Monday, September 22, 2014

Azmin angkat sumpah sebagai MB Selangor esok

PERKHABARAN                                                                                             

Sudah hampir sahih Adun Bukit Antarabangsa Mohamed Amin Ali akan dilantik menjadi MB Selangor yang baru bagi menggantikan Abdul Khalid Ibrahim yang mengakhiri jawatan selaku MB petang ini.

Surat memaklumkan perkenan Sultan untuk melantik Azmin sudah dihantar kepada Azmin, dan Azmin yang juga ahli Parlimen Gombak diminta hadir untuk mengangkat sumpah dan melafaz ikrar memegang jawatan MB Selangor ke-15 di Balairong Seri Istana Shah Alam di Kelang esok.

Perkenan Sultan itu nemamatkan teka teki beberapa bulan lalu dan memuncak sehari dua ini mengenai siapa yang akan mengisi jawatan yang dikosongkan secara paksa oleh Khalid Ibrahim itu. Perlantikan Azmin ini seperti mana dikhabarkan kepada saya dua tiga hari lepas oleh batang tubuh berkenaan.

Dalam pada itu lewat petang tadi PKR telah mengadakan mesyuarat pimpinan tertinggi dipercayai berhubung perlantikan Azmin sebagai MB. Parti itu tidak sekata mengenai pemilihan Azmin. Ada pihak yang cuba mengalang Azmin daripada dilantik menjadi MB, dan tetap bekeras mahukan kepada Dr Wan Azizah Wan Ismail menjadi MB Selangor.

Adalah menjadi harapan semua pihak dalam PKR khasnya dan dalam Pakatan Rakyat amnya, agar mesyuarat pimpinan PKR yang turut sama dihadiri oleh Penasihat Umum Anwar Ibrahim tidak menimbulkan kekecohan. Mereka yang berkerja keras untuk mengenepikan Azmin juga diharap dapat menenangkan diri dan insaf.

Memandangkan surat pemakluman Azmin yang mendapat perkenan sultan itu diedar kepada media di Ibu Pejabat PKR di Petaling Jaya menunjukkan mesyuarat PKR menerima Azmin sebagai MB Selangor yang baru.

Takdir Allah s.w.t. yang menetapkan semua apa yang berlaku hendaklah diterima. Dan "ketidak pelahapan" Pas untuk menerima jawatan itu juga selamat. Abdul Hadi Awang sesama menggulung perbahasan di muktamar Pas mengatakan partinya tidak pelahap untuk menjadi MB Selangor.

Tahniah dan syabas kepada Azmin serta isterinya Shamsidar atas perlantikan sebagai MB Selangor. [wm.kl.7:17 pm 22/09/14]

No comments: