boleh menyiapkan canggung untuk anaknya Mukhriz duduk bagi dijadikan legasinya dalam politik. Saya rasa Najib sedia untuk memberi laluan kepada Dr Mahathir bertanding di Permatang Pauh. Apapun kena rujuk kepada Rosmah, tidak begitu Mat? Mat manalah kalau bukan Mat GST. [wm.kl.12:23 t/hari 03/04/15]

No comments: