Sunday, October 27, 2013

Masalah ketiadaan pitis Najib patut berterus terangn

RENUNGAN                                                                                      

Najib minum air sebanyak lima kali masa bentang Bajet.
Tindakan kerajaan untuk mengenakan cukai baru, GST serta mengumumkan kenaikan harga gula sebanyak RM0.35 sen semasa pembentangan Bajet Jumaat lalu kini menjadi isu dan pertuturan rakyat marhaen. Rakyat bercakap mengenai perkara ini dengan pelbagai perasaan dan keluhan.

Isu terbaru yang membabitkan rakyat secara langsung ini berpotensi menjadi isu besar di sepanjang tahun ini dan tahun depan. Tidak mustahil juga satu perarakan atau tunjuk perasaan mega akan dilakukan, apabila keadaan gula di dalam tubuh rakyat terlampau rendah apabila amalan mengurangkan gula dilakukan kerana menuruti arahan perdana menteri.

Pembangkang sudah tentu mengambil kesempatan atas apa yang berlaku. Sebagai pihak yang hanya mahu mencari salah kerajaan dan dijadikan modal politik untuk populis dengan rakyat, isu ekonomi ini akan mulai dikembangkan.


Pilihan raya kecil Dun Sungai Limau Kedah yang sedang berjalan kini menjadi gelanggang untuk mencanangkan isu berkenaan. Kenaikan harga gula dan pengumuman cukai GST dilihat satu kemalangan buat UBN di Sungai Limau yang tidak dapat dielakkan.

Sebenarnya kalau hendak dikira kenaikan harga gula dan cadangan mengenakan cukai GST itu tidak patut dijadikan isu dan rakyat boleh menerima dengan baik sekiranya kerajaan atau Najib Razak bijaksana dan berterus terang dengan rakyat serta tidak cuba menipu rakyat mengenai kedudukan sebenarnya tentang permasalahan di sebalik perkara itu.

Tetapi kerana sikap kerajaan yang tidak pernah bercakap benar dengan rakyat, suka mempermain-mainkan rakyat dan menyembunyikan isu-isu yang menyentuh langsung tentang kehidupan mereka, maka berlaku rasa tidak senang hati yang boleh membawa kepada kemudaratan sehingga tidak menstabilkan politik negara.

Kenapa dikatakan begitu? Kerana kalau kerajaan jujur dan berani menyatakan kedudukan sebenarnya ia boleh diterima oleh rakyat. Rakyat boleh menerima apa juga perkara asalkan diberi tahu kepada mereka. Tetapi ianya tidak begitu kerana kerajaan menganggap rakyat sebagai budak-budak yang boleh di'simsilabin' dan ditipu.

Umum tahu apa tujuan dan rahsia disebalik menaikkan harga gula dan mengenakan cukai GST itu adalah untuk kepentingan negara dan rakyat juga? Sebab dan matlamatnya ialah kerana negara sedang berdepan dengan masalah kewangan yang serius. Masalah kewangan negara pula berlaku disebabkan masalah ketirisan dan kebocoran dalam menguruskan kewangan negara.

Kalau hendak dikira aset atau khazanh yang Allah anugerahkan untuk kita sudah cukup tetapi kerana ketirisan disebabkan nafsu amarah manusia (pemimpin UBN), berlakunya penyelewengan, salah gunakan kuasa, rompakan secara teknikal, maka berlakulah kekurangan-kekurangan dan ketidakcukupan wang untuk mengurus negara.

Sekiranya negara tidak berdepan dengan masalah kewangan sudah pasti harga gula, petrol atau cadangan mengenakan cukai GST itu tidak akan dilakukan. Tetapi disebabkan kerana tabungan kewangan negara sudah kering maka kerajaan terpaksa memerah poket rakyat.

Tindakan sebegini bukan sesuatu yang pelik. Dalam mana-mana kerajaan di seluruh dunia ini melakukan hal yang sama menjadikan rakyat secara terpaksa sebagai penanggungjawab. Rakyat adalah pemodal utama kepada pembangunan sesebuah negara. Jadi tindakan mengutip wang dari poket rakyat untuk tujuan pembangunn, keselamatan dan hal-hal kebajikan lain tidak pelik dan bukan satu kesalahan jika dilakukan dengan telus dan adil.

Oleh demikian kenapa kerajaan atau Najib Razak menjadi 'sesat akal' dalam hal ini. Kenapa beliau tidak mahu berterus terang dengan rakyat akan kesusahan dan masalah negara. Beliau sepatutnya berterus terang dengan rakyat menjelaskan apa yang sedang berlaku. Betapa beliau hendak menyembunyikan masalah negara atau dirinya sendiri akhirnya rakyat akan tahu juga. Cara Najib tidak ubah seperti hendak melindungi garam dengan mencampakkan ke dalam sungai.

Saya yakin kalau Najib tulus, berani dan berterus terang rakyat tidak akan gelisah, kecewa dan marah dengan apa diumumkan itu. Rakyat akan menerima dengan seada-adanya. Misalnya semasa membentang bajet tempoh hari Najib boleh memberi tahu rakyat secara jujur dan ikhlas akan sebab musabab disebalik kenaikan harga gula, minyak petrol (sebelum ini atau selepas ini) dan juga dangan mengenai cukai GST mulai tahun 2015 itu.

Ceritalah dan akui kepada rakyat bahawa tindakan itu terpaksa diambil kerana negara sedang berdepan dengan masalah kewangan yang kritikal. Justeru beliau harus jujur mengatakan negara terpaksa mengemis dengan rakyat demi masa depan negara. Kalau Najib berani berkata begitu rakyat tidak akan ada masalah dan tidak akan terkilan. Ini kerana rakyat tahu akan tanggungjawab mereka lagi pun rakyat negara ini dikenali sebagai rakyat yang sangat bertoleran dan berbaik budi.

Tetapi kenapa Najib tidak berani berterus terang? Inlah satil dan cara orang kita berpolitik dan mentadbir negara. Mereka takut untuk berterus terang dengan rakyat dan sering menyembunyikan masalah kepada rakyat. Mereka sanggup menyatakan yang berkaki empat itu burung walaupun rakyat sudah tahu ianya adalah kambing. Cara dan tindakan Najib itu sangat merbahaya. Cara itu boleh merosakan reputasinya sebagai pemimpin.

Demikian juga alasan Najib kononnya kenaikan harga gula itu bagi mengelakkan rakyat negara ini diserang kencing manis adalah alasan yang dangkal dan 'kelas sampah'. Orang boleh pertikaikan apakah Najib baru sedar rakyat negara ini mengalami masalah kencing manis sedangkan fenomena itu sudah bertahun berlaku. Sepatutnya usaha mengurangkan gula demi mengurangkan serangan kencing manis diadakan kempen besar-besaran dua tiga tahun lalu bukan dengan cara menaikkan harga gula. Kelambatan Najib menyedari mengenai masalah ini adalah kelemahan sebagai seorang pemimpin.

Orang yang waras dan berifkir akan menempelak Najib dengan bertanya apakah rokok, shisa minum keras dan sebagai tidak mendatangkan mudarat kesihatan kepada rakyat? Tetapi kenapa pula tidak ada pengumuman kenaikan harga atau cukai kepada bahan-bahan najis dan berdosa itu atas alasan untuk menjaga kesihatan? Kesongsangan ini menyebabkan orang nampak kenaikan gula itu bukan masalah kencing manis tetapi kerana ingin wang dari 'kocet' rakyat. Kocet kocet tu gak, poketlah. Kocet bahasa Kelantan poket bahasa orang putih.

Lebih afdal kalau Najib berterus terang dan memberi alasan begini dalam ucapan bajet kelmarin; "kita terpaksa naikkan harga gula, mengenakan cukai GST kerana negara menghadapi masalah kewangan kritikal. Jadi untuk memastikan kewangan negara cukup maka kita kena mencari wang tambahan, dan caranya adalah begini (naikkan harga gula dan kenakan cukai GST). Adapun kenapa negara berdedapan dengan masalah kewangan kerana keadaan politik negara tidak setabil..."

"Ketidakstabilan ini pula disebabkan kerenah pembangkang yang sepanjang masa mengkritik dan menggocak pentadbiran kerajaan dan sedikit pun tidak bersimpati dengan kerajaan. Gara-gara itu menyebabkan pelabur asing melihat negara kita dalam keadaan tidak stabil dan tidak kondusif. Natijahnya menyebabkan mereka enggan melabur atau menarik pelaburan sedia ada ke negara lain. Impilikasinya kepada pengembangan ekonomi kita...".

Ertinya lebih baik Najib meletakkan masalah kewangan negara itu kepada pembangkang dan bukannya kepada penyakit kencing manis.

Sekiranya Najib memberi alasan itu rakyat boleh menerimanya dan merasakan ia sebagai tepat. Dan dalam masa sama juga Najib boleh membuat seruan kepada rakyat agar mengurang politiking. Serentak itu juga Najib boleh memberi pertunjuk kesediaan untuk mengadakan dialog nasional dengan Pakatan Rakyat seperti disaran Anwar Ibrahim. Cara ini dilihat lebih profesional dan meletakkan Najib sebagai seorang pemimpin yang jujur, ikhlas serta berani. Dan juga pembangkang khasnya Anwar Ibrahim merasa kekok untuk menyerang Najib kerana dia berterus terang.

Selagi Najib tidak mengakui kelemahannya dalam menjana pembangunan dan kewangan negara dan mengambil pendekatan mengseimbangkan kewangan negara dengan 'mencuri' duit rakyat dengan pelbagai cukai dan menaikan harga barang orang akan melihat Najib tidak ada idea dan kebolehan untuk mengurus sesebuah negara. Persepsi sebegini lebih teruk daripada tanggapan Najib suka berbohong dengan rakyat. [wm.kl.5:56 pm 27/10/13] 

2 comments:

Quantum Metal Consultant said...

Siapa pemimpin Malaysia yg berterus terang dng rakyat? Sifar.

Nor Azman bin Sukerman said...

Assalamu alaikum tuan. Sebenarnya Najibh bersama UMNO-BN menganggap rakyat ibarat andaian lama tentang orang buta yang tak tahu apa-apa. Mereka seringkali berfikir yagn orang buta mengenali gajah dengan berkata "gajah panjang", "gajah macam tembnok" dan seumpamanya kerana orang buta hanya memegang ekor dan badan gajah.

ada juga yang menganggap orang buta tak kenal buah sehingga buah yang berduri dikata oleh orang buta sebagai mangga dan bukan durian.

Begitulah Najib dan UMNO-BN meletakkan pemikiran rakyat sedang mereka tidak sedar bahawa orang buta juga bermaklumat melalui facebook, youtube, twitter dan lainnya. Kini, rakyat memang terpaksa berdepan dengan pemimpin yang sentiasa menganggap mereka serba tidak tahu. slogan "era kerajaan serba tahu sudah berlalu" hanya sekadar selogan semata-mata.

Tuan, komputer saya baru sihat dan inilah komentar dari saya buat pertama kali dengan komputer riba yang baru dibaik pulih.