Monday, September 21, 2015

Pas kian mendekati Umno di Kelantan

PENGAMATAN 

Mustapa: Perlu bersuara.
Semakin hari semakin dekat dan rapat Pas dengan Umno. Parti itu dilihat sedang mengadakan persiapan rapi untuk bergabung menjelang pilihan raya ke-14. Apa yang dilakukan Pas sekarang ini memberi kefahaman kepada ahli dan umum kenapa kedua-dua parti Melayu itu perlu bersatu. Mereka sedang membentuk keadaan mendesak untuk ke arah itu.

Walaupun Pas menafi akan hakikat itu dan lebih rela bersendirian konon, tetapi gerak kerja yang dilakukan mengajak ke arah itu. Kenyataan-kenyataan politik dan body language mencerminkan mereka akan "bersanggama". Ada beberapa petunjuk menjelaskan akan penggabungan itu akan berlaku dalam waktu terdekat ini atau giat dipersiapkan.

Kenyataan ketua pemuda Pas yang dikutip mengakui Pas tidak mampu bersendirian memberi konotasi yang parti itu perlu bergabung dengan Umno. Sayangnya kenyataan ketua pemuda itu ditempelak balik kepada Pas oleh musuh-musuh parti itu yang kurang cekap membaca permainan dan seni politik. Dianggap kenyataan ketua pemuda itu sebagai Pas seakan menyesal dan membuat ralat.

Sebenarnya tidak begitu, apa yang hendak diberitahu oleh ketua pemuda itu ialah yang partinya perlukan teman, dan teman itu sudah pun ada dalam koceknya.

Antara petunjuk lain menyerlahkan Pas ingin bersama Umno ialah sikap Pas yang sudah berpatah arang dan berkerat rotan dengan DAP dan juga Amanah. Dalam masa sama bermain lidah, klu klik dengan PKR. Pas, walaupun tidak ada kata putus, tetapi sebenarnya wajah yang ditunjukkan sudah putus.

Ketidaksediaan Pas untuk tidak bersama dalam Pakatan 2 mengabsahkan lagi perkara ini. Setiausaha Agung Pas Takiyuddin Hassan menjelaskan yang parti agama itu  juga tidak akan menyertai perundingan meja bulat bagi membentuk pakatan baru esok menyatakan sikap dan pendirian Pas.

Begitu juga kenyataan keras dan bengis oleh "presideng" yang Pas tidak akan berkerjsama dengan pengkhiant memberi gambaran parti itu sudah "tauhid" dengan apa yang diyakini.

Sebelum ini Pas juga tidak menunjukkan minat kepada himpunan Bersih 4. Alasan yang digunakan Pas sangat dangkal, kerana parti itu kononnya tidak diundang dan tidak dijadikan kepala. Selain itu sikap Pas yang agak positif dengan himpunan baju merah, tambah menerangkan apa yang sudah tersuluh.

Di peringkat Kelantan pula, indikatornya juga makin ketara. Beberapa penyelewengan yang berlaku dalam kerajaan Kelantan sepatutnya mendapat perhatian dan kritikan Umno, namun ia tidak dilakukan apa-apa. Umno semacam tidak peduli dan membiarkan begitu sahaja segala kepincangan itu yang sebelum ini menjadi makanannya.

Apakah Umno tidak percaya. Tidak! Umno percaya tetapi masa dan keadaan menyebabkan parti itu harus mengunci mulut menjadi syaitan bisu kerana mereka menanti laba besar. Persefahaman secara TST di antara kedua parti itu sudah terjalin. Kunjungan dan pertemuan lebih dua kali antara Ahmad Yaakub dengan Najib Razak adalah risikan pertunangan kerjasama berkenaan.

Demikian juga dengan sikap akhbar "PB" yang sebelum ini melihat Pas seperti "tahi lembu", kini sudah beralih angin, nampak parti agama itu sebagai sebungkah emas 99.9 yang sangat bernilai. Begitu nasib orang yang hendak tenggelam dan dihanyut air akan melihat apa sahaja dihadapnya sebagai berharga hatta ia sebenarnya kayu mumuh.

Perubahan sikap dan pendirian Pas ini memberi nasib baik kepada Umno khasnya di Kelantan.

Semua petunjuk-petunjuk itu memberi gambaran ada persefahaman senyap antara Pas dengan Umno.
Baguslah kalau begitu. Ahli dan penyokong Pas jangan terkejut menerima hakikat ini dan mereka juga tidak perlu merasakan tertipu sebab mereka diberi isyarat lebih awal.

Pun begitu bagi, kalau benar hajat wujud gabungan itu, Umno tidak boleh senyap dengan penyelewengan yang berlaku di Kelantan waktu ini. Jika ia senyap rakyat akan berasakan parti itu dua kali lima sahaja dengan Pas dan menegakkan amalannya selama ini melindungi keburukan tanpa mempedulikan kepentingan rakyat. Umno tidak boleh diamkan segala kebejatan itu melainkan harus bersuara memberi penjelasan terhadap apa yang berlaku.

Kalau beberapa penyelewengan didakwa itu benar, Umno wajib ikut mendesak atau mengajar kerajaan memperbetulkan keadaan. Tindakan ini termasuklah menyegerakan penggabungan supaya ua dapat diperbaiki dari dalam. Sebaliknya kalau ia tidak benar, harus mempertahankan kerajaan Kelantan dan kepimpinannya. Rakyat sedang memerhati dan menanti dimanakah peranan 12 orang wakil rakyat Umno dalam DUN Kelantan.

Ada beberapa isu mendesak di Kelantan yang Umno patut sama bangkitkan. Misalnya mengenai perkembangan dalam syarikat Kompleks Perkayuan Kelantan (KPK) yang dikatakan dalam keadaan parah sehingga memungkinkan syarikat milik kerajaan itu bankrup. KPK kononya telah diperdayakan oleh pihak tertentu sehingga kilang papan itu kini dalam keadaan nazak dan tidak beroperasi lagi.

Pendapatan tahunan juga sudah berkurangan dari tahun ke setahun. Operasi juga dihentikan menyebabkan lebih 60 orang pekerjanya diberhentikan secara VSS dan hilang punca rezeki. Serentak itu segala kemudahan dan peralatan milik KPK, seperti mesen, bangunan dan sebagainya bernilai jutaan ringgit tidak berfungsi. Kayu balak yang sudah ditebang juga bernilai jutaan ringgit dibiarkan buruk dan hilang begitu sahaja.

Kuaters pekerja juga terbiar begitu sahaja tanpa diguna lagi. Hanya berberapa rumah berfungsi apabila ia disewa oleh bekas pekerja. Pembaziran beberapa infastrukur milik KPK juga berlaku, seperti pejabat, pusat pameran dan sebagainya yang bernilai jutaan ringgit.

Apakah Umno tidak sedar dan peka hal ini atau mereka memekakkan telinga kerana ada motif politik lain yang menguntungkan mereka? Umno tidak patut bersikap begitu membiarkan segala pembaziran itu berlaku kerana ia adalah hak rakyat Kelantan. Mustapa Mohamed sendiri selaku Pengerusi Umno Kelantan perlu berkokok. [wm.kl.11:57 am 21/09/15]

No comments: