Sunday, October 21, 2007

Catatan Aidifitri 07(4)

Majlis Raya Anwar: Ke Mana Larinya Harimau!

MSO

KETIKA sedang asyik mengedit gambar yang diambil di sekitar majlis Hari Raya Aidifitri di rumah Anwar Ibrahim dan Dr Azizah Ismail, sore tadi, sdr Kamal Amir Kamal Hijar (Datuk) menelefon saya, memberi tahu perkembangan dan suasana di rumah Anwar. Beliau baru tiba di rumah Anwar setelah saya meninggalkan tempat itu lebih dua jam.

"Ti nampaknya tidak ada muka-muka lama, yang banyak ialah muka-muka rakyat marhen saja, sedihlah!" keluhnya kesal di hujung telefon.

Beliau bergegas dari padang golf di Tample Park untuk ke rumah Anwar apabila mengetahui saya sudah sampai ke Bukit Segambut di rumah baru Anwar itu. Kami sudah berjanji akan sama-sama ke rumah Anwar. Saya membuat janji itu kerana mendapati beliau sudah lama tidak mampir ke rumah sahabat lamanya itu. Dan saya pula mahu tergesa-gesa kerana belum pernah menjejak kaki ke laman rumah bekas TPM itu sejak beliau pindah ke situ.

Melangut

"Beigtulah T, kalau sudah tidak ada kuasa, siapa nak peduli lagi. Jauh bezanya semasa Anwar ada kuasa dulu, pantang ada kenduri atau majlis di rumahnya. Subuh-subuh lagi sudah ada yang duduk melangut di hadapan tangga rumahnya," ujar Kamal lagi lirih campur kesal menebal di dada.

Nampaknya beliau terkilan sungguh dengan sikap dan perangai orang-orang politik. Mereka hanya berkawan dengan seseorang itu dikala orang itu ada kuasa dan pangkat. Apa bila orang sudah jatuh, sudah muflis (kuasa) ia tidak akan dipedulikan lagi. Usahkan nak sebut nama, kalau disebut pun dimaki hamun pula kawan itu.

Saya teringat macam mana sikap Ahmad Zaid Hamid, Timbalan Menteri Penerangan sesuadah Anwar tidak mempunyai kuasa dipecat daripada jawatan Timbalan Perdana Menteri. Segala sanjungan dan pemujaan beliau kepada Anwar berubah. Seolah-olah di dalam kaca matanya Anwar menjadi seburuk manusia. Paling menyedihkan beliau pernah membangkitkan kononnya Anwar tidak pernah membantunya. Betulkah!?

"Nampaknya apa yang berlaku di rumah Tan sri Mohd Isa Samad, lebih karang saja, Mal. You tulislah sikit Mal," balas saya memberi semangat kepadanya. Tangan terus juga megedit gambar untuk dimuatkan ke dalam blog.

Saya tidak hairan apa yang disebut sdr Kamal Amir itu. Begitulah nasib orang politik. Kalau sudah tidak ada kuasa, dia akan ditinggalkan lebih buruk daripada nasib janda tua beranak lapan belas. Orang politik macamlah juga perempuan GRO dalam kaberet, masa muda bergetah dia menjadi rebutan kaum lelaki. Lelaki jalang sampai sanggup bertumbuk sampai pecah hidung dan mulut kerana ingin mendapat GRO cantik dan lawa itu.

Tidak sudi

Tetapi bila GRO itu sudah tua, muka berkedut, perut bergendur, dan badan dah jadi macam batang pisang, maka ia akan ditinggalkan begitu saja. Sesiapa pun tidak sudi untuk menyapa dan menjamahnya lagi. Usahkan nak duduk bersembang lalu di hadapan pun sudah tidak mahu takut di GRO tua itu menyapanya.

Begitu juga orang politik bila sudah tidak ada kuasa tidak ada siapa mempedulikannya lagi. Usahkan orang, gajah, rimau dan nyamuk juga enggan berbaik. Dan masa inilah juga baru mereka tahu langit tinggi rendah. Kenal mana intan dan permata. Kenal mana kawan dan mana lawan. Tahu mana kawan sejati dan mana kawan yang hanya mencari kesempatan atas kuasa dan kedudukan kawan.

Anwar dan orang-orang sepertinya cukup faham akan keadaan nasib itu. Anwar sendiri pernah melapazkan kata-kaya yang beliau baru kini sedar dan kenal siapa kawan yang sejati dan kawan yang hanya mahu mendapat kesenangan daripadanya. Mana kawan yang makan kawan dan mana kawan yang sanggup berkorban membelanya dan membantu keluarganya semasa beliau berada di penjara.

Tetapi tidak mengapa, kalau kawan lama yang pernah Anwar tolong yang sudah kaya sudah jadi timbalan menteri atau menteri, atau dah jadi ahli korporat tidak membantunya kini tidak mengapa, kerana rakyat marhean sedia mengambil alih tempat itu. Alam kehidupan Anwar tidak sunyi. Beliau tetap juga dikelilingi oleh rakyat yang suci dan bersih hatinya. Rakyat yang melatkakan pergantungan dan harapan kepadanya untuk menjadi pemimpin tetap menyokong dan setia dengannya tanpa menangih apa-apa.

Anwar tidak perlu kesal. Satu yang pergi seratus yang datang memperhambakan diri. Cuma nilai orang yang datang itu berbeza dengan yang pergi. Saya percaya kira-kira 5,000 yang hadir pada hari rumah terbukanya hari ini (pagi dan petang) adalah mereka yang ikhlas dan setia kepada perjuangannya. Mereka ini adalah datang sendiri dengan penuh kerelaan dan tidak dipaksa ataupun diupah.

Mereka datang bukan sangat untuk makan, tetapi untuk bersua muka dan bertanya khabar. Datang untuk memberi semangat dan rangsangan agar Anwar meneruskan perjuangan membela rakyat seperti mana yang dijanji dan diikrarkan sejak dulu.

Muka sama

Ketika berjumpa Anwar beliau gembira kerana kehadiran di rumahnya melebihi daripada kehadiran semasa beliau menjadi TPM. Walaupun kebanyakan yang hadir adalah muka yang sama sejak tiga tahun lalu, namun dicelah-celah itu ada-ada saja muka baru yang datang bukan saja di sekitar Kuala Lumpur, Selangor, bahkan dari Perak, Selangor, Melaka dan Seremban. Kesanggupan mereka ini datang menunjukkan betapa besarnya harapan yang mereka sangkutkan kepada Anwar. Mereka tidaklah berpangkat dan datang dengan Mercedez tetapi air muka mereka suci dan boleh dipercayai.

Semasa saya di rumah Anwar petang tadi tidak ada orang-orang kenamaan yang hadir, kecuali dua tiga orang datuk, itupun yang sudah hampir muflis dan datangpun sembunyi-sembunyi. Yang sempat dicami ialah bekas Duta Malaysia ke Pertubuhan Bangsa Bersatu (PBB), Abdullah Ahmad. Mungkin kebanyakan mereka sudah hadir pada belah pagi.

Belah pagi majlis di khaskan kepada VVIP. Sementara rakyat marhean di khasnya di sebelah petang. Saya menerima kad jemputan untuk hadir pada sebelah petang. Walaupun Ibrahim Ali menghubungi untuk hadir di sebelah pagi saya menolak kerana sengaja untuk datang waktu petang bagi membolehkan saya melihat rakyat marhean yang datang.

Seperkara yang tidak saya fahami kenapa ada dua sessi atau dua kelas jemputan itu. Kenapa diasingkan antara jemputan VVIP dengan rakyat marhaen. Apakah rakyat marhean tidak layak untuk duduk bersama dengan VVIP, sedangkan tujuan majlis itu ialah untuk beramah mesra dan bermahabbah?

Lain tahun dan lain musim diharap majlis itu tidak dibahagikan kepada dua kasta. Biarlah rakyat marhean bercampur sama dangan VVIP. Dan VVIP pula jangan merasa segan dan geli untuk duduk berdekatan dengan rakyat marhean. Percayalah bau hampak dan hamis seluar dan baju marhaen itu bukan kerana apa melainkan kerana peluh dan keringat mereka yang tertumpah kerana memperjuangkan nasib pemimpin yang mereka kasihi! [wm.kl pm 4:45 21/10/07]

No comments: