Monday, January 12, 2009

Perihal Ezam Yang Tidak Lulus Exam

PILIHAN RAYA kecil P36 Kuala Terengganu telah menjadi ruang untuk Mohamad Ezam Mohd Nor menyambungkan berahi dendamnya memarahi bekas idolanya Anwar Ibrahim yang dimulakan sewaktu pilihan raya kecil Permatang Pauh tidak lama lalu.

Ramai orang bingung kenapa Ezam menjadi seakan kurang siuman menghentam Anwar. Khayalak politik yang rendah daya fikir pun terpaksa menelanubat penahan sakit memikirkan sikap Ezam itu.

Dulu Ezamlah hulubalang Anwar nombor wahid yang sanggup berkorban apa saja. Kata Ezam dia masuk penjara kerana mendedahkan dokumen semata-mata untuk mempertahankan dan membela Anwar.

Masa dan kerjaya politiknya juga turut musnah kerana Anwar. Saya sering memakai istilah Ezam dan Mohamed Azmin Ali sebagai pasangan kembar Siam ysng ulit memperjuangkan nasib dan jihad reformasi yang dibawa Anwar.

Tetapi bila alih-alih beliau menentang Anwar dan rujuk semula ke dalam Umno itulah menyebabkan ramai orang terkejut beruk.

Apakah sikap Ezam itu kerana beliau merasakan Anwar akan gagal atau merasakan bekas TPM itu tidak akan berjaya meloloskan diri untuk menyelinap semua ke dalam Umno? Maka beliau kena berbuat begitu? Boleh difahamkan hati, jiwa dan roh Ezam masih bersama Umno, ertinya Ezam menolak politik baru dan reformasi itu sendiri?

Justeru kalau begitu kemasukan semula Ezam ke dalam perjuangan Umno bukan memelikkan bahkan kemasukan itu tepat. Cuma yang menjadi keliru sikit beliau tetap dengan prinsip kebertanggungjawabannya mengenai rasuah. Beliau sering berkata beliau konssiten dengan isu itu. Tetapi apakah tepat untuk beliau terus konsisten dalam parti yang rasuah?

Jika ini benar bermakan Ezam silap. Beliau tidak sebenarnya belum lulus exam dalam menilai poltiik masa kini dan masa akan datang. Kehebatannya berpidato dan mampu mempengaruhi rakyat tidak setanding dengan jangkauan politiknya yang dipacu Anwar.

Alasan Ezam kenapa beliau minggat daripada Anwar ialah kerana Anwar mengkhinati bangsa Melayu. Anwar memusnahkan harapan Melayu menerusi politik baru, bercampur dengan India dan China. Alasan Ezam itu sangat dangkal dan 'ketadikaan'.

Soalan campur gaul Melayu dengan Cina dan India dalam PKR bukan perkara baru. Apakah orang-orang seperti Tian Chua dan Gobalakrishnan itu wajah dan muka baru dalam PKR.

Apakah Ezam bersedia menolak Gobala tetapi rela mengambil dan bersahabat dengan
Nalakarupan? Apakah kerana Nala lebih kaya daripada Gobala maka Ezam nampak Nala lebih putih daripada Gobala?Sebagai seorang anak muda Ezam sepatutnya harus mempunyai tapak pemikir yang luas dan mampan. Beliau tidak sepatutnya mudah goyah dengan rasa-rasa dan sentimen kedirian yang amat personal sifatnya.

Saya ingin bertanya apakah kerosakan bangsa Umno yang dilakukan oleh Anwar dan PKR lebih besar berbanding kerosakan Melayu yang dilakukan oleh Umno?

Saya rasa Ezam bukan naif mengenai strategi dan matlamat politik baru – yang dilanggangi Anwar itu. Saya rasa beliau juga faham dengan pengubahan ketuanan rakyat yang dibuat oleh Anwar itu. Ezam mungkin tidak sedar di daerah mana dia berdiri taktakala dia mengambil keputusan itu. Dia terlupa bahawa dia dan Anwar sendang bermain politik.

Beliau boleh terus bermain politik tetapi jangan sampai mengadai diri dan kerjayanya yang sudah diiktiraf ramai. Ezam juga sedar namanya menjulang tinggi kerana beliau bersama Anwar dan kerana Anwar memberi blesing.

Kenapa harus kita picingkan mata dan sanggup munafik dengan sifir politik kita hanya kerana hal-hal peribadi yang sangat personal? Lama saya melontar persoalan ini kepada anak muda macho dan romantik ini.

Umum sudah tahu Ezam meninggalkan PKR dan Anwar kerana masalah dia dengan Azmin. Amaran dan permohonannya kepada Anwar supayah mengenepikan Azmin atau tidak memanjakan Azmin adalah asbabnya. Itulah kerananya, Ezam mengaku kalah bukan kerana soal pengkhianatan perjuangan oleh Anwar tetapi kerana pembisuan Anwar untuk meluluskan permohonannya.

Hari ini Anwar tidak ada apa-apa emosi dengan Ezam. Yang sibuk ialah Ezam masih menggunakan Anwar sebagai modal untuk memperlihatkan dirinya hebat. Dalam erti kata lain Ezam terus juga membaca nota-nota memburukkan Anwar untuk mengambil semula peperiksaan politiknya. Dan pilihan raya kecil Kuala Terengganu nampaknya menjadi gelanggang sementara untuk Ezam menggilap dirinya dalam habuk dan kuca ombak Umno. [lcc kl. 4:20 pm 11/01/09]

5 comments:

Anonymous said...

Assalammualaikum Pak MSO,
Sesuatu yang dinanti2kan dari Pak MSO mengenai saudara Ezam. Jika dulu DSAI tidak berjaya mengubah UMNO dari dalam, kali ini kita akan lihat samaada saudara Ezam mampu mengubahnya dari dalam. Hanya masa yang akan menentukan.

Kita doakan dia berjaya dengan "caranya" dalam perjuangannya untuk Islam dan Melayu. Wallahualam.

Anonymous said...

Ingat..... ingat baik-baik...dan fahamkan kawan2.

Apa yang ezam cakap hari ni jangan dipercayai bulat-bulat. Itu semua kerana dendam kesumat tak diberi tempat dalam PKR dan dipinggirkan dalam PKR. Ezam jiwanya kecil, hatinya bagai anak manja yang merajuk kalau tak diberi muka. Dia berjaya tunjuk hero, tetapi gelaran itu sebenarnya lebih banyak utk dirinya. Tanya lokman noor adam yang hari ni berkempen bersama-sama ezam, mana pergi duit pemuda yang tak turun ke bawah seperti yang didakwa oleh Lokman.

Hari ini... ezam dan lokman dua kali lima..kong kali kong, mereka sokong balik parti yang mereka hentam hari tu. Mana pegi isu rasuah yang ezam janji nak peruangkan? mana? kes sapa sekarang ni? siapa menteri yang dia nak dedahkan? apa cerita kes-kes lain?

Ingat...hati-hati dengan rentak tari ezam, dia ni politikus murahan dah sekarang ni. Dia dah jadi sejarah PKR atau BA dan skrg ni dia jadi sampah dalam UMNO. Busuk lagi membusukkan.

Fahamkan pada kawan2, jgn sesekali terpedaya dengan hasutan ezam.

Marzuki Yusoff said...

Biarkan luncai terjun dengan labu-labu nya

Seladang said...

Ulasan Sdr MSO amat bertepatan. Biarkanlah ezam mencari dunia poltiknya yang tandus atas sikap dan ketidak cerdiknya dalam arus politik. Tak kan ke mana dengan sikapnya itu. Lebih baik tukar haluan dari bercakap poltik kepada cari makan semata-mata.

Pyanhabib said...

kata anwar, ezam ambil masa sebelas tahun untuk `berfikir'!