Saturday, December 31, 2011

Susupan Petang

Fatah Haron Sedia Berundur Untuk Bantu Menantu?

SEBELUM ini ramai meragui dan mempersoal apakah aset ataupun cagaran Pas Kelantan untuk meletakkan Nik Mohamad Abduh Nik Aziz bertanding di kerusi Parlimen Pasir Mas pada pilihan raya umum akan datang. Persoalan timbul kerana Nik Abduh bukan anak tempatan Pasir Mas. Walaupun Pas tidak begitu mementingkan apakah calonnya anak tempat atau tidak, tetapi kelebihan sebagai anak tempatan di sesuatu kawasan itu tetap menjadi satu kriteria.

Aset yang ada kepada Timbalan Ketua Dewan Pemuda Pas itu hanya kebetulan bapak mertuanya Adun Bukit Tuku Abdul Fatah Haron (foto) berasal dari Pasir Mas. Rumah Fatah terletak di Mankasar, Pasir Mas Kelantan yang terletak dalam parlimen Pasir Mas.

Kononnya Abduh diperdagangkan di situ oleh Pas kerana mengharapkan bantuan dan pengaruh bapak mertuanya itu yang juga Yang Dipertua Pas Rantau Panjang.

Mulanya cagaran Pas itu meragukan banyak pihak kerana Abdul Fatah dikatakan berhasrat untuk mempertahankan kerusi Dun Bukit Tuku dalam Parlimen Rantau Panjang. Sekiranya Fatah ikut bertanding sudah tentu beliau tidak dapat memberi tumpuan untuk membantu menantunya di Pasir Mas.

Bagaimana menurut beberapa maklumat terkini di Rantau Panjang ia melegakan banyak pihak bila mana Fatah dikatakan tidak akan mempertahankan lagi kerusi Dun Bukit Tuku. Beliau dikatakan sedia berkorban untuk membantu menantu sulungnya itu di Pasir Mas. Justeru dua nama telah disenaraikan oleh Pas Kawasan untuk menggantikan Fatah. Mereka ialah bekas Naib Yang Dipertua, Sabri Abdullah dan Setiausaha kawasan kini Rosul.

Menurut maklumat dalaman, Fatah dikatakan bersetuju memberi laluan kepada muka baru di Bukit Tuku sekira menantunya Abduh benar-benar diletakkan bertanding di Pasir Mas. Walaupun pilihan itu terpaksa tetapi itulah cara terbaik untuk memastikan menantunya berangkat ke Parlimen.

"Fatah tidak lagi boleh bertanding kalau Abduh bertanding, kerana ia akan menjadi isu. Kalau Fatah bertanding, Abduh bertanding, Tok Guru bertanding, nanti Umno akan kata Pas parti anak beranak sama seperti zaman Asri dulu yang mengelarkan PAS sebagai Parti Asri Sekeluarga," demikian kata seorang pemimpin veteran Pas Rantau Panjang.

Selain dari itu kata pemimpin itu lagi tindakan Fatah untuk memberi bantuan dan menumpukan demi memastikan menantunya satu tindakan baik yang perlu dipuji. "Semua orang kena hormat tindakan Fatah itu kerana ia menggambarkan tindakan tepat bagai seorang ahli politik yang veteran sepertinya," katanya lagi.

Begitu juga dengan Ahli Parlimen Pengkalan Chepa, Abdul Halim Abdul Rahman tidak perlu bertanding lagi sekiranya menantunya akan diletakan bertanding di salah satu kerusi di Dun dalam Parlimen Pasir Mas. "Adalah tidak manis kalau menantu dan mertua serta besan ikut bertanding dalam satu pilihan raya," ujar pemimpin itu lagi yang menyatakan kelegaan dengan tindakan Fatah Haron, kerana tungkasnya cara sebebegitu satu malan kronisme yang sudah menjadi budaya Umno selama ini.

Sementara itu dalam perkembangan lain Pas Kelantan patut melantik segera seorang penyelia Dun di kerusi Tendong ekoran kematian wakil rakyatnya Ustaz Mohamad Mat Daud minggu lepas. Perlantikan seorang penyelia penting untuk memastikan gerak kerja pilihan raya dan bantuan kepada rakyat berjalan terus.

Pas tidak menghadapi kesulitan untuk melantikan kalangan pemimpin Pas kawasan mengisi jawatan berkenaan. Ketua Pemuda Pasir Mas, Rozi Muhamad (foto) adalah antara calon yang paling layak berbanding dengan beberapa nama lain termasuk individu yang pernah berkhidmat sebagai penyelia beberapa tahun.

Kebetulan Rozi pemimpin Pemuda yang tidak ada masalah dan dikaitkan dengan apa-apa skandal. Rozi juga bukan jenis ego dan enggan bersalaman dengan orang yang mengkritik dirinya.

Lagipun selama ini Rozi adalah antara pimpinan Pemuda kebetulan lahir di kawasan Tendong dan sudah lama membantu Allahyarham Ustaz Muhammad Mat Daud di Tendong. [wk.kl.8:33 pm 31/12/11]

No comments: