Monday, July 6, 2015

Najib belum saman WSJ, mungkin ada perundingan?

SUSUPAN PAGI                                                                                             

Pembatalan Najib Razak untuk membuat kenyataan bagi menyaman akhbar Wall Street Journal (WSJ) yang mendakwa beliau telah "memakan" wang 1MDB bernilai AS$700 juta pada malam tadi menyebabkan persepsi dakwaan akhbar itu sebagai benar akan terus membelenggu diri perdana menteri itu.

Najib malam ini dilaporkan memberi tempoh beberapa hari lagi untuk mengambil tindakan kepada WSJ yang dikatakan telah memfitnah beliau "memakan" wang syarikat berkenaan. Beliau memberi tahu wartawan malam ini di Semenyih di daerah dimana rakannya terkorban apabila halekopter jatuh dan terbakar, akan berunding dan mendapat nasihat daripada para peguamnya terlebih dahulu.

Sebelum ini Najib beriya-iya untuk mengumumkan tindakannya akan menyaman akhbar berkenaan serta mengambil tindakan kepada mana-mana pihak yang memfitnah beliau kononnya "memakan" wang 1MDB. Gambaran yang diberikan sebelum ini seolah-olah Najib sudah memutus dan nekad untuk saman WSJ untuk membersih dirinya.

Apakah Najib mempunyai pandangan lain menyebabkan beliau mengubah pendirian dan sikap untuk tidak segera mengambil tindakan kepada harian berkenaan?

Dengan melengah-lengahkan untuk mengambil tindakan, walaupun atas alasan untuk berbincang dengan peguam menyebabkan orang akan beranggapan, mesti ada sesuatu yang belum beres mengenai tuduhan akhbar itu.  Najib mungkin sedang membuat perkiraan yang terbaik untuk meredakan tanggapan buruk terhadapnya. 

Apakah Najib sedang mencari penyelesaian cara lain dengan akhbar berkenaan bagi mengelakkan beliau mengambil tindakan. Mungkinkah Najib sedang berurusan dengan broker untuk membayar akhbar berkenaan agar menghentikan laporan buruk ke atasnya? Dalam kes seserius itu orang akan sanggup bayar berapa banyak untuk menjaga keutuhan sebuah kuasa. Kolobrasi dan korupsi adalah perkara biasa dalam politik.

Atau pun beliau sudah dinasihati kalaupun beliau menyaman WSJ ia tidak akan menyelesaikan isu itu bahkan ia akan bertele-tele lagi dimana ia makin menyusah dan menyerabutkan perdana menteri itu. WSJ bukan media sembarangan.

Boleh jadi juga tidakan menangguhkan hasrat untuk saman WSJ itu apabila Najib mendapat tahu yang akhbar itu telah mengeluarkan kenyataan lanjutan yang mereka yakin dengan sumber maklumat yang diperolehi itu?

Selang beberapa hari selepas akhbar itu mendedahkan berlaku pengaliran wang ke dalam dua akaun Najib, dan setelah Najib dan para menteri dan sang setianya membelanya, menafikan dakwaan laporan itu, akhbar berkenaan mengeluarkan satu kenyataan menegaskan mereka bertanggungjawab atas pendedahan yang dibuat dan memperakui ianya datang dari sumber kerajaan Malaysia sendiri.

Najib tidak perlu menangguhkan tindakan undang-undang ke atas WSJ kalau dia berada dipihak benar. Setidak-tidaknya apabila dia telah menghantar notis saman ia boleh dijadikan modal kepada para pembelanya bahawa Najib berada dipihak benar. Orang akan membuat perkiraan kalau dia salah, sudah pasti tindakan undang-undang tidak diambil.

Tindakan saman lebih bertenaga untuk membebaskan Najib daripada dibelenggu dengan isu yang boleh menggangu makan dan tidur itu berbanding dengan pembelaan oleh sang setianya ataupun seruan dibuat oleh Mursyidul Am Pas, Haron Din yang tidak logik kalau Najib songlap wang. Kenyataan dan ulasan bomoh itu orang nampak ia lebih untuk menenangkan dan bersifat untuk berbuat budi kerana mengharapkan jasa PM itu.

Begitu juga kenyatan daripada pihak berkuasa seperti polis, SPRM atau Bank Negara sekali pun yang menafikan dakwaan itu ia tidak dakan menamatkan persoalan itu, berbanding dengan tindakan Najib menyaman WSJ. Mahkamah dalam soal ini lebih diyakini dan dipercayai dan dapat meredakan tanggapan busuk terhadap Najib. Najib dapat sedikit ketenangan sekurang-kurangnya untuk beberapa ketika kerana proses mahkamah itu sudah pasati akan mengambil masa.

Tindakan menyamanWSJ dan pihak-pihak lain juga boleh menghentikan serangan berterusan ke atasnya berhubung isu "makan" duit itu.

Sementara menunggu penghakiman, Najib boleh gunakan masa rihat itu untuk mengukuhkan kedudukannya serta membina pelbagai pagar lagi dari dibolosi penyerang-penyerang seperti Dr Mahathir Mohamad, Rafizi Ramli dan Lim Kit Siang ataupun Lim Guan Eng serta pihak pembangkang dan sebagainya. [wm.kl.1:56 am 06/07/15]

No comments: