Sunday, December 25, 2011

Catatan Ahad

Bila Pula SPRM Hendak Panggil Awang Adek?

AKHIRNYA SPRM telah pun panggil pengerusi NFC Dr Mohamad Salah Ismail yang juga laki Shariat Abdul Jalil untuk diambil keterangan mengenai kontroversi projek lembu gemuk yang didedahkan kononnya salah guna wang dengan membeli kondo di Bangsar.

Kata pihak SPRM Sallah dipanggil untuk memberi kerjasama berhubung isu itu. Selepas ini hendaknya kontroversi mengenai projek lembu gemuk (NFC) itu akan selesai. Sekiranya SPRM mendapati atau unsur-unsur rasuah, mereka bertanggungjawab akan segera didakwakan.

Kesegeraan pendakwaan perlu bagi mensucikan Sharizat Jalil yang dikaitan secara tidak langsung sebab projek itu dikendali lakinya dan anak beranaknya.

Sekiranya SPRM mendakawa Salleh apakah Sharizat sedia untuk melepas jawatan? Setakat ini menteri wanita itu tidak ada tanda-tanda untuk sedia melepas jawatan walaupun banyak pihak suruh dia letak jawatan. Bekas perdana menteri Mahathir Mohamad juga turut sama meminta Sharizat secara diplomasi agar melepas jawatan. Manakala bekas PM Abdullah Badawi pula bermati-matian membela Sharizat Jalil. Kenapa, apakah projek itu ada kena mengena dengan menantunya yang tidak ada kuasa itu?

Kalau hendak ikut logiknya bukan sahaja Sharizat perlu melepas jawatan berhubung dengan penyelewengan dalam projek itu, tetapi bekas menteri pertanian dan industri asas tani yang memperkenalkan slogan Pertanian Sebagai Perniagaan, Udin anak Yassin juga perlu melepas jawatan sama.

Tidak adil kalau hanya desak Sharizat tetapi tidak sama desak Udin anak Yassin yang tahu sangat di sebalik projek berkenaan kerana 'kelulusan peruntukan khas sebanyak RM250 juta semasa Udin anak Yassin menjadi menteri.

Rewel dan naif sangatlah kalau Udin anak Yassin mengatakan dia tidak tahu menahu. Udin anak Yassin tidak akan dapat melepas tangan dari menerima tanggungjawab apabila isu itu dihumbankan ke atas batu jemala Sharizat Jalil.

Sementara orang ramai sedang menanti apakah hasil siasatan SPRM berhubung penyelewengan dana projek lebu gemuk itu, orang ramai juga sedang menaruh minat besar untuk tenguk apa jadi ke atas timbalan menteri kewangan Awang Adek Hussein yang mengakui menerima sumbangan wang ke dalam akaun peribadinya. Jumlah yang disebut RM100,000 tetapi ramai yang tidak percaya kalau angka itu setakat itu saja. RM100,000 kecil jika dibandingkan dengan kedudukan dan pangkat Awang Adek Hussein.

Bekal bakal MB Kelantan itu juga seharusnya dipanggil untuk mengetahui untuk apakah wang derma yang dimasukkan khas ke dalam akaun peribadinya yang dikendalikan oleh pegawainya itu. Ketiga pegawai Awang Adek Hussein, Rosli, Ramli dan Nik Yahaya perlu tampil untuk memberi penjelasan siapa yang memasukkan wang ke dalam akaun peribadi Awang Adek itu dan atas alasan apa.

Rasa sayalah perlu juga ada laporan dibuat berhubung pengakuan Awang Adek itu. SPRM boleh membuat siasatan berpandukan pengakuan Awang Adek itu kalaupun tidak ada apa-apa laporan dari mana-mana pihak dibuat. Ini kerana apa yang berlaku itu boleh menimbulkan keraguan dan ada sangkut paut dengan kepentingan awam.

Bagaiman pun kalau SPRM atau polis tidak mahu mengambil inesiatif untuk menyiasat berdasarkan pengakuan ikhlas Awang Adek Hussein itu perlu ada mana-mana pihak membuat laporan polis dan SPRM. Dalam hal ini orang atau puak paling afdal membuat laporan kepada SPRM ialah Umno Bahagian Bachok kerana Awang Adek adalah ketua Umno Bahagian itu.

Laporan polis dan siasatan SPRM perlu untuk mengesahkan kedudukan Awang Adek Hussein. SPRM kena bersihkan nama Awang Adek Hussein sebelum pilihan raya tiba. Kalau nama Awang Adek tidak dibersihkan sebelum pilihan raya ini 'merohokkan' (menyukarkan) untuk Awang Adek memasuki pilihan raya.

Sudah tentu masa kempen pilihan raya nanti akan keluar sepanduk atau banting mengenai pengakuan Awang Adek Hussein itu di samping gambar ceruk sebesar kepala lutut dan juga tindakan Awang Adek yang satu masa lulus meluluskan lesen judi bola sepak. Musuh Awang Adek pastikan menjadikan tema kempen memburukan Awang Adek kali ini berbunyi; Judi, Ceruk dan Rasuah.

Jadi laporan polis dan siasatan SPRM ke atas Awang Adek Hussein penting. [wm.kl.12:49 t/hari 25/12/11]

No comments: