Wednesday, January 27, 2016

Malaysia akan memasuki ke gerbang TPPA

TERKINI

Selepas dibahas selama dua hari akhirnya usul Perjanjian Kerjasama Trans Pasifik (TPPA) diluluskan di parlimen lewat petang ini dengan cara undi mengikut blok. Usul itu diluluskan dengan majoriti 43 undi. 127 ahli parlimen kerajaan menyokong usul berkenaan manakala 84 ahli parlimen pembangkang menentangnya.

Perbahasan usul berkenaan berjalan dengan penuh bersemangat, panas dan sesekali berlaku pertengakaran antara wakil kerajaan dan pembangkang. Seramai 30 orang ahli parlimen mengambil bahagian. Masing-masing memberi pandangan pro dan kontra. Beberapa cadangan atau pindaan terhadap perjanjian itu juga dikemukakan oleh ahli parlimen.

Pihak pembangkang melahirkan rasa bimbang TPPA akan membawa keburukan kepada negara termasuk negara akan dijajah oleh kuasa baharu. Walaupun pembangkang cuba menyakinkan kebimbangan mereka, namun ia ditolak oleh wakil kerajaan.


Dengan lulusnya usul berkenaan, ternyata kini Malaysia akan menyertai 11 buah negara lain untuk menanda tangan TPPA pada bulan hadapan.

Kandati pun segala cadangan, kebimbangan dan sebagainya disuarakan namun ia tidak mengubah hasrat kerajaan BN untuk menyertai kerjasama itu, tetapi setiap apa yang diungkitkan di parlimen dua hari lalu akan menjadi bahan sejarah. Semua isi perbahasan di parlimen di sekitar usul berkenaan akan menjadi dokumen sejarah sangat berharga kepada negara ini.

Generasi masa depan akan melihat dan mengkaji setiap apa yang dibahaskan. Sekiranya TPPA ternyata memberi keburukkan kepada negara termasuk menyebabkan kehormatan negara hilang, atau maruah negara tercabar atau dijajah oleh Amerika Syarikat yang menjadi jagohan kerjasama itu, sejarah akan menilainya.

Mereka yang bertanggungjawab meluluskan usul berkenaan dan membawa negara ke dalam TPPA akan dihukum sepanjang sejarah.

Walaupun usul itu lulus walaupun ia dibangkang, adalah baik untuk kerajaan mengambil kira setiap pandangan positif yang disarankan oleh wakil pembangkang. Jangan kerana ia datang dari pembangkang maka saranan yang bernas demi kebaikan kerjasama itu diabaikan.

Dalam hal ini tidak dapat tidak, Mustapa Mohamed selalu menteri bertanggungjawab menangani TPPA secara langsung akan dikenang. Sekiranya TPPA ternyata membawa kebaikan kepada negara, namanya juga akan dicatat dalam lembaran sejarah sebagai menteri yang berpandangan jauh dalam membina ekonomi negara.

Seperti mana nama Tengku Razaleigh Hamzah dicatat sebagai tokoh ekonomi Melayu khasnya dalam industeri petroleium semasa menjadi Pengerusi Petronas, maka nama Mustapa juga akan berada disejajar dan seharum dengan nama Tengku Razaleigh.

Sebaliknya sekiranya TPPA itu membawa padah kepada negara, sudah pasti Mustapa bersama Najib Razak akan dikenang sebagai pemimpin yang telah membawa mala petaka kepada negara. Nama mereka berdua akan diingat sebagai pengkhinat kepada negara yang akan tertulis dengan dakwat hitam.

Usul TPPA sudah dijangkakan akan mendapat kelulusan Parlimen. Bilangan ahli parlimen kerajaan yang mengatasi wakil pembangkang menyebabkan tidak ada sebab usul yang dibawa oleh kerajaan itu gagal. [wm.kl.8:38 pm 27/01/16]

No comments: