Saturday, June 9, 2012

30 Ribu Di Ketereh
Siapa Yang Tidak Boleh Tidur?

Saya tidak dapat pasti siapakah di antara tiga orang ini; Abdul Aziz Kadir, Annuar Musa dan Mohamad Alwi Che Ahmad yang tidak dapat tidur malam tadi. Apakah ahli parlimen Ketereh Abdul Aziz Kadir atau dua bekas ahli parlimen sama, Annuar Musa dan Mohamad Alwi Che Ahmad yang tidak dapat tidur?

Kenapa sampai begitu sekali? Ini gara-gara sambutan dan kehangatan ceramah yang diadakan di padang Majlis Daerah Ketereh malam tadi yang dihadiri hampir 30,000 orang. Majlis malam tadi adalah terhebat di antara beberapa majlis yang diadakan di dalam kawasan Parlimen Ketereh sebelum ini.

Antara pemimpin utama PKR yang hadi malam tadi.
Kehadiran malam tadi dianggap sebagai terhebat dan panas sekaligus menyerlahkan sokongan kepada pihak yang menganjur. Ceramah malam tadi yang dikira canggih kerana peralatan, skrin dan PA sistemnya dibawa khas dari Kuala Lumpur dianjurkan oleh PKR dan Pas Ketereh. Mutu peralatan (sound sistem) PKR kini sudah setanding dengan peralatan UBN. Apakah ini menandakan PKR benar-benar sedia untuk mengganti Umno bersama Pas dan DAP?

Sebahagian hampir 30 ribu yang hadir.
Penceramah utama malam tadi ialah Anwar Ibrahim. Selain itu ia menampilkan Serikandi PKR Aishah. Turut menyampaikan cermah Aziz Kadir, Mohd Rafizi Ramli orang menjadi sebutan oleh khalayak kini selepas membelash 4-2 ke atas Ketua Pemuda Umno tidak berjawatan Khairy Jamaluddin dalam debat PTPTN beberapa minggu lepas.

Sewaktu saya tiba Rafizi sudah pun selesai menyampaikan ceramah kerana bergegas ke satu lagi lokasi di Rantau Panjang.

Benar seperti kata Mahathir jumlah kedatangan tidak mencerminkan undi. Tetapi biasanya jumlah kehadiran di tempat majlis-majlis anjuran parti tidak kira parti mana itulah membayangkan sokongan kepada sesuatu pihak. Apakah Umno mampu mengajak orang seramai itu melalui ceramahnya? Melihat kepada mereka yang hadir ia menunjukkan lebih 80% adalah orang tempatan merupakan pengundi dalam parlimen Ketereh yang meliputi tiga kawasan Dun, Kok Lanas, Kadok dan Melor.

Khalayak malam tadi secara automatik memberi jaminan atau memberi petunjuk baik kepada tiga Dun berkenaan asalkan ada pertukaran wakil rakyat terutamanya di kerusi Melor.

Tidak mungkin jumlah itu ditokok oleh orang ramai dari Pasir Puteh, Machang, Bachok, Pasir Mas atau Rantau Panjang. Kerana di kawasan-kawasan itu juga diadakan ceramah. Berdasarkan hakikat itu dapat disimpulkan yang hadir itu adalah rata-rata orang Ketereh.

Berdasarkan kehadiran dan kehagatan itu Abdul Aziz Kadir yang juga Pengerusi PKR Kelantan boleh tarik nafas lega. Walaupun ada 'qoul' mengatakan pengaruh Aziz dan PKR di Ketereh agak lema kerana ketiadaan wang untuk menggerakan aktiviti di Ketereh tetapi dakwaan itu tidak menjadi kebenaran. Wang nampaknya tidak menjadi masalah. Mereka yang hadir itu tidak memikirkan wang tetapi lebih kepada keperluan untuk mengekalkan pemerintah kerajaan Kelantan dan menumbangkan kerajaan UBN peringkat pusat. Kalau kedudukan Aziz di Ketereh bermasalah sambutan mungkin tidak sehebat itu.

Katanya mereka berdua sedang berebut uri di Ketereh?
Demikian juga jika wang jadi pilihan sudah tentu padang majlis Ketereh kosong atau lenggang. Jika pemberian wang BR1M RM500 atau segala bentuk pemberian lain mengubah hati mereka sudah pasti padang itu bertompok-tompok sahaja tidak penuh dan sendak. Begitu juga kalau anak-anak muda yang dikatakan menjadi penyokong The Red Warrior itu merupakan pengaruh peribadi Annuar Musa pasti tidak ada suara menjerit takbir Allhuakabar dan melaung dan memberi sorakan kepada Anwar Ibrahim.

Kehadiran anak-anak muda yang mendomoniasi majlis itu menunjukkan mereka boleh asingkan bola dengan politik.  Jika Annuar membaca bahawa penyokong bola sepak Kelantan adalah anak muda yang boleh dicucuk hidung agar mengundi UBN ia adalah teori yang silap. Apa lagi Alwi Che Amat sendiri memperakui tidak sampai 20% dari puluhan ribu penyokong bola sepak Kelantan akan menyokong Umno. "Demo tenguk berapa keping bendera Pas berkibar dalam stadium berbanding bendera Umno pada setiap kali pasukan Kelantan turun padang?" demikian tanya dan jelas Alwi satu hari.

Justeru realitinya yang tidak bisa nyenyek tidur malam semalam dengan kehadiran begitu ramai di majlis ceramah perdana itu ialah Annuar Musa dan Mohamad Alwi Che Amat. Saya sempat berseloroh dengan seorang yang sudah berumur yang begitu bersemangat dengan majlis malam tadi. Kata saya; sekali pun Annuar Musa berpakat dengan Mohamad Alwi untuk melawan Aziz di kerusi Ketereh  Annuar dan Alwi kena mengaku kalah.

Apa lagi tegas saya di antara Annuar dan Alwi kini sedang berebut uri untuk menguasai kerusi Ketereh. Kedua mereka walaupun bersahabat baik dan boleh berkongsi lubang, tetapi tidak untuk kerusi parlimen Ketereh sekali ini. Sudah kedengaran kononya kalau Alwi yang diberikan kerusi Ketereh Annuar sedia untuk memancung dan begitu juga sebaliknya. Kalau Annuar menyelit kapal jangok di pinggang untuk 'belepok' Alwi.. demi juga Alwi ada menyelit golok di pinggang untuk 'jub..." ke perut Annuar.

Situasi itu menambahkan lagi keenakan Abdul Aziz Kadir tidur sekiranya Umno tidak ada calon alternatif untuk diletakkan berdepan dengan Abdul Aziz Kadir. 

Boleh jadi juga dengan jumlah kehadiran yang ramai malam tadi menyebabkan Pengerusi Perhubungan Umno Kelantan Mustapa Mohamed berfikir semulasama hendak meletak Annuar atau Alwi atau pun calon lain di Ketereh. Pokoknya ketika ini orang yang boleh tarik selimut dan berdengkur kemenangan adalah Aziz Kadir.  [wm.kl.6:42 pm 09/06/12]

1 comment:

ayba said...

Mungkin inilah sebabnya TPM Muhyidin Yassin mencadangkan BR1M pusingan kedua. BR1M yang pertama tidak berjaya mengurangkan jumlah kedatangan penyokong ke ceramah PR. TPM MY harap BR1M pusingan kedua akan mengurangkan sokongan pada PR.