Monday, February 24, 2014

EGM MCA boleh gugat calon mereka di Kajang

ULASAN ISU                                                                                        

Semalam MCA telah mengadakan mesyuarat agung luar biasa (EGM) untuk mendapat mandat ahlinya bagi memansuhkan resolusi diambil sebelum ini dimana semua anggota parti berkenaan tidak dibenarkan menerima jawatan dalam kerajaan atau pun apa-apa jawatan dalam agensi kerajaan.

Keputusan diambil semasa Chua Soi Lek menjadi presiden. Ketetapan itu dibuat kerana MCA menunjukkan pretasi buruk dalam pilihan raya umum ke-13 lalu. Jadi sebagai 'denda' maka MCA tidak boleh menerima apa-apa jawatan dalam kerajaan. Ekoran ketetapan itu, tidak ada seorang pun wakil MCA dalam kabinet. Malahan seorang wakilnya di DUN Johor dilantik menjadi Exco dikenakan tindakan disiplin.



Tetapi isu anggota berkenaan diselesai 'diluar mahkamah' apabila ia dikatakan adalah atas pemintaan Sultan Johor agar ada wakil MCA ada dalam kerajaan Johor.

Dengan keputusan mesyuarat agung khas hari ini, MCA membenarkan anggotanya menyertai kerajaan semula. Sehubungan itu diyakini dua ahli parlimen MCA akan menyertai kabinet dalam satu rombakan dijangka secepat-cepatnya selepas pilihan raya kecil Kajang nanti atau pun selewat-lewatnya April depan. Mereka ialah Presiden, Liow Tiong Lai dan timbalan Wee Ka Siong.

Kementerian untuk Tiong Lai sudah tersedia iaitu kementerian dipegangnya sebelum ini, Kementerian Pengakutan yang kini disandang oleh Hishmuddin Hussein. Apakah Ka Siong akan memegang jawatan lamanya sebagai menteri pelajaran masih menjadi tanda tanya? Yang pastinya Najib terpaksa membuat percaturan semula untuk memasukkan wakil MCA. Apakah ada menteri atau timbalan menteri digugurkan atau kementerian ditambah?

Ada spekulasi mengatakan MCA akan diperuntukkan tiga jawatan menteri dan empat timbalan menteri. Sebelum ini parti itu mendapat empat menteri dan tujuh timbalan menteri.

MCA atau Liow Tiong Lai berhak membuat ketetapan sesuai dengan polisi dan aspirasi kepimpinannya. Bagaimana pun keputusan dibuat hari ini, menerima semula jadi menteri dan lantikan politik lain tidak mendapat persetujuan semua ahli MCA. Ia juga dilihat satu tindakan tergesa-gesa. Alasan kononnya MCA sukar menyalurkan bantuan kepada masyarakat Cina kerana tiada wakil dalam kerajaan, tidak logik?

Dalam EGM semalam berlaku sedikit kekecohan bila mana ada ahli yang bertindak keluar dewan kerana tidak bersetuju dengan cara undian bagi mendapat ketetapan itu. Mereka yang mahukan pengundian secara rahsia dan bukan deangan cara mengangkat tangan, bertindak keluar dewan. Antara mereka yang keluar dewan ialah Naib Presiden, Chua Tee Yong dan bekas Naib Presiden, Gong Ping Sieu.

Walaupun yang keluar dewan itu minoriti, tetap ia menggambarkan belum ada kebulatan didalam MCA. Protes itu cukup sebagai tanda kepimpinan Liow Tiong Lai masih 'berserabut' dan MCA tidak berada dalam keadaan kuat. Apa yang berlaku hari ini memberi kesan buruk kepada MCA menjelang pilihan raya kecil DUN Kajang. MCA telah mengumumkan calonnya di Kajang beberapa hari lalu.

Sepatutnya MCA perlu menanti selesai EGM terlebih dahulu sebelum mengumumkan calonnya. MCA patut menyelesaikan masalah dalaman terlebih dahulu sebelum memfokas kepada pilihan raya kecil Kajang. Apabila ia diumumkan calon dan MCA pula dalam keadaan 'gelabu' ia memberi kesan buruk kepada parti berkenaan dan BN.

Sudah pasti kekecohan yang berlaku dalam EGM itu menganggu usaha MCA untuk meraih undi sebanyak mungkin bagi menafikan kemaraan Anwar Ibrahim ke bangunan Sultan Hishmuddin Abdul Aziz di Shah Alam.

Tindakan mengadakan EGM semalam tidak patut setelah nama calon diumumkan. Sepatutnya EGM itu ditangguh sehingga selesai pilihan raya kecil Kajang. EGM itu juga seperti dibuat tergesa-gesa untuk membolehkan Tiong Lai dan Ka Siong cepat masuk kabinet. Walaupun beliau menafikan sebaliknya, tetapi hakikatnya semua orang sudah tahu, itulah tujuannya.

Mungkin ahli MCA yang keluar dewan daripada EGM itu memahami akan kehendak nafsu Tiong Lai dan timbalannya Wee Ka Siong ini. Tiong Lai dan Ka Siong yang pernah menjadi menterti dan timbalan menteri mungkin tidak selesa apabila mereka hidup sebagai ahli biasa tanpa memiliki apa-apa fasaliti sebagai anggota kabinet. Orang biasa duduk atas bantal tidak akan selesa bila kena duduk atas bangku.

Kesimpulannya alasan yang diberikan itu kononnya untuk membantu masyarakat Cina, hanya cerita kosong sahaja, tetapi yang benarnya kedua mereka itu khasnya mahu hidup glamour sebagai menteri kabinet. Orang-orang Cina yang berada atas pagar dan merasa teraniaya oleh permainan politik Umno selama ini akan menolak persepakatan baru itu dan kesannya akan menimpa kepada calon BN di Kajang, Chew Mei Fun. [wm.kl.10:41 am 24/02/14]

No comments: