Friday, March 9, 2012

Renungan Senja

Macam Mana Dengan Inchek Ibrahim Ali

Dalam kubang politik bila disebut nama Pasir Mas orang akan ingat kepada Inchek Ibrahim Ali yang menang dikerusi parlimen itu atas tikit Pas. Persoalan yang timbul kini atas tikit apakah pula dia akan bertanding untuk mengekalkan kerusi berkenaan. Tikit Pas sudah pasti tidak, tikit PKR dan tikit DAP jauh panggang dari api.

Bagi DAP baik bubuh kerbau daripada Ibrahim di Pasir Mas kalau Ibrahim teringin mahukan DAP.

Manusia Ibrahim ini dia tidak akan peduli apakah ideologi sesebuah parti itu. Bagi orang yang tidak ada moral dan prinsip berparti dia tidak kisah. Baginya yang penting asalkan dia mendapat kemenangan. Sebelum ini Ibrahim adalah ahli Umno, dia juga menjadi ahli Semangat 46, sebelum dari itu dia juga adalah ahli kepada Berjasa. Dalam pilihan raya lalu dia melakukan 'koner baring' dengan bertanding atas tikit Pas.

Semua jalan-jalan dilalui Inchek Ibrahim menghasilkan natijah dikehendakinya. Dalam Umno dia menang walaupun dalam parti ini juga dia kalah. Dengan menggunakan tikit Pas dia juga menang.

Jadi macam mana nasib Ibrahim kali ini? Apakah dia akan berakhir, dan akan menendang saka dalam pilihan raya ke-13 ini. Ibrahim kena tahui bahawa angka 13 adalah sial bagi orang Cina. Apakah angka ini membawa sial dan majal kepadanya? Ibrahim juga merupakan seorang politik yang mengambil kira soal-soal angka ini.

Dia katanya kini sedang berusaha untuk mendapat restu UBN untuk bertanding di Pasir Mas. Katanya dia tidak mengharap akan dapat bertanding atas tikit BN kerana dia dipecat seumur hidup kerana telah menentang UBN dalam pilihan raya 2004. Jadi apa yang diharapkan UBN akan memberi laluan seperti mana Pas lakukan 2008. Apakah dia akan bertanding atas tikit bebas untuk mencatat sejarah bahawa lambang bebas juga akan memberi kejayaan kepadanya?

Sebab itu dia kini cuba mengendurkan gendang gedebenya biar sesuai dengan tarian UBN. Dia sudah puja dan puji Najib Razak semula. Bukan saja setakat Najib Rosmah juga katakan dia telah cium tangan basuh kencing Rosmah. Semua itu dilakukan Inchek Ibrahim Ali demi survival politiknya.

Semasa Najib ke Kelantan baru-baru ini dia sibuk, 'bersigalan' menanti kehadiran Najib. Inchek Ibrahim pandai dan tebal muka, dia cuba adjust juga untuk duduk sepentas dengan Najib. Orang tebal muka sepertinya akan dapat apa yang dikehedakinya. Katanya dia dapat duduk sepentas dengan Najib tetapi tidak mendapat sorotan televisyen.

Umno Pasir Mas katanya sudah surender kepada Ibrhaim Ali. Ketua bahagian Hanafi Mamat dikatakan sedia memberi laluan kepada Ibrahim. Sebagai pertukarannya Hanafi akan bertanding di Dun Tendong, di mana Dun yang dianggap sebagai kubu Ibrahim Ali. Mungkin ada jaminan dipihak Ibrahim untuk kemenangan Hanafi dengan syarat, Hanafi memberi laluan kepada Ibrahim di kerusi Parlimen Pasir Mas.

Apakah formula itu berlaku di antara keduanya sahaja? Kalau formula itu hanya berlaku di antara mereka berdua sahaja ia tidak mudah untuk menjadi kenyataan yang boleh membawa kejayaan kepada kedua-dua pihak. Pasti kena ada konsensus dengan semua pihak dalam Umno di Pasir Mas dengan Ibrahim.

Hanafi mungkin merasa selesa kerana kedudukannya selamat. Apa pula dengan orang lain yang juga mencari peluang untuk menang? Apakah mereka akan sedia akur dengan kehendak Hanafi itu dan sedia pula untuk mengundi Ibrahim?

Apakah bekas Adun Tendong Fauzi Mohamad akan merelakan begitu saja. Bolehkan dijamin Hanafi akan selamat di Tendong? Perlara ini Hanafi harus mencongakkan sebaik mungkin. Jangan pula dia tertipu hidup-hidup oleh Ibrhaim Ali. Logiknya Fauzi Mohamad tidak akan mudah untuk menerima kehadiran Hanafi ke dalam kawasannya. Pasti akan berlaku cantas mencantas di sini. Hanafi merupakan musuh Fauzi begitu juga sebaliknya.

Demikian juga di peringkat Kuala Lumpur. Najib Razak sedang berfikir apakah implikasi kalau UBN beri laluan kepada Ibrahim di Pasir Mas. Sebelum sudah ada seorang pemimpin UBN berkata, mereka akan keluar dari Barisan Nasional (BN) kalau Najib memberi laluan kepada Ibrahim atas tikit BN. Mungkin kata-kata itu boleh dianggap sebagai ugutan semata-mata tetapi ia tidak mustahil menjadi kenyataan.

Orang Cina tidak boleh menerima cara dan stail Ibrahim berpolitik. Ibrahim dianggap sebagai rasis dan Melayu yang redikal. Walaupun dia sudah cuba berbaik dan menjinaki kaum Cina dengan memberi angpaw dalam sampul putih tetapi tektik itu tidak begitu berkesan. Orang Cina tidak mudah termakan dengan bujukan Ibrahim Ali. Mereka tidak mudah dapat disihirkan Ibrahim dalam tempoh satu malam.

Inilah yang sedang difikirkan oleh Najib sekarang ini. Najib sedang menghitung dan menimbang mana lebih untung ambil Ibrahim tetapi mengenepikan perasaan Cina, atau menjaga perasaan Cina mengenapikan Ibrahim. Dalam hitungan umum Najib akan dapat laba besar kalau dia menjaga hati Cina dan sedia mengecewakan Ibrahim Ali. Apa lagi pengaruh Ibrahim di Pasir Mas tidak sebesar mana pun. Ibrahim hanya ada penyokong setiap kira-kira 3,600 orang sahaja di Pasir. [wm.kl.7:16 pm 13/03/12]

1 comment:

anakzaman said...

Tuan MSO,

Fikiran masyarakat dikampung yang tuan maksudkan itu berlainan sekali dengan fikiran orang-orang kampung tradisional dikampung saya DUN Seri Menanti.

Sambil minum pagi dan makan tengah hari,sempat saya bertanya dua tiga orang di kedai tersebut termasuk taukeh kedai menyatakan "den parti UMNO yo, kok parti lain pun den macam ni yo".