Sunday, September 27, 2009

Siratan Mingguan

Tok Guru Nik Aziz Masih Sayangkan Ibrahim

BARANG kali Tok Guru Nik Abdul Aziz Nik Mat sudah tidak dapat menahan rasa kesal dan marahnya kepada Ibrahim Ali. Kalau tidak masakan di hari baik bulan baik, di rumah terbukanya sempena hari raya, Mursyidul Am Pas itu menggesa supaya wakil rakyat itu melepaskan jawatannya sebagai ahli Parlimen Pasir Mas.

Mungkin kerana tidak tahan dengan kerenah dan sikap dan fiil anjing terjempit yang dilepaskan, maka gesaan itu terpancut juga dari mulutnya. Mungkin juga kerana beliau masih berusaha nak selamatkan Ibrahim Ali di sisi Allah.

Gesaan ini kalau tidak silap merupakan kali kedua. Sebelum ini Nik Aziz turut menyokong cadangan Takiyuddin Hassan supaya Ibrahim mengosongkan kerusi Pasir Mas yang dimenanginya atas tikit Pas. Alasan Takiyuddin, apabila Ibrahim Ali tidak sebulu lagi dengan Pas beliau wajar melepaskan kerusi yang dipinjamkan oleh Pas itu. Iyalah kalau beruk pun tahu tidak akan makan pisang yang penanamnya dimarahi, inikah pula manusia!

Kalau dihalusi gesaan Nik Aziz itu bukan sangat soal Ibrahim Ali ‘belawak’ dan munafik dengan rakyat dan Tok Guru, tetapi untuk menyalamatkan Ibrahim dari dijilat api neraka. Bagi Tok Guru soal hidup mati lebih penting dari segala-galanya. Lebih penting dari jawatan MP atau MB. Gesaan kali ini melibatkan soal keimanan dan aqidah. Soal keberertian hidup Ibrahim Ali sebagai as nas dan muslim. Kalau mereka dapat menyelami tujuannya akan melihat gesaan itu ikhlas dan demi sayangnya Tok Guru kepada Ibrahim. Begitulah tugas dan tanggungjawab seorang ulama dalam menjaga amanah Allah s.w.t.

Kata Tok Guru, Ibrahim kena berhenti atau melepaskan jawatannya sekiranya beliau (Ibrahim) mahukan amal ibadat dan amal solehnya diterima Allah. Ertinya selagi Ibrahim tidak melepaskan jawatan itu, amal solehnya tidak akan diterima Tuhan. Ia juga bermaksud segala wang yang Ibrahim makan hasil dari pendapatan sebagai wakil rakyat adalah haram.

Ini sudah kes berat yang sepatutnya direnungi secara mendalam dan penuh keinsafan oleh Ibrahim. Ibrahim tidak boleh merasakan Nik Aziz membencinya dan melihat pandangan itu sebagai pandangan politik. Di sini saya nampak bukan soal politik tetapi soal hidup mati dan hakikat sebagai manusia yang wajib berhadapan dengan Rabuljalil.

Kalau amal soleh kita tidak diterima Allah, segala kebaikan dan kebajikan yang kita buat seperti menabur garam ke lautan sahaja. Apalah erti dan maknanya kita sebagai hamba Rabbi kalau segala perbuatan kita kosong dan nihil. Kerja sebegitu hanya sia-sia sahaja. Geram habis, tenaga habis, wang habis, hasilnya tidak ada.

Ibrahim selalu mendabik dada dia banyak berbuat kebajikan. Ini tidak dinafikan. Setiap kali tiba Ramdhan dia akan bahagikan serunding kepada sesiapa saja. Untuk Mahathir Mohamad sahaja akan dikirim antara 20 hingga 50 kg. Menjelang Syawal pula 'bergeriuk' macam ulat tahi rakan-rakan yang menjadi tukang angguk di kedai-kedai kopi menunggu untuk mendapatkan baksi raya. Orang-orang ini tidak tahu berkata tidak atau membantahnya melainkan yes yes dan ok sahaja. Kerana apa kerana mengharapkan sesen dua daripada Ibrahim.

Ketika pilihan raya usahlah dicerita lagi. Ibrahim akan membahagikan wang macam memberi kertas kelender Cina yang sudah dikoyak. Duit mengalir macam air car. Tenguk cerita Ali Baba Dengan 40 Penyamun, bagaimana P Ramlee membayar gaji penyamu dalam gua begitulah Ibrahim Ali memberi wang kepada orang ramai.

Menurutnya juga wang elaun sebagai ahli Parlimen sebanyak RM7,000 juga dipulangkan kepada rakyat. Begitu juga dengan wang pencen sebagai bekas timbalan menteri dihadiahkan kepada rakyat miskin. Tetapi kalau berpegang kepada fatwa Nik Aziz tadi segala kemurahan hati Ibrahim itu tidak memberi apa-apa kebaikan kepada hidup Ibrahim. Segala amal soleh itu tidak ada nilai kepada Allah. Maknanya Ibrahim tidak dapat membeli tikit syura dengan amal ibadat itu.

Secara tidak langsung juga Ibrahim mencipa dosa kepada para penerimanya. Penerima wang Ibrahim itu dianggap sebagai bersubahat. Mungkin sebab itulah mereka yang mengambil wang Ibrahim kebanyakan buta hati dan mata jadi kelabu iras-iras Ibrahim juga!

Sebagai orang Islam, Ibrahim harus ingat bahawa setiap daripada kita akan mati. Kulinnafsin zaikitimaut! Segala perbuatan baik dan jahat kita akan dihitung. Selepas mati kelak Tuhan akan menanyai apa-apa yang kita lakukan. Setiap kebaikan atau kejahatan sebesar zaharah akan ditanyai dan akan dijelmakan ke muka kita. Berapa jumlah komisyen untuk itu dan untuk ini akan dipamerkan diskrin perdana yang turut disaksikan semua orang.

Amal ibadat, sedekah kifayah itulah yang akan menjadi modal untuk kita menemui Allah. Besok kita tidak akan membawa janji-janji atau pun jasa-jasa politik kepada Allah. Allah tidak menerima pengakuan kita kononnya sekolah itu dibuat kerana aku, jambatan itu dibina hasil usaha kawan, tidak. Kalau kita benar terlibat mengusahakannya pun tetapi kalau kebajikan itu tidak diterima ia tetap ditolak oleh Allah.

Kebajikan dan amal soleh yang kita lakukan hari ini samalah dengan wang yang kita tabungkan untuk digunakan pada masa yang diperlukan. Nah begitu jugalah dengan amal kebajikan yang kita lakukan kini, ia akan digunakan di padang Mashyar kelak. Kalau wang yang kita tabung itu palsu ia tidak ada nilai dan tidak boleh digunakan. Maka begitu juga kalau selaut kebajikan yang dibanggakan itu ianya tidak diterima Allah (kerana hasil wang haram, rasuah, komisyen) ia tidak memberi apa-apa makna pun dalam kehidupan kita. Samalah kita berada di kedai tetapi membawa wang palsu... Makanan yang dibeli dengan wang itu hanya boleh menghasilkan berak rumput mampus saja.

Jadi gesaan Nik Aziz itu hendaknya direnungi dengan hati yang bersih dan kepala yang sihat oleh Ibrahim dan sesiapa juga. Jangan anggap Nik Aziz khianat dan dengki pada Ibrahim, tidak. Dari segi jasa dan budi, rasanya tidak ada pemimpin lain yang boleh mengatasi pengorbanan dan jasa Nik Aziz kepada Ibrahim. Bayangkan kalau Nik Aziz tidak memberi laluan dalam pilihan raya ke-12 dulu Ibrahim tidak akan jadi ahli Parlimen dan dapat menyalak Pas di parlimen dan dipentas ceramah mutakhir ini.

Sebaik-baik Mahathir Mohamad dalam kamus Ibrhaim, Mahathir tidak pernah memberi jawatan sebesar itu. Perlantikan sebagai timbalan menteri hanya tiga bulan saja. Mahathir juga semasa menjadi Pengerusi Perhubungan Umno Kelantan tidak memberi jawatan timbalan pengerusi kepada Ibrahim Ali, melainkan Mahathir mengambil Zaid Ibrahim.

Tegasnya, Ibrahim tidak boleh berdolak dalih mengatakan kemenangan di Pasir Mas itu kerana sokongan rakyat. Dunia semua tahu termasuk rakyat Unganda, Jiboti dan Orang Asli Kuala Betis kalau orang Pas tidak memberi sokongan Ibrahim tidak akan menang. Pengorbanan besar Nik Aziz ini seharusnya dikenang oleh Ibrahim walaupun dia ditakdirkan dihidup dan dimatikan Allah sebanyak tujuh kali. Ibrahim akan dilihat bermaruah kalau dia akur dengan gesaan Nik Aziz itu. Tetapi soalnya apakah orang bernama Ibrahim bin Ali ini masih ada sisa-sisa maruah? [wm/kl/ 9:20 am 27/09/090]

4 comments:

CUPING MERAH said...

apalah yang akan difikirkan oleh pak brahim ni..

rafihasanan said...

Sikap Ibrahim Ali terhadap Dato; Nik Aziz sangat kurang ajar.

NH Shah Alam said...

Ibahim pula mencabar TGNA meletak jawatan kerana sudah tua dan diberikan kepada orang Muda. Ibrahim kata lgai yang TGNA gagal mentadbir kelantan selama 19 Tahun..

Memang sah brahim ni orang yang tak ada maruah. Masa beliau nak berbaik-baik dengan PAS dulu sebelum PRU-12 bukan main beliau puji TGNA. Sekarang beliau kutuk TGNA pulak... Memang hampeh betul brahim ni.

Dalam isu ini saya tertarik dengan Jawapan TGNA bila brahim suruh beliau letak jawatan kerana sudah tua. TGNA kata "Tua apa salahnya, kalau muda pun hanya sampah apa guna?"

NH Shah Alam
***********************************
BERITA PENUH DARI MSTAR ONLINE

Ahad September 27, 2009
Cabaran letak jawatan isu lama yang tidak perlu dilayan - Nik Aziz
KOTA BAHARU: Menteri Besar Kelantan Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat menyifatkan cabaran anggota Parlimen Pasir Mas Datuk Ibrahim Ali, supaya beliau meletakkan jawatan sebagai isu lama yang tidak perlu dilayan.

Mursyidul Am PAS itu berkata rakyat boleh menilai sendiri apa yang telah dilakukannya sepanjang mentadbir Kelantan selepas memenangi pilihan raya umum 1990.

Banyak perubahan daripada segi pembangunan telah dilaksanakan di Kelantan, termasuk di daerahdaerah terpencil seperti Gua Musang, Tanah Merah dan Jeli, katanya kepada pemberita pada majlis Aidilfitri PAS di perkarangan Stadium Sultan Mohamed Ke1V, di sini, hari ini.

Beliau mengulas kenyataan Ibrahim semalam yang mencabarnya meletak jawatan kerana gagal melaksanakan tugas sebagai Menteri Besar dan juga atas alasan beliau sudah tua dan wajar memberi laluan kepada pemimpin muda.

Cabaran Ibrahim itu adalah sebagai susulan kepada desakan Menteri Besar itu supaya anggota Parlimen Pasir Mas itu melepaskan jawatan ekoran tindak tanduknya yang semakin bertentangan dengan parti itu.

Pada pilihan raya umum 2008, Ibrahim memenangi kerusi Parlimen Pasir Mas sebagai calon Bebas atas tiket PAS.

Nik Abdul Aziz berkata faktor tua bukan menjadi penghalang seseorang daripada menjadi pemimpin politik.

"Tua apa salahnya, kalau muda pun hanya sampah apa guna?" katanya. BERNAMA

Asal said...

kat pasir mas ni banyak banner bergambar brahim ucap selamat hari raya kepada rakyat pasir mas, datang juga rasa meluat nengoknya hari-hari, bilalah habih tempoh banner tu.