Monday, December 20, 2010

Ulasan Lewat & Malas

Menjenguk Tenang Dari Atas Kertas

SEKIRANYA pilihan raya kecil Dun Tenang, Johor dipersetujui untuk diadakan, Pakatan Rakyat sudah memberi lampu hijau kerusi itu akan ditandingi oleh Pas. Sebelum ini pun kerusi berkenaan adalah milik Pas. Maksudnya kouta Pas. Pakatan Rakyat akan meneruskan pembahagian kouta itu kepada Pas.

Lawan Pas nanti tentulah Barisan Nasional. Tidak terfikir kalau parti baru bernama Kita untuk bertanding sama. Parti itu kata orang belum tumbuh bulu sayap lagi. Lagipun di Tenang tidak perlu ada Kita untuk menjamin demokrasi berjalan di negara ini. Tenang sudah tenang sejak dari dulu lagi.

Atas kertas Tenang menjadi milik UBN mutlak. Baik dari segi tawarikhnya maupun kelaziman yang berlaku ia berpihak kepada UBN. Umum tahu Johor adalah kubu kuat Umno di Semenanjung. Kubu itulah yang kini sedang dipertahan dan diharapkan oleh UBN untuk memastikan mereka terus menguasai Malaysia selepas pilihan raya ke 13 kelak. Kedudukan itu akan memberi kemenangan mudah kepada UBN.

Demikian dengan kelaziman. Pilihan raya kecil akan berpihak kepada parti memerintah - perintah Persekutuan. Jarang pilihan raya kecil akan dimenangi oleh pembangkang. Kedua-dua keadaan dan fakta ini memberi laluan mudah kepada UBN untuk menang nanti.

Di sini bukan hendak mempersoalkan kemenagan UBN yang rata-rata dicemuh oleh orang ramai. Mengharapkan parti pembangkang menang dalam pilihan raya kecil samalah
cemuhnya kita untuk melihat kemenangan pasukan sepak takraw negara menang bila beraksi di luar negara. Kita sudah tahu pasukan kita hanya terror libas tetapi akhirnya akan kalah.

Begitu juga pilihan raya kecil selalunya ia nampak seimbang dan ada kalanya dari segi fizikal pembangkang hebat, tetapi hasilnya pembangkang kalah juga. Pembangkang tidak dapat mengatasi keampuhan parti pemerintah dalam pilihan raya kecil kerana parti itu mempunyai berbagai jentera.

Justeru apa yang hendak saya perkirakan di sini ialah apakah signifiken pilihan raya itu kepada Pas nanti? Apakah Pas akan menambahkan kedudukan kerusinya di Dun Johor ataupun Umno dapat mengekalkan kerusi berkenaan?

Dalam hal ini dari memikirkan kemenangan Pas lebih baik melihat apakah strategi Pas dalam pilihan raya itu. Ini yang penting. Pas sendiri rasanya tidak mengharap kerusi Tenang akan bertukar tangan dengan tenang kepada mereka. Tetapi cukup kalau dapat mengurangkan majoriti yang diraihkan Sulaiman Taha dahulu.

Agaknya apakah strategi Pas? Ini yang patut diperhatikan. Calon pastilah salah satu strategi di mana-mana pilihan raya kecil. Pemilihan calon yang tepat boleh menjamin kemenangan. Makanya Pas pasti akan memberi tumpuan kepada soal calon. Siapakah calon Pas?

Apakah Pas mahu menjadikan pilihan raya kecil Tenang sebagai medan ujian pengaruh mereka? Sebelum ini terdengar dari berbagai sumber mengatakan sokongan Pas di Johor meningkat. Ada angin perubahan di Johor yang bertiup memberi kekuatan kepada Pas. Penampil sebuah Ngo yang membela masyarakat peneroka membawa anjakan baru di Johor. Benarkah?

Kalau begitu apa kata kalau pemimpin Ngo berkenaan diberikan peluang bertanding. Kalaupun kemenangan seperti pangga dari api tetapi ia boleh menguji apakah Ngo berkenaan bersengat di Johor. Ia menjawab sejauh mana Ngo berkenaan mampu mengugat hegomony Umno di Johor.

Dengan berbuat demikian juga Pas akan dapat mengukur sejauh mana kekuatan mereka sebenarnya. Jangan hanya "gempak" saja sedang tetapi hakikatnya tiada perubahan. Selain dapat menguji sejauh mana peranan dan fungsi Ngo itu membantu Pas ia juga akan menjadi ukuran kepada Pakatan Rakyat untuk melihat perubahan sokongan Cina di Johor.

Kawasan berkenaan berkedudukan seimbangan antara Melayu dengan bukan Melayu. Jadi elok kalau ia dijadikan petunjuk kepada perkembangan di masa depan. Apa yang penting sekiranya pilihan raya itu memberi petanda Pas diterima di Johor ia memberi gambaran masa depan Umno tidak sehebat dulu. Ini bermakna kubu kkuat Umno di Johor sudah mula roboh.

Sebaliknya kalau kalau Umno dapat mengekalkan majoiri ini bererti Pas atau Pakatan masih belum mengugat Johor dalam pilihan raya akan datang. Begitu juga kalau Pas meletakkan pemimpin Ngo berkenaan, dan Pas tidak dapat mengugatkan Umno ini bermakna riuh randah mengatakan Ngo itu boleh mengubah persespi para peneroka juga kosong. [ttdi.kl 3:50 pm 20/12/10]

1 comment:

Anonymous said...

macam mana kalau saya katakan PR mungkin boleh menang seandainya ada perubahan sedikit bagi dun tenang. bagi angka yang ada sekarang M,49.86% I,12.11% C,38,13% =100.1% dan berlaku keajaibpan pada undi pada BN sebanyak ini M,29.46% I,6.61% C,8.13% = 43.6% dan PR pula sebanyak ini M,20.4% I,6.1% C,30% = 56.5%.Ini cuma pandangan dan pemarhatian saya pada setiap kali PRK diadakan dan tak mustahil BN akan kalah di tenang walaupun semua orang tahu Johor adalah kubu kuat untuk UBN.