Saturday, October 27, 2007

Al Fatihah

Othman Saat Kembali ke Rahmatullah

BEKAS Menteri Besar Johor, Tan Sri Othman Saat, telah meninggal dunia kira-kira jam 7 pagi ini di Hospital Besar Sultan Ismail Johor Bahru. Beliau berusia 80 tahun.

Othman telah mengalami sakit struk dan kencing manis sejak beberapa tahun lalu. Dua bulan lalu beliau dimasukan ke hospital untuk menerima rawatan kakinya yang kemudian terpaksa dipotong.

Berita kematian itu diterima daripada Datuk Ibrahim Ali lewat khidmat pesanan ringkas (sms), kira-kira setengah jam lalu.

Ibrahim yang pernah menziarahi Allahyarham di rumahnya di Johor Bharu bersama saya pada 14 Mei 2006 menyifatkan bekas MB Johor itu seorang pejuang yang ikhlas dan banyak meninggalkan jasa dan bakti kepada negara khasnya di Johor.

Beliau juga menyifatkan pemergian Allahyarham itu sebagai satu kehilangan kepada negara ini.

Allahyarham merupakan antara tokoh Umno Johor yang terkenal. Beliau merupakan penyokong setia bekas Menteri Kewangan Tengku Razaleigh Hamzah dan ikut menyertai Parti Semengat 46 dan menjadi Pengerusinya di Johor.

Ketika parti itu hendak dibubar bagi membolehkan ahlinya kembali kepada Umno tahun 1996 beliau antara yang menentang keras kerana tidak mempercayai kejujuran dan keikhlasan Dr Mahathir Mohamad untuk memberi tempat kepada Tengku Razaleigh Hamzah.

Sama-sama kita mensedekah al-Fatihah untuk roh Allahyarham. Fatihah.
(wm.kl 9:30 27/10/07]

No comments: