Friday, July 19, 2013

Kementerian Pelajaran Jangan Bertolak Ansur Untuk Laksana TITAS

SESUDAH SUBUH                                                                               

Ketetapan Kementerian Pendidikan untuk mewajibkan subjek pendidikan Tamadun Islam dan Tamadun Asia (TITAS) kepada siswa IPTS mulai 1 September ini sesuatu yang dialu-alukan kerana ia langkah baik dalam usaha untuk memberi kefahaman mengenai sejarah atau tamadun Islam serta tamadun atau perabadan manusia di benua ini.

Mata pelajaran berkenaan sudah tentu akan menjadi bahan atau sumber jelas kepada pelajar IPTS terutamanya di kalangan bukan Islam untuk mengenali Islam secara asas serta persejarahan dan perkembangannya di dunia ini. Setidak-tidaknya subjek berkenaan juga boleh dijadikan studi perbandingan antara agama.

Justeru Menteri Pendidikan khasnya, Muhyiddin Mohd Yassin (tidak lagi Udin anak Yassin) tidak perlu berkompromi dengan mana-mana pihak yang cuba membantah TITAS dilaksanakan. Jelas mereka yang mempertikaikan hasrat ini kononnya satu tindak untuk meng'indoktrininasi'kan mana-mana golongan pelajar adalah tidak tepat dan berbau sentimen kaum dan agama.

Seperti mana kata Muhyiddin TITAS bukan bermaksud untuk mempengaruh penuntut bukan Islam agar menaganut Islam, tidak. Tetapi ia sekadar memberi kefahaman supaya tidak berlaku kekeliruan dan pertelingkahan dalam beragama yang natijah demi perpaduan dan kebaikan negara. Subjek itu juga bukan saja memaparkan tamadun Islam tetapi tamadun Hindu dan Cina.

Sekiranya ada unsur protes berkenaan ia merupakan satu kesalahan dan perlanggaran Perlembagaan negara kerana Perlembagaan menyebut Islam adalah agama rasmi negara dan kemuliaan Islam itu sendiri, yang tidak memaksa mana-mana orang menyertainya.

Harus difahmi agama atau peradaban sesuatu bangsa dan agama itu adalah satu nilai idenitti sesuatu bangsa yang cukup besar dan tinggi. Lantaran itu wajar kalau nilai-nilai itu dihayati secara ilmiah bukannya emosional.

Kewajaran subjek TITAS itu juga tepat kerana Islam merupakan agama rasmi negara ini. Sebagai agama rasmi sewajarnya semua warga negara ini mengetahui asas dan perjalanan agama berkenaan. Apa lagi di samping agama Islam, subjek itu juga mencakupi pengenalan atau asas-asas agama lain. Kandungan subjek berkenaan dikira adil dan saksama dan tidak ada pengeksploitasian kepentingan mana-mana pihak.

Sebaliknya penolakan mana-mana puak terhadap hasrat Menteri Pendidikan ini boleh dianggap mereka yang anti nasiolisme dan perpaduan kalaupun ia bukan boleh disebut sebagai penderhaka. Sesungguhnya sudah sampai masanya kandungan pendidikan negara ini mengutamakan lakaran tamadun bangsa Malaysia (Melayu). [wm.kl.7:06 am 19/07/13]

1 comment:

suparjo@blogspot.com said...

saya sokong pelaksanaan TITAS sebab dengan itu mereka akan faham mengapa banyak elemen Islam dalam pentadbiran dan budaya rakyat Malaysia. Islam telah mempengaruhi setiap aspek kehidupan rakyat negara ini sejak zaman kerajaan Melaka abad ke-15. Syukur, di sekolah menengah murid sedang diajarkan subjek tamadun Islam. Saya pula khuatir jika kandungan buku sejarah yg mengandungi tamadun Islam diubah sebab tidak lama lagi akan ada perubahan kandungan buku teks sejarah sekolah menengah.