Thursday, December 29, 2011

Menjelang Maghrib

Hasan Jangan Pedulikan Harakah,
Harakah Jangan Pedulikan Hasan


Dr Hasan Ali nampaknya belum mengunci mulut sepenuhnya apabila apabila masih bersuara menyatakan rasa tidak puas hati terhadap laporan protal Pas, Harakahdialy yang melaporkan beliau ke Kota Bharu berjumpa dengan Nik Aziz untuk memohon maaf.

Hasan Ali menyifatkan protal berita itu memutar belitkan fakta. Fakta yang dimaksudkan Hasan ialah mengenai beliau memohon maaf seperti mana dipetik wartawannya terhadap penjelasan Nik Aziz ketik membuat lawatan di Bachok.

Hasan tidak bersetuju perkataan 'dia pergi memohon maaf' dan ayat itu sebagai salah fakta oleh protal berita berkenaan. Apabila Hasan terus membuka mulut, maka bunyi pertelagahan itu berterusan. Jiwa yang tenang selepas berlangsung pertemuan itu berkocak semula apabila Hasan membuka mulut, menafikan laporan Harakahdialy.

Sepatutnya Hasan tidak perlu memberi reaksi kepada laporan protal berkenaan. Dia sendiri sudah tahu sikap protal berkenaan yang tidak berpihak kepadanya. Hasan tidak perlu menjelaskan apa yang sudah jelas dan menjadi buah mulut umum. Buah apa merayu kepada yang tidak ada kesian belas?

Apabila Hasan bersuara cuba menafikan laporan protal itu, hari ini protal berkenaan mempertahankan laporannya yang memetik penjelasan Nik Aziz. Protal itu telah menyertakan transkrip dan video klik Nik Aziz. Saya juga tidak faham kenapa begitu sekali Harakahdialy hendak mempertahankan laporannya. Lagak Harakahdialy itu Hasan seperti pemimpin Umno.

Protal berita itu juga seperti Hasan Ali tidak dapat diam dari terus melaporkan berita mengenai kunjungan Hasan itu. Pada saya dalam hal ini portal berita itu yang silap atau tidak berhati-hati apabila menulis perkataan yang menyinggung Hasan Ali. Wartawan atau penyunting boleh menyunting berita itu agar menjadi positif kepada semua pihak.

Sepatutnya portal itu lapor pertemuan itu saja tidak payah mendalami dengan butir percakapan dan isi kandunganya. Kerana sikap terlalu profesional itu mungkin di sini orang beranggapan portal berita itu ada masalah dengan Hasan.

Mungkin perlu juga diadakan majlis mahabbah di antara Hasan dengan portal berita itu dan Harakah cetak sekali. Selagi tidak ada majlis mahabbah itu maka persepsi tidak baik itu akan berterusan. Molek juga selepas diadakan majlis mahhabbah adakan majlis kenduri. Rasanya saya juga sedia untuk mengoder dua tiga ekor kambing panggang untuk majlis mahabbah itu.

Saya telah membaca transkrip seperti mana disiarkan oleh Harakahdialy. Walaupun Nik Aziz ada menyatakan yang Hasan memohon maaf dan menarik balik kenyataanya - berhubung Negara Berkebajikan, tetapi ia tidak perlu ditimbulkan sangat.

Lain kali bila berhadapan dengan isu-isu dan kemelut sebegitu protal itu hendaklah berhati-hati. Jangan pula berita yang dilaporkan dengan mudah dipetik oleh pihak lain untuk terus mengecerkan masalah dalam Pas. Ikhlaslah dalam tugas dan tanggungjawab dan buatlah sesutau yang baik untuk semua.

Selepas ini sebaiknya Harakahdialy dan Harakah cetak jangan sentuh langsung Hasan kalau berita itu tidak bersifat memuji dan mengagungkannya. Baik sunyikan terus berita mengenai Hasan kerana bimbang akan berlaku salah anggap kemudian polimek yang memalukan parti itu sendiri.

Begitu juga dengan Hasan selepas berlangsung majlis mahbban itu, janganlah membuat apa-apa kenyataan yang boleh mencetuskan kontroversi baru. Kalau pun ada buat-buat tulikan telinga. Selagi berita atau laporan itu tidak menjejaskan maruah terus maafkan sahaja. Itulah bijaksana. [wm.kl.7:19 pm 29/12/11]

No comments: