Thursday, March 29, 2012

Sebuka Mata

Awang Adek Akan Menangis Tidak Berlagu?

Berita ini belum disahkan tetapi kemungkinan ianya sahih 90%. Malam tadi ketika singgah di sebuah kedai mamak di Kuala Lumpur yang menjadi setesen malam para broker politik dan facebooker saya terdengar satu berita yang menyayatkan hati. Sedih dan terkejut.

Mulanya saya kira ianya hanya gurauan sahaja sekadar untuk menyedapkan hati beberapa orang yang ada di situ tetapi bila saya minta kepastian penyampai berita itu mengesahkan. "Ini serius," ujarnya.

Turut ada di situ malam tadi dua orang wakil rakyat dan beberapa orang yang sedang mencari kerusi untuk bertanding dalam pilihan raya akan datang. Saya tidak pasti orang lain peduli atau tidak pada cerita itu walahualam. Barang kali tidak kerana mereka sudah mengenali penyampai maklumat itu mungkin sudah boleh mengagak benar tidaknya.

Tetapi yang menyampaikan berita itu bukan sebarangan. Dia adalah seorang diplomatik yang baru pulang bercuti. Saya tidak fikir dia berbohong kerana maklumat sebegitu tidak boleh dibuat bergurau. Kapasititnya sebagai diplomnati cukup dipercayai. Dan saya juga tidak mengira dia bergurau kerana dia mengenali siapa saya, MSO.... sebutnya.

"Betul ke?" tanya saya ingin ketegasan terhadap apa yang dikatakan.

"Betul... mereka tunggu masa saja, mampus...," katanya.

"Apa sebabnya..." tanya saya lagi kurang percaya.

"Semua orang tahu, demo gi sendiri orang akan cerita...," balasnya. "Katanya seorang dah pun ambil keputusan..." sambungnya lagi. Tentang itu saya kurang mengambil peduli.

Malam 31 Mac ini ada keramaian di kawasan berkenaan. Katanya seorang yang telah membuat keputusan akan memberi maklumat lanjut. Jadi kalau hendak tahu silalah ke tempat itu. Sudah pasti benar atau tidak cerita diplomat itu.

Yang pastinya kalau berita semalam betul dan benar ini bermakna Awang Adek Hussein akan menangis tidak berlagu. [wm.kl.8:46 am 29/03/12]
Post a Comment