Saturday, October 27, 2007

Susupan Tengahari

Politik Zainuddin Maidin
Menyebut Nama Orang Supaya Orang Ingatkan Kita


SEWAKTU saya menatap berita di muka surat 7 Utusaan Malaysia pagi ini sementara menanti isteri selesai menguruskan sesuatu di sebuah kedai di Taman Melawati, tiba-tiba Menteri Penerangan Zainuddin Maidin melintasi di hadapan kereta saya. Mata saya tersorot ke arahnya sejenak dan melihat beliau berjalan 'laih' ke arah keretanya.

Beliau nampak selamba sahaja, tidak ada sesiapa yang mengekorinya. Tidak ada pengawal keselamatan ataupun UTK (Unit Tindakan Khas) yang mengawal gerak gerinya. Beliau selesa begitu dan tidak ada rasa takut. Mungkin juga caranya itu bagi menunjukkan negara ini selamat dan sihat sejahtera dan beliau seorang yang soleh!.

Bahawa seorang menterinya sepertinya boleh bergerak bebas. Tidak seperti menteri atau bekas-bekas menteri di Pakistan ketika ini. Sesiapa yang berjalan bersendiri di Pakistan, seperti mana lagak Zainuddin Maadni hari ini tentu yang sampai ke rumahnya kepala atau pun kaki saja.

Kejadian dua orang anggota polis kena tembak sampai mati di Sungai Buloh kelamrin sedikitpun tidak memberi rasa takut kepadanya. Mungkin juga Menteri itu adalah yang terbaik dan tidak ada dosa dengan sesiapa maka beliau tidak perlu takut!

Terima kasih kerana negara kita selamat. Negara kita sihat. Dalam keadaan orang kutuk Perdana Menteri kiri dan kanan kita masih selesa. Masih rasa mewah dan dapat bersenang lenang. Dalam ura-ura haega gas dan minyak akan naik sekali lagi kita terus rileks di kedai-kedai mamak. Inilah yang dikatakan bumi penuh berkat!

Selepas batang tubuh menteri berwarna hitam itu hilang ke dalam kereta Perdananya saya kembali menatap berita di muka 7 itu. Berita itu ialah mengenai kenyataan dan ulasan menteri Goblok itu terhadap ada seorang yang menggunakan isu kilip video percakapan Lingam dengan Ketua Hakim Negara untuk mencari populariti selepas orang tidak lagi mengingati dan sudah melupai tokoh berkenaan.

Beliau tidak berani menyebut tokoh itu. Katanya, cara tokoh itu menggunakan akhbar untuk mendedahkan isu itu kerana berapalah sangat yang membaca blog atau internet. Maksud Zainuddin blog dan internet tidak diminati ramai. Maksud beliau membuat kenyatana sebegitu bagi memperlecehkan penulisan dan maklumat di blog dan website.

Tokoh yang tidak berani disebut namanya oleh Zainuddin Maidin itu ialah Anwar Ibrahim. Beliau membuat kenyataan dan ulasan itu bagi merendah-rendah dan memperkecilkan Anwar. Itulah kerja Zainuddin Maidin dan kerja orang yang pengecut dan oportunis sepertinya.

Bukan hendak mengatakan, tetapi siapalah kalau hendak dikirakan Zainuddin dengan Anwar. Kata orang panggil tidak dengar dan bezanya umpama langit dengan bumi. Semasa Anwar menjadi TPM Zainuddin masih menjadi wartawan tukang tulis apa yang anak ucapakan.

Anwar tidak perlu mencari populariti murah, dia sudah cukup terkenal dan gah di serta dunia. Sebaliknya dalam hal ini saya nampak Zainuddin mahu mencari populariti dengan menggunakan nama dan politik Anwar sebagai modal.

Kalau dia bercakap dan menyebut nama Anwar mungkin akan terpandang kepadanya. Apa orang nak tahu bukan apa yang beliau katakan, tetapi orang nama sebut dan baca nama Anwar. Bagi orang yang sayang dan percaya Anwar lebih baik daripada Zainuddin Maidin, membaca dan menyebut nama ANWAR pun sudah cukup, itu tidak lagi mendenagr pidato atau syarahannya.

Jadi kalau kita tidak terkenal, kita ada masalah dan kita hanya melukut di hujung gatang usahkan nak cuba memberanikan diri mengomen antah di tengah badang. Kalau kita meluku t baik diamkan diri, tunggu penuh rela apakah orang masih nak pakai dan nak gunakan kita ataupun orang akan tepis ke tepi bila-bila masa saja! [wm.kl 11:55 27/10/07]

No comments: