Thursday, December 15, 2011

Susupan Pagi

Terengganu Tidak Cukup Wang?

TERENGGANU dikenali dengan negeri yang kaya raya. Wang royalti minyak tidak habis dimakan. Kerana terlalu banyak wang ada projek-projek yang tidak memberi keuntungan kepada rakyat dilaksanakan dan masih diteruskan sampai ke hari ini tanpa pemantauan jitu. Walaupun kerajaan bekas MB pimpinan Idris Jusoh dikecam sebagai boros dan rakus tetapi kerajaan selepas Idris Jusoh dua kali lima sahaja.


Apakah Terengganu memerluan seorang pemimpin yang bukan saja tahu mengurus tetapi bijak mengurus wang rakyat. Tidak cukup untuk sesebuah negeri kalau pemimpinnya dikenali sebagai baik dan mesra rakyat, sampai masuk ke kandang kambing. Pemimpin bukan saja hanya perlu takut membeli kambing, tetapi lebih dari itu. Paling penting mengawal perbelanajan negeri dan meletakkan wang yang Allah berikan itu kepada kepentingan rakyat.

Saya tidak tahu apakah kerajaan UBN Terengganu hari ini pandai menguruskan kewangan. Telah meletakkan wang yang melimpah itu ke atas tempat sebenarnya. Ataupun wang itu digunakan untuk membuat projek yang sedap didengar saja seperti Monssoncup dan Pulau Warisan itu? Atau pun apakah wang itu digunakan untuk membangun projek yang boleh membawa kesejahtraan dunia dan akhirat?

Terbaru saya dengar ada sebuah jambatan akan di bina di kuala merentangi laut Cina selatan untuk menghubungi Seberang Takir. Nilainya banyak ratuan juga dengar khabar. Siapakah yang mendapat untung di sebalik pembinaan jambatan itu? Apakah rakyat atau kontrektor. Pembinaan khabarnya akan bermula pada tahun depan. Saya sedang mengumpul maklumat berhubung pembinaan jambatan yang berupa lebih untuk dijadikan legasi seseorang.

Rakyat Terengganu perlu memantau pembinaan jambatan baru itu supaya ia memberi kebaikan kepada rakyat. Jangan saja bina kemudian jadi gajah putih seperti beberapa pusat sukan yang dibina hanya untuk kegunaan sekejap saja kemudian runtuh dan timpa kepala rakyat sampai pecah bersembur. Kalau runtuh jambatan teruk sedikit... bukan setakat pecah rakyat boleh hanyut.

Berbalik kepada penggunaan wang tadi, saya ada singgah di pantai Batu Buruk. Hajat hati hendak lepaskan penat selepas jauh berjalan. Pantai biasanya memberi suasana yang tenang dan damai. Itu fikir saya. Sebaiknya apa diharapkan meleset sama sekali.

Tidak tergamak untuk saya katakan tempat yang saya singgah itu pantai yang terletak di tengah pusat bandar. Ia penuh dengan sampah sarap bergelimpangan. Apakah Terengganu tidak ada peruntukan untuk uruskan sampah di pantai ataupun sekali algi kewangan disalah gunakan. Atau pun kerajaan UBN Terengganu mengira sampah bukan masalah mereka, atau pun sudah mangli dengan sampai bersepah.

Harapnya kalau saya singgah sekali lagi di pantai Batu Buruk wajah pantai itu tidak menjadi buruk seperti mana yang saya tenguk hari itu. Wang banyak apa salah perbaharuilah wajah pantai anda agar senang mata memandang. Wajah pantai adalah gambaran samada wajah sesebuah kerajaan itu comot, lunyai atau pun bersih dan licin. [wm.kl.11:12 am 15/12/11]

No comments: