Friday, August 29, 2008

Sekitar Bajet 09

Bajet: Abdullah Lempar Bola Tanggung
Kepada Anwar

PARLIMEN menjadi tumpuan orang ramai petang ini untuk mendengar pembentangan Bajet 2009 oleh Menteri Kewangan yang juga Perdana Menteri, Abdullah Ahmad Badawi. Tumpuan orang ramai kali ini agak luar biasa.

Kehadiran para wartawan juga luar biasa. Ratusan wartawan terpaksa beratur sepanjang lebih 100 meter untuk mendapatkan pas masuk di pintu belakang Parlimen.

Mungkin perkembangan ini ekoran kehadiran Anwar Ibrahim di Parlimen. Sebelum ini terdengar berbagai desas desus mengatakan konon Bajet tahun ini tidak mudah untuk mendapat kelulusan ahli Parlimen.

Mungkin undi secara belah bahagi terpaksa dilakukan untuk menentukan ianya diterima ataupun tidak.

Bagaimana pun kemungkinan ini jangan disalah anggap. Satu teori menyebut bukan pembangkang saja yang menentang Bajet ini tetapi di kalangan Umno juga terutama dari Sabah dan Sarawak.

Seorang pemerhati dan juga menjadi broker politik kepada tokoh tertentu di pihak kerajaan membayangkan Abdullah akan terjempit dengan keadaan itu dan akhirnya memaksa beliau melepaskan jawatan.

Apakah ia benar atau tidak sama-sama kita tunggu.

Bagaimana pun yang pastinya perbahasan Bajet itu selepas raya nanti dikira menarik. Permerhati juga tertunggu-tunggu untuk mendengar ucapan sulung bekas Timbalan Perdana Menteri, Anwar Ibrahim membahas Bajet berkenaan.

Kalau sebelum ini (ketika berada dalam kerajaan) beliau membetangkan Bajet semasa menjadi Menteri Kewangan, hari ini orang mahu mendengar pula apakah kritikan, pandangan dan sindirian beliau kepada pihak kerajaan semasa membahas Bajet berkenaan selaku ketua pembangkang.

Sindiran Abdullah kepada pembangkang dan Anwar semasa membentang Bajet itu petang ini akan menjadi bola tanggung untuk dismash oleh Anwar ketika membahasnya kelak.

Masa panjang yang wujud sebelum perbahasan Bajet itu memberi peluang kepada Anwar membuat persediaan ucapannya serapi mungkin. Apa yang diharapkan semoga Anwar seperti mana diharapkan oleh Speaker, Pandikar Amin Mulia dapat memberi sumbangan baik selaku ahli Parlimen demi bangsa dan negara serta tidak bermain politik. [wm.kl 8:10 pm 29/08/08]

No comments: