Thursday, October 15, 2015

Sah Saifuddin sertai PKR

TERBARU

Parti Keadilan (PKR) menarima seorang lagi tokoh hari ini apabila bekas ahli Majlis Tertinggi Umno, Saifuddin Abdullah telah diistyharkan menyertai parti tersebut. Presiden Keadilan, Dr Wan Azizah Wan Ismail dalam satu sidang media khas diperjabat parti itu di Damansara tengah hari ini mengumumkan kemasukan Saifuddin ke dalam PKR.

Dua minggu lalu PKR menerima penghijrahan dua tokoh politik veteran dan juga pimpinan Pas, Kamaruddin Jaafar dan Muhammad Mohd Taib. Kamaruddin merupakan bekas ahli jawatankuasa kerja Pas manakala Muhammad yang juga bekas MB Selangor adalah bekas naib ketua penerangan Pas Pusat.

Kedua-dua tokoh Pas itu diberi tempat dan jawatan dalam PKR sesuai dengan pengalaman luas mereka dalam politik.

Begitu juga Saifuddin katanya akan dilantik menjadi Setiausaha Eksekutif Pakatan Harapan yang akan mengandungi tiga parti PKR, DAP dan Amanah. Penyertaan ketiga-tiga mereka itu sudah tentu memberi suntikan semangat dan kekuatan kepada kepimpinan PKR.

Kehadiran Saifuddin yang dikenali sebagai tokoh belia dan membawa pemikiran politik baru akan meransang anak-anak muda untuk menyertai PKR.

Dalam pada itu sudah pasti dengan pengumuman rasmi bekas MP Temerloh itu beliau akan memulakan era baru dalam politik dengan menjadi ahli politik pembangkang. Kerenah dan cabaran termasuk hemburan personal akan banyak diterimanya selepas ini.

Terlalu awal apakah beliau akan dicalon oleh Pakatan Harapan pada pilihan raya akan didatang di kerusi parlimen Temerloh ataupun akan berpindah ke kawasan lain? Tetapi yang pasti Saifuddin akan menjadi calon istimewa dalam pilihan raya akan datang mewakili PKR. Kehadirannya di Temerloh menyebabkan ahli Parlimen itu sekarang ini tidak cukup "siku dan lutut" untuk menyelamatkan diri. Haha. [wm.kl.1:27 pm 15/10/15]

No comments: