Monday, September 14, 2015

Misteri papan iklan rebah dan kosong

 APA DAH JADI?

Dulu papam iklan ini tegak dan gah, kini jatuh ke bumi...
Apakah cerita dan misterius di sebalik dua papan iklan atau signboard ini? Satu jatuh tersembah ke bumi dibelai dedaun dan rerumput. Satu lagi tegak berdiri tanpa membawa apa-apa erti dan makna. Ia putih bagaikan kelir wang kulit?

Apakah signboard ini akan memacarkan objek dan membawa cerita tatkala tiba waktu malam. Dengan bersuluhkan "candeni" ia akan memaparkan bayang-bayang atau cerita laksana hikayat 1001 malam. Candeni itu gak bulan lah.

 Yang ini masih tegak tetapi tanpa apa apa erti.
Saya akan bercerita dan mengisahkan kemisterian dua papan iklan gergasi yang terletak di persimpangan Jalan Dabong Gua Musang - Jeli ini.

Yang jatuh dan rebah tegak berdiri dengan penuh kekosongan. Apakah ia melambangkan rebah dan musnahnya sebuah gunung harapan yang digrap begitu indah, ataupun ia hanya sebuah dongengan semata-mata kepada sebuah angan-angan yang besar.

Atau ia dibangunkan hanya untuk mempersonakan ribuan mata yang lalu lang di situ kemudian orang-orang yang teruja dengannya akan hidup dengan ilusi yang indah? Atau ia sebuah umpan untuk menjerat sesuatu atau lebih dikenali dengan penipuan?

Tunggu cerita dan kisahnya tatkala saya kembali dari merantau dua tiga hari akan datang. Esok saya berpergian lagi bukan membawa hati lantaran benci, tetapi menunaikan janji yang belum dilunasi. Kepada rakan-rakan yang ikut bersama berkebajikan dengan saya diucap terima kasih hanya Allah jua yang bisa membalasnya. Wassalam Mso. [wm.kl.12:20 t/hari 14/09/15] 

No comments: