Tuesday, August 26, 2008

Laporan Terus

Keadaan Anwar Di Seberang Jaya dan Permatang Pasir Mencemaskan?

PROSES membuang undi pilihan raya kecil Permatang Pauh berjalan lancar. Sehingga ini belum ada laporan sebarang kejadian tidak diingini berlaku. Lima ribu anggota polis yang dikerahkan memantau dan mengawal perjalanan pilihan raya itu berjaya memastikan proses demokrasi itu berjalan lancar, bersih dan telus.

Kedudukan sehingga jam 10:00 pagi tadi sudah banyak pengundi yang keluar menunaikan tanggungjawab masing-masing. Menurut laporan wakil saya di DUN Seberang jaya, masyarakat Cina dan India sudah lebih 55% keluar mengundi. Bagaimana pun masyarakat Melayu agak mengecewakan bila mana tidak sampai 20%.

Gambaran yang dari kedudukan itu menunjukkan pengundi Cina dan India 60% berpihak kepada calon PKR Anwar Ibrahim, manakala pengundi Melayu lebih kepada calon BN, Ariff Shah Omar Shah.

Perkembangan di DUN Pasir Panjang agak mengecewakan bagi calon PKR Anwar Ibrahim bila mana gambaran undi untuknya ketinggalan berbanding dengan undi yang bakal diraih Ariff Shah. Peratus keluar mengundi juga tidak sampai 20% sedangkan kawasan inilah menjadi harapan Anwar kerana ia kawasan Melayu.
Kawasan Permatang Pasir merupakan kubu kuat Pas. Dalam pilihan raya lalu kawasan ini dimenangi Pas menerusi calonnya Hamdan.

Apakah fenomena ini berterusan hingga menjelang tengah hari? Kalau keadaan ini tidak berubah kedudukan Anwar untuk DUN ini mencemaskan dan sudah pasti ada sebotaj dari pengundi kawasan ini terhadap Anwar.

Perkembangan atau gambaran dari DUN Penanti tidak diperolehi setakat ini. Telefon wakil saya di DUN berkenaan tidak aktif sejak semalam. Mudah-mudahan wakil itu masih selamat dan tidak menghadapi apa-apa masalah. Sekian. [d'pauh 11:10 am 26/08/08]

No comments: