Tuesday, August 26, 2008

Analisa Rasa

Analisa pilihan raya kecil Permatang Pauh:
Anwar bakal gondol emas?

KALAU obor olimpik dipadamkan malam tadi, maka esok giliran obor pilihan raya kecil Permatang Pauh pula akan dihembus. Pilihan raya kecil P 44, Permatang Pauh akan dikira berakhir jam 5:30 petang esok sebaik saja kesemua pusat pengundian akan ditutup.

Sebaik saja obor itu dilabuhkan maka tahulah siapa yang akan menggondol emas; antara tiga calon yang bertanding Anwar Ibrahim (PKR), Ariff Shah Omar Shah (BN) dan Hanafi Mamat (Akim).Selepas jam 6:00 petang besok maka ribuan para penonton; pemerhati, pekerja parti, jentera kempen yang berkhemah dan menjadi Permatang Pauh sebagai stadium olimpik Malaysia selama sembilan hari itu akan meninggalkan Permatang Pauh.
Selepas ini Permatang Pauh akan kembali tenang seperti sebelumnya.Apapun pastinya pilihan raya kecil itu meninggalkan nostalgia dan kenangan yang berbagai. Ada yang indah, pahit dan sebagainya kepada semua orang yang terlibat dengannya.
Pilihan raya itu adalah termahal dalam siri-siri pilihan kecil yang pernah diadakan. Pilihan itu bukan saja sengit tetapi ia membawa pengertian tersendiri bukan saja kepada individu tetapi kepada politik bangsa dan negara.

Bagi Penasihat Umum PKR, Anwar Ibrahim pilihan raya itu akan menentukan nasib politiknya. Apakah beliau akan dapat kembali semula ke persada politik, berada di Parlimen atau tidak. Kemenangan membawa seribu kebahagian manakala kekalahan memberi seribu kecelakaan kepadanya.

Petanda kemenangan

Kalah menang Anwar bukan saja untuk dirinya tetapi untuk Pakatan Rakyat seluruhnya. Kemenangan Anwar memberi petanda kemenangan kepada Pakatan Rakyat. Kejayaan itu memberi isyarat bahawa Pakatan Rakyat akan terus mara mengugat kerajaan BN sehingga tumbang! Anwar bertanding atas nama maruah Pakatan Rakyat.

Sebenarnya canang yang dipukul mengatakan Anwar perlu menang kerana ingin membentuk kerajaan Malaysia baru 16 September nanti, itu adalah sebahagian proses ke arah itu saja. Ia bukan sesuatu yang mutlak. Kemenangan Anwar itu bukan untuk itu tetapi yang penting sebagai persediaan ke arah itu.

Pengambilalihan kerajaan Malaysia bukan pada 16 September tetapi pada pilihan raya ke-13. Justeru kemenangan bagi Anwar penting kepada Pakatan Rakyat. Kemenangan itu akan menjadikan proses warm-up (pemanasan badan) sampai ke klimesknya. Dengan kemenangan itu nanti ini bermakna pada bila-bila masa saja Pakatan Rakyat akan bersedia untuk mengambil alih kerajaan kerana ketika ini Anwar sudah siap sedia dengan pakaian perang.

Begitu juga bagi calon BN, Ariff Shah Omar Shah; kalah menang tetap ada makna dan memberi impak kepadanya. Kalau beliau menang beliau akan dinobatkan sebagai hero kerana berjaya menjatuhkan seeorang hero mega. Menjatuhkan Anwar dalam gelanggang sendiri samalah menjatuhkan sang wira di hadapan rumah, di hadapan anak-anak, menantu dan isteri.

Kejayaan itu sangat memalukan Anwar. Kejayaan itu sesuatu yang hebat dan mengkagumkan. Secara tidak langsung Umno dan BN meletakkan harapan dan maruah kepada Ariff Shah.
Sekiranya Ariff Shah calon yang dikira sesuai, (sampai soal kepandaiannya bercakap bahasa Cina digunakan sebagai modal), kalau kalah juga maknanya Umno sudah ketiadaan orang yang layak untuk berhadapan dengan Anwar.Kekalahan itu memalukan bukan saja Adun Seberang jaya itu tetapi seluruh lebih 3 juta ahli Umno!

Menerima kekalahan

Dan kekalahan Ariff Shah kelak juga menyebabkan Umno harus menghantar pulut kuning dan memohon maaf kepada Anwar dan bersedia menerima kekalahan dengan penuh tawaduk.
Manakala bagi Hanafi Mamat pilihan raya itu hanya memberi pengalaman politik kepadanya. Baginya menyertai pilihan raya itu tidak lebih daripada untuk menghilangkan rasa puas dan melepas gian untuk melihat posternya bertabiran bersama poster bakal Perdana Menteri, Anwar dan juga Ariff Shah saja.

Sekiranya Hanafi memperolehi lebih 100 undi ia dikira kejayaan besar kepada calon Angkatan Insan Keadilan Malaysia (Akim) itu.

Kini setelah tirai kempen dilabuhkan, ramai tertanya dan mengira sendiri siapakah bakal menang besok. Saya percaya masing-masing membuat perkiraan sendiri atau mencari maklumat untuk membayangkan keputusan awal sebelum SPR mengumumkannya.
Di sini saya ingin mengongsikan sedikit formula atau analisa angka dan juga berpandukan kepada pengamatan terhadap beberapa aspek selama beberapa hari di Permatang Pauh. Analisa statistik ini juga berdasarkan kepada pengalaman pilihan raya kecil, suasana dan perkembangan semasa di Permatang Pauh itu sendiri.
Sebelum saya mengemukakan pandangan/analisa itu, terlebih dahulu saya ingin memberi huraian dan gambaran semasa yang berlaku di Permatang Pauh berdasarkan beberapa indikator yang jelas dilihat oleh umum secara ringkas.

Semangat kempen:

Semangat berkempen dan jentera kempen ternyata berpihak kepada PKR. Semangat kempen ini sangat tinggi bagi PKR. Keadaan ini boleh dilihat kepada pemasangan poster dan berbagai bentuk poster yang yang kedapatan di situ. Kemewahan poster PKR juga menandakan komitmen penyokongnya tinggi sanggup mengeluarkan perbelanjaan dari poket sendiri.
Beza di belah BN, ragam posternya tidak banyak dan tidak menyeluruh. Persaingan dari segi menaikan poster atau gambar calon seakan tidak terlawan oleh BN. Boleh dikatakan segenap pelusuk poster, banting dan bahan kempen PKR dapat dilihat dan ditemui dengan mudah.

Tidak adil
Begitu juga dengan ceramah PKR mendapat sambutan hangat. Kehadiran di satu-satu ceramah antara 2,000 hingga 10,000. Mungkin ini tidak adil untuk dibandingkan kerana BN tidak menumpukan kepada ceramah sebaliknya lebih menumpu kepada kempen dari rumah ke rumah.
Perlu disedar kehadiran ramai di tempat ceramah PKR juga tidak boleh diambil sebagai petunjuk tepat kerana lebih separuh yang hadir adalah orang luar, bukan pengundi.
Isu-isu yang dimainkan:

Manakala isu-isu yang ditimbulkan kedua pihak tidak banyak pembaharuan (isu baru) ia lebih kurang saja. Tidak ada isu baru melainkan isu yang sudah pun diputarkan sebelum ini dan sudah ada dalam minda umum. Cuma tema 'Kemerdekaan' yang digunakan PKR menarik dan mempersonakan.

PKR mahu menjadikan kemenangan Anwar sebagai memulakan pengertian kemerdekaan baru kepada rakyat. Merdeka daripada kekejaman dan kezaliman penjajah yang dinamakan BN. BN tidak mengemukakan tema khusus melainkan menggunakan tema dan slogan lama yang secara umum iaitu untuk membawa kesejateraan kepada rakyat.

BN banyak menimbul dan membangkitkan isu peribadi Anwar. Isu moral digunakan seoptimunya seolah pilihan raya kecil Permatang Pauh itu satu proses untuk memilih Imam Masjid Negara dan bukan bakal Perdana Menteri Malaysia – ahli politik.
Agensi keselamatan

Berdasarkan dapatan-dapatan itu keadaan zahirnya berpihak kepada PKR. Bagaimana pun kejutan boleh berlaku kerana BN memiliki apa yang tidak ada kepada pembangkang. Sudah pasti ribuan tentera, polis dan agensi keselamatan lain yang kini bertapak di Permatang Pauh akan digunakan oleh BN, dan ini berpotensi untuk mengatakan bahawa BN akan menggunakan sejantaa sulit dan kepakaaran dalam memobilisasikan pengundi.

Kalau ini berlaku maka gambaran awal yang berpihak kepada PKR tadi boleh berubah dan mengejutkan. Jika tidak ada apa-apa kejutan drastik maka berdasarkan analisa perangkaan ini, jelas Anwar akan menggondol emas dan akan mengangkat sumpah sebagai ahli Parlimen pada 27 Ogos seperti mana dirancangkan dan tidak perlu lagi untuk bersumpah mubahalah seperti mana didesak.

Seperti mana yang dikatakan tadi, di sini saya mengemukakan analisa ringkas saya berdasarkan kepada perangkaan. Analisa perangkaan ini dibuat berdasarkan kepada pengalaman pilihan raya kecil dan dibuat dengan penuh kecermatan (mininum) tanpa mengambil kira sentimen kepada mana-mana pihak.

Dengan meletakkan jumlah keluar mengundi sebanyak 85% (iaitu kira-kira 48,190 undi keluar setelah ditolak undi rosak/protes sebanyak 3%) dan dengan membahagikan pengundi Melayu sebanyak 55%, pengundi Cina 65%, India 70%, lain-lain pengundi 50% dan undi pos 20% berpihak kepada Anwar ini bermakna Anwar akan menang dengan majoriti selesa sebanyak 7,750 undi.

Jumlah undi yang diperolehi mengikut pembahagian tadi kepada Anwar adalah, Melayu 18,394 undi, Cina 7,675 undi, India 2,024 undi, lain-lain 24 undi dan undi pos 98 undi yang mana kesemuanya berjumlah 28,215 undi.

Manakala undi yang akan diperolehi Ariff Shah berdasarkan statistik itu ialah; Melayu 15,050 undi (45%), Cina 4,132 undi (35%), India 867 undi (30%), lain-lain 24 undi (50%) dan undi pos 392 undi (80%) yang kesemuanya berjumlah 20,465 undi.

Ini bermakna undi yang diperolehi oleh Anwar susut sebanyak 2,123 berbanding yang diperolehi isterinya, Dr Wan Azizah Ismail dalam pilihan raya lalu sebanyak 30,388 undi. Manakala undi BN (Ariff Shah) pula berlaku peningkatan sebanyak 3,515 undi berbanding undi dicapai calon BN dulu, Pirdaus Ismail sebanyak 16,950.

Bagaimana pun statistik dan kedudukan ini akan berubah jadi terbalik sekiranya peratus keluar mengundi meningkat lebih 90%. Kebiasaanya ketinggian peratus keluar mengundi pada setiap pilihan raya kecil ia akan memberi kelebihan kepada pihak parti Kerajaan.
Begitu juga sekiranya berlaku undi rosak lebih daripada 2,000 undi ia memberi kesan kepada Anwar yang boleh menyebabkan Anwar dalam keadaan nyawa-nyawa ikan.
Perkiraan yang agak tepat ialah kepada sejauh manakah peratus keluar mengundi sebenarnya nanti. Bagi saya, saya yakin kalau peratus keluar mengundi pada tahap yang disebutkan itu, 85% perlawanan esok pasti akan berpihak kepada Anwar dengan majoriti tidak kurang daripada 5,000 dan tidak lebih 10,000 undi. Perhatian tulisan ini juga boleh di baca di protal Malaysia-today.net [d' kota 9:00 am 26/08/08]

1 comment:

Anonymous said...

Bro mso percaya sedemikian, saya pula percaya anwar akan dapat majoriti lebih 15,000 dan kurang dari 20,000