Saturday, August 30, 2008

Sebuka Mata

Cenderamata Simbolik Dari Zahid Untuk Najib

SEJUK dan aman hati saya melihat gambar Mohd Najib Razak membelek Quran sambil diperhatikan oleh Ahmad Zahid Hamid dalam akhbar semalam. Perisitwa itu dirakam selepas Mohd Najib melancarkan Program Wakaf al-Quran dan Salam Ramadhan 1429 bertempat di masjid di mana si pembacuh kopi melapazkan sumpah laknat ke atasnya, iaitu di masjid Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur.
Progam berkenaan kalau tidak salah ia merupakan program tahunan yang di bawah Jabatan Agama Islam (Jakim) dipelopori oleh Ahmad Zahid Hamidi.

Quran yang dibelek oleh Mohd Najib itu (cederamata) dihadiahkan Ahmad Zahid selepas melancarkan program berkenaan. Kalau tidak silap juga tahun lepas Ahmad Zahid turut sama memberi senaskah al-Quran kepada Abdullah Ahmad Badawi selepas PM itu melancarkan satu program di bawah bidang kuasanya.

Nampaknya kedua-dua pemimpin tertinggi dan utama negara itu masing-masing telah menerima senaskah Quran daripada Zahid. Itulah untungnya kalau menghadiri program atau majlis dianjurkan oleh menteri bertanggungjawab dengan hal ehwal agama akan dihadiahkan Quran.

Pemberian itu besar maknanya. Walaupun mungkin harga Quran yang dijadikan cenderamata itu tidak seberapa (mungkin tidak sampai RM1,000 senaskah) namun makna dan gunanya besar sekali.

Kitab suci itu mempunyai 6,200 lebih ayat yang mencakupi setiap aspek kehidupan lahir dan batin. Dari sebesar-besar gunung dan sekecil-kecil pasir disebut dalam kitab berkenaan.

Begitu juga dari soal mula manusia dicipta sampailah kepada manusia di bangkit kembali dari kematiannya diceritakan dengan penuh mendalam dan menginsafkan. Disebut juga balasan baik dan balasan jahat yang dilakukan manusia selama hayatnya di atas muka bumi ini.

Adalah diharap baik Abdullah atau Najib dan sesiapa saja yang memiliki al-Quran akan membacanya dan tidak untuk disimpankan sebagai ensiklopedia yang tegak dan indah di atas rak buku di sudut-sudut rumah atau pejabat.

Kalau membacanya pula bukan untuk mendengar keindahan dan kemerduan lagu-lagu semasa mengalunkannya tetapi memahami isi, makna dan maksud yang disampaikan. Dan sesudah memahami maksudnya hendaklah pula praktik apa yang dituntut dalam Quran itu sepenuhnya buka di ambil mana-mana bahagian yang sesuai dan serasi sahaja.

Misalnya kalau ada ayat yang menyuruh kita melarang isteri, anak-anak dan keluarga menutupi aurat, berbuat kebajikan, tidak berhati busuk dan dan sebagainya hendaklah dipatuhi.

Sekiranya apa yang dibaca dan difahami itu tidak dituruti ia tidak memberi apa-apa makna pun kepada kehidupan.

Syabas kepada Ahmad Zahid kerana dapat berdakwah secara simbolik dan diplomasi kepada pembesar negara seperti mana dilakukan Nabi Musa a.s ke atas Firaun, mudah-mudahan maksud dan nawaitu yang suci itu diterima Allah s.w.t. dan menang dengan mudah untuk jawatan Naib Presiden Umno Disember nanti. [wm.kl 9:45 am 30/08/08]

No comments: