Saturday, October 31, 2009

Ulasan Isu

Kenapa Bila Nak Keluar PKR Harus Burukkan Anwar

MEDIA cetak arus perdana telah menyiarkan muka depan pengumuman Adun Pelabuhan Klang, Badrul Hisham Abdullah yang keluar dari PKR dan menyokong BN tiga hari lepas. TV juga turut sama melaporkan pengumuman Badrul Hisham itu. Biarpun berita itu berita utama tetapi nilai kejutan kepada orang ramai tidak seberapa.

Badrul Hisham umpama batu kecil yang dilempar ke dalam lautan luas. Ombak dan geloranya tidak ternampak malahan ikan kecil pun tidak terusik olehnya. Kenapa? Sebabnya sudah lama Adun ini hilang dan menyepikan diri daripada runag legar PKR dan Pakatan Rakyat. Sikap itu tidak siapa mengetahui apakah punca-puncanya dan ia dianggap sebagai misteri.

Walaupun ada laporan mengatakan dia kurang senang dengan cara Menteri Besar Selangor, Abdul Khalid Ibrahim tetapi orang ramai tidak jelas dari sudut manakah menyebabkan beliau kurang setuju dengan Khalid yang akhirnya membawa kepada tindakan keluar parti. Kalau kerana jenis Khalid yang kurang mesra alam itu dijadikan alasan, ia tidak menjadi persoalan. Sebab itulah stail kepimpinan Khalid yang rata-rata diperkatakan orang. Kalau hendak diikutkan stail Khalid banyak lagi orang PKR Selangor akan meninggalkan parti berkenaan.

Khalid memang tidak pandai 'berbasa basi' dalam politik. Cara dia mentadbir Selangor itu bukan sebagai seorang MB tetapi lebih kepada sebagai CEO. Caranya mengurus Guthrie masih terbawa-bawa dalam tugasannya sebagai MB. Silapnya ialah tidak mahu berubah dari stail korporat kepada politik, inilah menjadi masalah menyebabkan Khalid persis mahu menjadikan penyokong partinya seperti pokok-pokok sawit Guhtrie.

Tetapi kerana orang sudah maklum begitu, menyebabkan mereka yang faham tidak akan marah kepadanya. Bahkan menerima Khalid sebagai seorang MB yang efeksyen. Khalid menekan soal keberkesanan dalam pentadbirannya dan benci kepada kerenah politik. Dia lebih penting kepada kebaikan (ketelusan) kepada kerajaan Selangor tanpa mempedulikan rayuan dan eksplotasi politik. Kalau pembawaan ini satu kelemahan, maka itulah kelemahan Khalid. Tetapi soalnya apakah kita menyertai sesuatu perjuangan itu kerana peribadi seseorang atau kerana matlamat perjuangannya?

Khalid mengakui hakikat kelemahan dalam melayan kerenah manusia politik ini. Dalam satu percakapan di rumahnya semasa majlis rumah terbuka hari raya, beliau mengakui sendiri hakikat itu. Sepatah katanya berbunyi; orang politik tidak boleh shake hand. Kata-kata ini menjelaskan betapa beliau cemas dengan orang politik. Maksud kata-kata itu orang politik tidak boleh dipegang kepada ikrar dan janji, berbeza dengan ahli perniagaan. Tambahnya kalau kita shake hand dengan bisnesman, itu dikira sudah jadi, tapi kalau dengan orang politik ia belum tentu lagi.

Apa yang boleh difahmi, dua dunia yang dihuni Khalid sangat berbeza antara satu sama lain. Politik adalah universiti kedua baginya. Kelamahan Khalid dalam politik ini sebenarnya tidak perlu dituturkan lagi. Bayangkan sebagai ahli koprat bertanding ketua cawangan Umno pun dia kalah. Dari sini kita boleh menilai sejauh mana kepintaran dan kelicitan Khalid dalam siasah. Kekalahan beliau merebut ketua cawangan Umno itu membuktikan beliau tidak tahu pakai duit.

Makanya kalau Badrul Hisham atau sesiapa mengetahui latar belakang dan gaya politik Khalid itu, mereka tidak akan marah kepadanya. Jika mereka mengambil sikap membakar kelambu kerana bencikan Khalid ia adalah silap. Tindakan itu tidak bijak. Justeru kepada saya dalam kes Badrul Hisham ini bukan disebabkan Khalid. Mustahil Badrul Hisham tidak memahami Khalid. Tetapi saya percaya ada perkara lain yang sedang menghambat diri Adun berkenaan.

Selain membaham Khalid, untuk menghalalkan tindakannya itu Badrul Hisham cuba melemparkan telor busuk kepada Anwar Ibrahim. Kononnya dia bertindak begitu kerana meragui moral Anwar Ibrahim. Penangguhan perbicara kes liwat Anwar menjadi punca beliau meragui moral Anwar dan meninggalkan PKR. Betulkah? Dan bagaimana pula moraliti Badrul Hisham.

Sekali lagi ini adalah alasan semata-mata. Hampir semua mereka yang berpatah arang berkerat rotan dengan PKR menjadikan Anwar sebagai penyebabnya. Kononnya moral Anwar menyebabkana mereka terpaksa menukar kiblat dan mengangkat syahadat semula dengan UBN. Bagi saya mereka yang mencari-cari alasan begitu adalah mereka yang lemah dan tidak mempunyai jiwa besar dalam perjuangan, dan tidak pun layak berada dalam parti pembangkang yang semestinya memerlukan orang-orang yang berjiwa besi dan berhati Bugis.

Sejak awal lagi orang-orang ini tidak layak menjadi pemimpin kerana mereka tidak melihat ke sekeliling mereka terlebih dahulu sebelum mereka mengambil bia'ah untuk bersama PKR dan Anwar. Bukankah isu mengenai moral Anwar ini berlaku lama sebelum ini? Butalah mata zahir dan mati hati mereka kalau tidak mendengar kes-kes itu dan memahami konspirator untuk memburukkan Anwar dengan isu rendah moral itu.

Sebelum terjebak dengan kes liwat dengan pembacuh kopi, Anwar sudah diheret ke mahkamah dengan kes yang sama. Malahan bagi setengah orang termasuk saya sendiri mendengar fitnah Anwar seorang homoseks sejak tahun 1991 lagi. Tetapi kenapa mereka ini (Adun yang keluar parti dan mereka yang 'mufarakah' kerana kes itu) berbuat demikian kebelakangan ini saja, setelah PKR mendapat kuasa bersama Pakatan Rakyat? Rahsia ini yang patut disedari semua orang.

Situasi inilah kepada saya mereka itu munafik dan sengaja mahu memburukkan Anwar bagi menghalalkan tindakan mereka. Sepatutnya kalau mereka penakut dan berjiwa kecil mengaku saja tanpa mencari helah dan alasan lain. Cara itu lebih dihormati kerana mereka gentlemen. Sikap menyalahkan orang, seperti pendendang yang tidak tahu menari mengatakan tanah tinggi rendah. Sikap ini adalah sikap 'munafikun'.

Baik kepada Badrul Hisham ataupun mereka yang bermasalah hendak melarikan diri daripada PKR boleh keluar begitu saja tanpa mengata mana-mana pihak. Janganlah jadi seperti maling yang jahat lagi biadap, sudahlah barang orang disapu hendak tinggalkan rumah diberak pula ditengah balai!

Kalaupun Anwar diburukkan ia tidak memberi bekas apa-apa. Semakin diburukkan semakin itu pula Anwar mendapat simpati. Logiknya mudah sahaja kalau negarawan seperti Dr Mahathir Mohamad gagal untuk menghancurkan Anwar apa tah lagi orang-orang seperti Badrul Hisham, Mohamad Azam Mohd Noor dan mereka yang sejenis dengannya.

Dalam Umno terumbang ambing kini saya percaya Umno tidak akan begitu memikir panjang untuk menerima sesiapa saja menyertai mereka termasuk juga mereka yang lemah jiwa, moral busuk dan tidak ada kualiti dan sebagainya. Kerana apa.. kerana Umno benar-benar dalam keadaan terdesak apa pun jenis orang pun parti itu akan memeluknya. [wm.kl. 11:20 am 31/10/09]

6 comments:

CE said...

ala.. kenali dulu gak sapa badrul ni... level IQ tahap mana? Kerja sebelum ni apa? golongan mana yg dia camper sebelum ini? perbualan harian dia apa hari2 sebelum jadi YB? tetiba jadi YB, fizikal tak sedia, otak tak leh nak capai, beban kerja tak tertanggung, nak manage diri jadi YB tak reti..bla..bla...bla... tapi yg salah PKR lah... calon2 dulu ntah apa2...nampak sangat dulu tak terduga leh menang..

Anwar kenalah belajar dari PAS tang pilih calon... PAS Pusat bukan PAS terengganu.

WAN MARZUKI said...

MENGGULUT NISTA
(Buat ADUN pengkhianat)

Menyusur lurah curam
di kaki duri menusuk ke jantung hayat
racun menitis di kelopak dusta
gelodak berpusar di dasar kepuraan
hanyir menyirat ke nubari

santaplah semangkuk naluri hitam
dari kenduri nista
di persada kalbu songsang
terhimpun di usus durja dan sirna
menjadi hampas yang paling hina!

WMWR
-Pasir mas.

psychedelicmundo said...

betuk tu pak sayuti..saye sokong analisa pak sayuti kali ni.jika difikir2kan pon,tertubuhnya PKR itu sendiri ketika Anwar dipalit dengan keboborokan moral seterusnya dipecat daripada jwtn2 beliau dlm kerjaan dan umno.natijah tertubuh la Parti Keadilan Nasional ketika itu sebagai wadah membela Pak Syiekh ini.jadi mengapa pula soal moral itu tak semena-mena ditimbulkan lagi sekarang.dan mengapa mereka yg dirasa kan terpinggir,ada masalah dengan pentadbiran Khalid Ibrahim ini bertindak "membuat perangai" terlebih dahulu. bukan nya seorang yang betul2 berhabis berhempas pulas untuk rakyat.sementalahan pula Badrul ialah seorang ADUN.sepatutnya kalau betul dia tidak berpuas hati dengan Khalid Ibrahim,Badrul tidak harus mengabaikan pengundi2 beliau.memang saya juga ada sebab lain beliau meninggalkan PKR

drafunt said...

Janganlah jadikan hal orang lain sebagai alasan anda membelakangkan tanggungjawab anda sebagai wakil pada rakyat yang telah memberi anda jawatan yang berkenaan. Rakyat mengundi dulu bukan muka awak tetapi parti yang menentang sikap UBN.Kalau betulpun awak rasa mereka yang awak tuduh tu tak bermoral, maka berjuanglah dari dalam untuk membaikinya. Janganlah sekadar makan gaji buta.

Tok ayah Su said...

salam hormat !

Kenapa Bila Nak Keluar PKR Harus Burukkan Anwar ?

Jawapan: kebiasaan umumnya mereka mereka yang menyertai PKR atas dasar pergantungan pada batang tubuh DSAI dan bukannya kepada dasar perjuangan parti tersebut. Ampuh dan rapuhnya semangat tersebut memberi kesan kurang konsisten pada parti kerana para pemain yang mewakilinya tidak mewakili dan menghayati tagline yang pernah dipopularkan olih DSAI iaitu "jika takut pada risiko usah bicara soal perjuangan" ...

apapun syabas dan tahniah kepada pasukan bola sepak Kelantan yang akan bertemu dengan pasukan bola sepak Negeri Sembilan pada perlawanan akhir dalam piala Malaysia nanti,Kelantan akan menang 2-1,insaallah....

anafakir said...

Breheng Ali nak tubuhkan kelab ahli bebas...macamlah ahli Parlimen dan ADUN Bebas ini boleh menang dalam setiap pilihanraya.Kalau tidak kerana mewakili mana-mana parti, jauh panggang dari api untuk menang.Jadi kepada mana-mana YB bertaraf bebas ini jangan sedap hati kerana usia kalian sebagai YB cuma tinggal 2-3 tahun sahaja lagi..setiap kali menarik diri dari parti kerana atas alasan prinsip sedangkan manusia yang meninggalkan parti yang memberikan kemenangan kepada mereka itu sebenarnya tidak ada prinsip langsung.Mereka manusia murahan, menipu dan menggadai kepercayaan rakyat yang mengundi.Kalau benar berprinsip, letak jawatan.Saya solute kepada bekas EXCO Kedah yang meletak jawatan semata-mata untuk menyelamatkan maruah parti dan dirinya. Orang macam tu bernar-benar ada prinsip.Tidak rela dirinya menjadi bahan ugutan luar dan merosakkan parti maka beliau rela menanggung beban dan kerugian asalkan parti tetap kukuh dan teguh.Orang macam ni jasa dan bakti akan dikenang sepanjang hayat..lebih mulia, jujur dan tulus demi rakyat. Bukan seperti 3 YB Bebas kat Perak, YB Bebas Pelabuhan Klang , TB Bebas kat Kedah dan MP Bebas P.Mas tu..semuanya terpalit isu moral dan tidak ada kredibiliti langsung nak bercakap soal prinsip.Rakyat telah kenal mereka, telah sedar siapa mereka...di kalangan pemimpin parti yang pernah mereka huni dahulu pun dah lebih kenal siapa mereka...mereka tu tidak lebih daripada manusia yang semata-mata menegjar pangkat dan kuasa.Tidak tahan dengan dugaan dan ugutan.Mata duitan pun mungkin juga.Elok juga mereka ini [ YB Bebas ] undur diri sekarang setiak-tidaknya pembersihan dan pemutihan dalam parti berlaku secara sukarela...jadi untuk menghadapi PRU akan datang, cuma calon-calon yang mantap dari segi peribadi sahaja akan mewakili parti untuk menawar diri dan khidmat akan bertanding...Ada banyak hikmahnya semua ni.Akhirnya UBN akan menerima padahnya nanti.