Sunday, September 27, 2009

Bila Mata Bertemu Mata

Khairy, Kit Siang Meriahkan Rumah Terbuka Nasharudin

APAPUN cemuhan ke atas Nasharudin Mat Isa beliau adalah timbalan prresiden Pas yang menang jawatan itu secara sah dan halal menerusi muktamar. Biarlah beliau diejek sebagai tidak cukup saiz, pendek, berlagak, ada stail barat, makan di hotel, namun beliau adalah timbalan presiden Pas. Kalau takdir Abdul Hadi Awang menghadapi masalah dalam sehari dua ini, Nasharudin akan memangku jawatan Presiden Pas. Orang lain tidak berhak untuk memangkunya. Sejarah Pas akan mencatat namanya sebagai pemangku!

Taraf dan kedudukan Nasharudin sama dengan Muhyiddin Mohd Yassin, timbalan presiden Umno. Pendeknya antara beliau dengan Muhyiddin berdiri sama tinggi dan duduk sama rendah. Walaupun ada orang-orang tertentu dilihat sasa, bijak dalam bidang ekonomi, pandai memanipulasi isu dan keadaan dan sebagainya tetapi hakikat tidak dapat ditolak bahawa jawatan itu Nasharudin yang pegang. Nasharudin yang empunya.

Dalam demokrasi perlantikan pemegang jawatan bukan berdasarkan kepada tubuh sasa, panjang lebar, atau warna kulit, kaya dan miskin tetapi bergantung kepada pilihan ahli. Walaupun seseorang itu disokong oleh orang yang dihormati tetapi kalau ahli tidak peduli tidak ada guna satu sen pun. Dia akan tetap juga kalah.

Maka kerana saya mengikhtiraf Nasharrudin sebagai timbalan Presiden Pas menyebabkan saya rasa perlu untuk menghadiri rumah terbuka Aidilfitrinya. Saya hadir sebenarnya kerana ingin mahu tenguk bagaimanakah suasana rumah terbuka pemimpin Pas yang menjadi kontroversi yang dicipta untuk melenyakkannya sebelum sampai tempoh itu.

Sewaktu saya bertolak dengan seorang penguam yang semakin mencipta nama dan dihormati masyarakat, Md Radzi Mustafa ada dua perkara yang terbata dalam kepala saya kenapa saya ke rumah Nasharuddin selain daripada memenuhi undangannya. Pertama saya mahu lihat sendiri keadaan rumah beliau yang digambarkan sebagai mewah, mirip-mirip rumah Samy Vellu itu. Kononnya rumahnya ada guard khas dan terletak atas bukit. Kedua, ialah saya mahu tenguk sesiapakah pemimpin Pas (ahli jawatankuasa kerja) yang menyempatkan diri untuk hadir meraikan rumah pemimpin nombor dua Pas itu.

Inilah peluang untuk melihat dari dekat rumah timbalan presiden Pas yang digambarkan mewah itu. Lebih mewah daripada rumah bekas Naib-Naib Presiden Pas? Betulkan ada guard yang mengawal 24 jam rumah berkenaan? Saya mahu pastikan sendiri dan mahu menulis mengenai rumahnya.

Biasalah rumah pemimpin atau orang politik boleh dijadikan modal. Tidak kira murah atau mahal boleh dijadikan bahan menarik. Bahkan pemimpin buat porch kereta pun boleh dijadikan isu. Boleh kait pemimpin berkenaan telah bersekongkol dengan rasuah. Kononnya kontraktor membuat porch itu sebagai kontra dengan projek. Begitulah rangupnya tuduhan terhadap orang politik.

Sesampai saya ke Bukit Mahkota ketika memasuki Seksyen 1, mata saya melilau mencari bukit yang dimaksudkan. Pandang ke hulu pandang ke hilir tidak ada bukit. Rumah Nasharudidn bukan berada atas bukit melainkan atas tanah rata sama dengan rumah-rumah lain yang sama besar dan sama lebarnya. Ternyata gambaran mengenai rumahnya sebelum ini salah dan berniat ingin memburukkan Nasharudin saja. Wajarlah kalau beliau menyaman pembuat fitnah itu.

Adapun guard memang ada. Tetapi guard itu bukan untuk mengawal rumah Nasharudin seorang, tetapi mengawal taman berkenaan. Guard itu kawal jalan masuk ke taman berkenaan. Sudah menjadi kebiasaan di Kuala Lumpur ini mana-mana taman perumahan ada guard yang mengawal. Mereka dibayar oleh penghuni taman-taman berkenaan.

Saya menggeleng-geleng kepala sendiri bila melihat suasan rumah Nasharudin itu. Betapalah orang yang menulis dan memberi gambaran terhadap rumahnya berniat jahat dan khianat. Ternyata orang itu tidak tahu membezakan mana gurad peribadi dan mana gurad untuk keseluruhan taman.

Rumah Nasharuddin yang digambarkan mewah dan harga berjuta-juta ringgit itu pun tidaklah sehebat mana. Mungkin orang yang memberi gambar itu teruja dengan design rumah itu saja yang bentuknya bukan macam rumah kampung. Bentuknya ala-ala Barat. Bila tenguk ala Barat terus tuduh rumah itu berharga jutaan ringgit. Apa lagi kalau orang kampung yang baru masuk bandar akan terkejut melihatnya. Tetapi bagi mereka yang biasa sudah tidak hairan, rumah itu biasa saja.

Saya tidak tahu berapa nilainya. Tetapi rumah Nasharudin realitfnya lebih kurang saja dengan rumah wakil-wakil rakyat Pas yang lain. Jika hendak dibandingkan dengan rumah Exco di Kelantan lagi hebat. Seperauh peruntukan sama nilainya dengan rumah Nasharudin. Sebenarnya masalah rumah ini tidak perlu dipertikikan kerana ia adalah keperluan yang mengikut kemampuan seseorang. Apa salah kalau Nasharudin buat rumah sebesar bukit kalau beliau mampu?

Misi kedua saya ialah untuk mengintai siapakah pemimpin Pas yang hadir mengunjungi timbalan presiden mereka itu. Ketika saya sampai orang ramai sudah mengerumini makanan dan pelbagai juadah yang disediakan. Kehadirannya boleh tahan juga. Walaupun 'dipulau' namun tetap meriah. Jenguk situ jenguk sini sambil bertanya, jelas tidak ada seorang pun pemimpin bawahan yang datang kecuali Ustaz Bakar Chik, Ustaz Abdul Ghani Shamusdin yang berada di meja orang biasa dan Timbalan Mursyidul Am Pas, Haron Din berada di meja VVIP.

Ke mana mereka semua? Saya faham kalau tidak ada pemimpin Pas di rumah terbuka Nasharudin itu bahkan saya telah meramalkannya. Mungkin mereka juga kebetulan mengadakan rumah terbuka ataupun berada di luar kawasan. Ataupun terhalang oleh kesesakan lalu lintas. Almaklumlah sewaktu saya ke Bukit Mahkota hujan turun dengan lebat semacam dibomohoi agar menganggui rumah terbuka itu.

Antara orang kenamaan lain yang hadir ialah Adun Bangi, Dr Shafei Abu Bakar, Syed Mohamamd, pegawai ibu pejabat Pas, Timbalan Ketua Dewan Pemuda Pas, Azman Shafawi dan pemimpin Pas peringkat Kawasan di Selangor dan beberapa kenalan Nasharuddin ahli perniagaan dan pelajar luar negara. Ketua Dewan Pemuda Pas, Nasrudin Hassan tidak dapat hadir dan mewakilkan kepada Azman Shafawi.
Jika dibandingkan rumah terbuka Timbalan Presiden Pas dengan rumah terbuka timbalan presiden Umno, sama sekali tidak terlawan. Kalau Muhyiddin buat rumah terbuka mungkin semua menteri Kabinet dan pemimpin tertinggi Umno akan hadir sebagai merai dan menghormati pemimpin mereka. Mereka melupai sengketa dan bermaaf-maafan di hari raya.

Adalah malang bagi Nasharuddin kerana beliau tidak menerima layanan seperti Muhyiddin walaupun dia juga berjawatan sama taraf dengan Muhyiddin Yassin. Pun begitu suasan tetap meriah. Para tetamu yang hadir tidak mengetahui apa yang berlaku. Nasharudin dan isterinya tetap tidak kecucupan tangan untuk melayani para tetamunya. Yang hadir semua golongan masyarakat yang sekaligus menunjukkan beliau mempunyai kenali ramai dan masih dihormati ahli-ahli Pas.

Enam ekor kambing jamnpari panggang semuanya disapu dan yang tinggal hanya besi pemanggang saja.

Saya tidak mahu tanya perasaan Nashardin dengan suasan itu. Apakah dia sedih atau tidak. Atau memang dia tidak mengundang pemimpin-pemimpin Pas lain kecuali dua tiga orang yang terpilih sahaja. Tetapi di sebalik kedukaan itu ada kemeriah lain dan sejarah buatnya. Beberapa orang tetamu istimewanya hadir seolah mahu mengubati kemuraman kerana tidak dikunjungi teman sepejuangan dalam parti sendiri.

Ketua Pemuda Umno, Khairy Jamaluddin dan rombongannya dan Pengerusi Syarikat Air Selangor (Syabas) Razali Irbahim serta Pengerusi DAP, Lim Kiat Siang, Ketua pemuda DAP dan Exco Selangoer, Teresa Kok hadir dan menjadi tetamu istimewa. Kehadiran Khairy terutamanya menjadi sejarah kerana inilah pertama kali Ketua Pemuda Umno menghadiri rumah terbuka pemimpin Pas.

Kesimpulannya ternyata pemimpin DAP dan Ketua Pemuda Umno lebih menghormati dan memahami makna aidifitri berbanding dengan sesetengah pemimpin Pas yang lain. Hendaknya kehadiran Khairy ini tidak akan dijadikan modal murahan oleh sesetengah pihak untuk terus memburuk dan prejudis timbalan presiden Pas itu. [wm.kl. 8:00 pm 27/09/09]

5 comments:

shimi said...

MSO,bersangka baiklah sikit.Ahli PAS adalah orang Melayu,ugama Islam.Mereka pun ada aturcara juga sepanjang bulan Syawal ni.Rumah terbuka sana,rumah terbuka sini.Kalau semua tertumpu pada rumah terbuka pemimpin,siapa pula nak layan ahli dirumah terbuka kawasan kawasan.Setengahnya puasa enam.Tak kan setakat tak hadir majlis rumah terbuka Ustaz Nasa nak jadi bahan kritik.

Zaitun said...

MSO,

You are being very kind.

Kesian Nasha. Sepatutnya, berbondong2 orang PAS datang.

Entahlah... saya pun tak tahu apa nak di simpulkan.

Nasha tidak lagi di terima oleh PAS.

abdilah said...

tuan, tak baik berburuk sangka dengan pimpinan parti mana yg tidak hadir ke sesuatu majlis... masing2 ada komitmen masing2 dan jadual serta aktiviti ataupun tahap kesihatan masing2 yang memungkinkan ketidakhadiran mereka..tak baik berburuk sangka..lebih baik berbaik sangka...

bak kata pepatah...rambut manusia sama itam (walaupun kadang2 ada yg beruban..) tapi ati lain2...

cuba renung2kan lah... sekadar pandangan...

altimi said...

Kenapa mesti ada jamnapari panggang.........? Nak perli pemimpin tertentu ke?

Shifu67 said...

Alahai.... jauhnya Tok Wakil kawe buat rumah terbuka... kawe kat Bachok ni tak leh nak gi jauh gitu.

Apa-apa pun selamat hari raya dari kawe 'rakyat' demo kat Bachok ni