Friday, February 28, 2014

Razak Abbas minta bersemuka dengannya

JENAKA JUMAAT                                                                                

Presiden Kelab Penyokong Kerajaan Kelantan (KPKK) Abdul Razak Abbas mencabar sesiapa yang tidak senang dengannya dan cuba mengaitkan penubuhan kelab itu sebagai ruang untuk beliau mencari makan agar bersemuka dengannya, bukannya mengkritik dari dalam gelap.

Abdul Razak presiden KPKK.
Katanya dengan membuat tuduhan liar di dalam media sosial 'tidak acik' kerana tuduhan itu merupakan persepsi sahaja dan kerja seperti itu adalah kerja para hantu dan polong.

"Saya kesal kenapa hubungkan peribadi saya dengan kelab. Kelab ditubuhkan untuk menyokong kerajaan, bukan ada agenda di sebaliknya," katanya penuh kekesalan ketika menghubungi saya menerusi telefon semalam.

Katanya apabila bersemuka dengannya nanti semua perkara dapat dijelaskan dengan tertib dan akan hilang rasa sangsi dan ragu terhadap peranan dan tanggungjawab kelab berkenaan.



"Sayuti tolong tulis dan katakan abang Jak sedia untuk bersemuka di mana-mana sahaja. Atau orang yang membuat tuduhan melulu itu menghubungi sendiri abang Jak. Sedap sikit main weh.. Dan kalau hendak bertemua pun boleh, kita buat satu majlis, semua bloger dan facebooker yang tidak senang dengan KPKK boleh datang, dan abang Jak sedia menanggung semua kos," katanya serius.

Elok juga kalau mana-mana pihak yang keliru dan sangsi dengan penubuhan kelab yang belum sampai tiga bulan itu menyahut cabaran Razak bagi mencari sesuatu yang tuntas dan bagi mengelakkan saling membuat kenyataan berdasarkan ilusi.

Menurut Razak antara perkara yang dibangkitkan menerusi blog dan facebook mengenai beliau dan KPKK, ialah kononnya KPKK ditubuhkan untuk tempat beliau cari makan, balak dan juga lombong biji.

Disamping tuduhan itu, ada sindiran terhadapnya. Katanya ada yang hendak berdoa supaya angin bertiup kuat dan menyelak kain, (nak ssuka saya bila sampai bab ini), dan juga ada yang mencadangkan supaya sebutir huruf "K" dibuang biar menjadi KPK, iaitu doman kepada Kompleks Perkayuan Kelantan.

Paling dikesali kelab itu juga dituduh kononnya masih bersifat haram kerana ia tidak didaftarkan. Menurutnya sekiranya orang membuat tuduhan itu tidak menarik balik kemungkinan tindakan mahkamah akan diambil. Wah wah..

"Sakit weh.. kalau dituduh begitu, niat kita baik untuk mempertahankan kerajaan pimpinan YAB Datuk Ustaz Haji Ahmad bin Yaakub dan Datuk Mohd Amar bin Nik Abdullah, tetapi dianggap lain," katanya.

Dalam kesempatan itu bekas calon Pas menentang Tengku Razaleigh di Gua Musang itu juga menjelaskan kenapa KPKK ditubuhkan di era Ahmad Yaakub dan tidak ada semasa zaman Tokguru Nik Aziz.

Menurutnya, di masa Tokguru Nik Aziz memerintah dulu tidak ada orang yang hendak mengacau kerajaan Kelantan, maka ia tidak perlu ditubuhkan. Berlainan hari ini jelasnya ada pengacau, dan ada tangan-tangan ghaib yang cuba menganggu kerajaan Kelantan.

"Ada tangan-tangan ghaib yang cuba hendak menganggu kerajaan pimpinan Datuk Ahmad Yaakub, maka kita tubuhkan kelab untuk mempertahankannya," tegas Razak. Mempertahankan pemimpin yang adil dan Islam adalah menjadi tuntutan umat Islam, tambahnya.

"Hari ini katanya selepas kelab ditubuhkan kita sudah dapat mengenal pasti para pengacau itu yang merupakan pelesit. Satu persatu kita sudah kenal pelesit-pelesit yang menganggu ini," kata Razak sambil menganologikan pengacau sebagai pelesit.

Katanya pelesit-pelesit itu nanti akan dimasukkan ke dalam botol satu persatu kemudian akan dihanyutkan ke laut samudra yang luas.

Dalam usaha untuk memasukkan pelesit ini ke dalam botol, menurutnya ia akan memanggil Penghulu Bunian turun ke bumi dan dengan kuasa dan kesaktian yang ada kepada Penghulu Bunian itu dia akan memasukkan pelesit-pelesit ini di dalam botol.

Razak mengambil kisah apa yang berlaku dalam filem Sumpah Orang Minyak lakonan P Ramlee yang menjadi orang minyak selepas melangar sumpah dengan Penghulu Bunian yang kemudian mengganas, merogol anak dara untuk memulihkan rupanya yang kembali huduh itu, dan akhirnya ditangkap oleh bomoh dimasukkan ke dalam botol dan dihanyutkan ke laut.

"Kita akan tangkap weh... dan bila sudah dimasukkan dalam botol, semua cerita akan berakhir," katanya lagi sambil ketawa.

"Tolonglah Sayuti, tolong jelaskan perkara ini. Kita bukan nak cari gaduh, tetapi sama-sama hendak mendokong kerajaan Kelantan Darulnaim," serunya sekali lagi meminta saya blogkan kenyataannya ini.

Tentang pertemuan dan majlis bersemuka itu katanya ia serius, kalau boleh diadakan seberapa segera yang boleh kerana kita hendak menjernihkan keadaan. "Janganlah soal-soal peribadi dibawa sama, dan kalau hendak berjumpa di mana-mana pun boleh, di Kuala Lumpur pun boleh," katanya.

KPKK merupakan kelab yang ditubuhakan untuk membela kerajaan Kelantan dalam berdepan dengan apa-apa serangan terhadap kerajaan Kelantan. Langkah pertama diambil kelab ini ialah cuba menyelesaikan kemelut di antara KIAS dengan Che Ibrahim Mohamed. Tindakan kelab itu dilihat sebagai berat sebelah dan tidak berlaku adil menyebabkan tujuan penubuhannya dipersoal.

Kelab ini selain dianggotai oleh veteran kebanyakan bekas parti Semangat 46, ia juga dianggotai sama oleh seorang CEO Ladang Rakyat, sebuah syarikat GLC Kelantan, manakala timbalan presidennya Mohd Sobree Shafee. Bekas Ketua Hakim Negara Tun Salleh Abbas dilantik menjadi penasihat.

Sobree dalam satu majlis di Damansara, Petaling Jaya berbapa malam lalu juga turut melahirkan rasa terkilan kerana ada suara-suara sumbang mengkritik kelab berkenaan kononnya ia adalah satu talian tektikal untuk tempat mencari makan.

Dalam hal ini saya ada pandangan tersendiri. Semua pihak perlu memberi masa dan peluang kepada kelab ini. Sejauh mana tindakan berat sebelah atau dijadikan ruang cari makan, boleh dipantau dari masa ke semasa. Apabila kelab ini terbukti senget sebelah, nah..ketikalah ia boleh dikritik. Bagilah peluang.

Tidak adil kalau seorang kanak-kanak yang baru lahir dan masih duduk dalam 'nikar' dan belum baligh kita telah hendak menghukumnya sama akan menjadi Hang Nadin atau pun Raja Mendeliar. [wm.kl.11:47 am 28/02/14]

No comments: