Sunday, August 24, 2008

Enekdot Politik

CD Mubahalah Bersepah Di Permatang Pauh

ANTARA bahan kempen yang ditabur oleh BN di Permatang Pauh ialah CD yang mengenai majlis lapaz sumpah (muhabalah) sepihak oleh sang pembacuh kopi bernama Saiful Bukhari Azlan. CD berkenaan diberi percuma kepada orang ramai.

Setiap kereta yang lalu lalang di depan pos BN pertugas kempen BN akan mengacu-acukan CD berkenaan kepada orang yang lalu lalang di situ. Ada yang mencapai dan ada yang langsung tidak mempedulikannya.

Antara isi yang terkandung dalam CD berkenaan ialah sidang akhbar yang diadakan oleh pembacuh kopi berkenaan. Seperti mana yang dilaporkan oleh media sebelum ini, budak pembacuh kopi itu tidak menjawab banyak soal yang dikemukakan oleh wartawan mengenai tujuannya kenapa dia beriya melapazkan sumpah itu dan juga mengenai kenapa dia berbuat demikian pada waktu ini.

Pembacuh kopi berusia 23 tahun itu hanya menjawab akan menjelaskannya di mahkamah. "Saua akan jawab di mahkamah... saya akan jawab di mahkamah." Jawaban mengelak begitu tentulah tidak memuaskan hati di kalangan wartawan.
Lagak pembacuh kopi itu mengingatkan kita kepada dua hamba Allah yang mempopularkan dua perkataan 'tidak relevan' dan 'correct...correct.." Hakim Augustin Paul semasa perbicaraan Anwar dalam satu kes melibatkan Anwar sering menolak hujah Anwar dengan mengatakan tidak relevan.

Manakala seorang peguam kanan pula dalam satu percakapan telefon dengan seseorang menyebut corret...correct bagi mengsahkan apa yang dicakapkan.

Apakah pembacuh kopi itu mempelajari tektik dan teknik sama dengan pemilik perkataan itu, Augustin Paul dan VK Lingam?

Dalam CD itu juga turut memaparkan wajah Imam Masjid Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur, Ramlang Pogiri yang berada di sisi untuk mendengar pembacuh kopi melapazkan sumpah kemudian bersalam dengan budak pembacuh kopi itu.

Hari ini semua terjawab apa yang berlaku di masjid Wilayah Persekutuan itu. Imam berhati mulia berkenaan turut sama hadir dalam majlis Munajat di masjid Perda, Permatang Pauh. Menurut Imam berkenaan beliau diarah supaya berada di majlis berkenaan tanpa mengetahui hujung pangkalnya.

Rakyat di Permatang Pauh tentu boleh menilai sejauh mana fakta dan juga mengenai tujuan majlis yang dilakukan oleh pembacuh kopi itu sehari sebelum hari penamaan calon pilihan raya kecil Permatang Pauh, 16 Ogos lalu. Elok kalau penduduk Permatang Pauh melihat sendiri CD berkenaan, perhati dalam-dalam kemudian nilailah sendiri akan kebenaran dan ketulusan orang-orang yang gambarnya ada tertera dalam CD berkenaan. [d'kota kl. 11:00 pm 24/08/08]

1 comment:

asalbayu said...

SUMPAH SI SUMPAH-SUMPAH.





Wajah manisnya aduh menggoyah iman

berubah tiba-tiba jadi sumpah-sumpah

bercabang lidah. Jijik berganda

lihat lalat melintas disambar pantas

sekujur tubuh jadi dingin. Meriding roma.



Di usia sedemikian dia jadi mangsa

mengguna ayat-ayat firman bersumpah

melafaz ungkapan rela terima risiko

kiranya itu fitnah dengan ganjaran

laknat diri juga temurun. Subhanallah.



ABDUL HALIM YAACOB

Pinggiran A Setar(160808)
http://esastera.com