Thursday, October 25, 2007

Papan Tagah Usang

Politik Ayam Belanda Golek

MSO

MACAM-MACAM cara dan taktik dilakukan orang politik untuk naik atapun memiliki kuasa tertinggi dalam parti. Ada yang sanggup makan kawan ataupun 'cas genting' kata orang Kelantan. Ada yang bersikap mulut manis, jubur masam; depan baik belakang mengumpat dan mengumpah.

Ada juga yang memperalatkan orang menjadikan orang seperti titian atau jambatan. Selepas berjaya menyeberang akan dilupakan ataupun dibiarkan jambatan itu reput sendiri, tidak dipedulikan. Orang politik macam ini samalah jenis orang buta yang sombong dan bongkok yang akan mencampakkan tongkat selepas menyeberangi sungai!

Tidak kurang pula ada yang menjadi batu api melaga-lagakan antara satu sama lain dan bila dua pihak bergasak dia akan menangguk di air keruh. Melenggang naik ke atas.

Selain itu ada juga yang menggunakan wang. Menjadikan wang sebagai money power dalam politik. Bergerak menggunakan wang dan menguasai orang lain dengan wang. Perkara ini biasa dan sudah lumrah. Jadikan wang sebagai penguat kedudukan dan melanyak orang lain. Membeli kuli untuk melanyak dan menganggui orang lain. Menakut-nakutkan orang lain dan lawan dengan wang.

Kuasa wang ini sedikit merbahaya kerana ia mejerumuskan seseroang itu menyalah gunakan kuasa. Selalunya mereka yang memegang kuasa yang boleh membuat wang tidak akan teragak-agak untuk melakukan penyelewengan. Manusia biasanya bila tenguk wang akan kelabu mata, macam kucing kerong tengok ikan tawar.

Manusia juga akan kretif untuk mencari dan mendapat wang. Direka macam-macam yang tidak terfikir oleh orang lain. Mungkin orang terfikir tetapi tidak tergamak untuk melakukannya kerana lebih mementingkan kepada moral. Mereka yang ada asas Islam kukuh yang tahu halal dan haram tidak mudah dan tergamak untuk melakukannya.

Adapun politik wangn ini sudah mendarah daging dalam kloni politik negara.

Taktik atau pun startegi terbaru yang dikenal pasti sedang berlaku ialah dengan cara membodek orang berkuasa atau pun mereka yang berkedudukan mulia. Orang-orang ini diberikan berbagai hadiah dan dihantar macam-macam jenis makanan, buah-buahan dan haidah termasuk juga wang.

Amalan ini kononnya amalan Islam telah diambil kesempatan sepenuhnya semata-mata kerana inginkan kuasa. Pemberian itu bukan ikhlas lagi melainkan untuk bodek agar dia dilihat baik. Memang sudah menjadi adat manusia kalau dijamu, diberi makanan dan diberi perhiasan, dia akan lena dan mudah terpengaruh dengan si pemberian. Jadi mintalah apa saja akan direstuinya.

Di Kelantan diceritakan ada seorang politik yang sedang rancak mengamalkan taktik ini. Orang ini katanya menggunakan takti membodek orang berkedudukan mulia kerana ingin naik dalam politik. Untuk itu diberi dan dibawa berbagai jenis makanan, buah-buahan kepada orang berkedudukan mulia itu.

Daging binatang apa lagi tidak dikirimkan ke rumah orang berkedudukan dan mulia itu. Rusak, kijang, pelanduk, burung dan macam-macam. Kalaulah biawak dan tenggiling boleh dimakan, daging haiwan itu juga akan dihantar.

Dalam bulan puasa yang lalu katanya orang itu telah menghatar ayam golek. Ayam ini bukan sejenis ayam, tetapi ayam Belanda. Jarang orang Kelantan makan ayam Belanda, tetapi orang politik ini kreatif dicari tukang masak disuruh masakan ayam Belanda golek dan dihantar ke rumah orang berkedudukan mulia itu.

Begitulah kerencaman dan keserabutan dunia politik. Kerana ingin kuasa, inginkan pangkat dan menjadi pemimpin tertinggi tidak boleh cara lazimnya, dengan cara bodek pun dilakukan juga. Apakah politik seperti ini sesuai dan tepat dengan syariah Islam? Ah jangan ceritalah, asalkan apa yang dikehendaki dapat, mereka yang memang sudah lama mengamalkan cara Machiaveli akan lakukan apa saja, bahkan lebih daripada Machiaveli sendiri lalukan.

Saya percaya dalam mengejar kejayaanya Machiavelli tidak akan mengorbankan ayam Belanda untuk mencapai hasrat dan cita-citanya itu. Nampaknya orang politik berkenaan lebih hebat dan 'bijak' daripada Machiavelli. [wm.kl 8:30 am 26/10/07]

No comments: