Friday, August 21, 2015

Najib hendak kawal Internet setelah dia menjadi mangsa

ULASAN PETANG

Kata orang setelah teratuk baru hendak mengadah, begitulah keadaan dialami Naji Razak kini yang membayangkan cadangan untuk menyekat kebebasan laporan dalam Internet. Menurutnya kerajaan bercadang untuk melaksanakan standard antarabangsa bagi mengawal selia Internet.

Macam manahkah standard antarabangsa itu?

Kita faham kenapa Najib baru menyedari perkara itu sekarang ini dan tidak sebelum ini. Jawabanya kerana beliau sudah merasai kesakitan akibat kebebasan Internet atau cara rakyat negara ini mengamalkan kemudahan berkenaan. Kebebasan Internet tidak mengikut standard antarabangsa telah memakan dirinya?



Pendedahan cerita busuk mengenai skandal 1MDB sangat-sangat memakan diri Najib.

Sebelum ini ketika orang lain menjadi mangsa Internet, Najib hanya diam membisu dan seolah-olah mepercayai apa yang dilaporkan. Misalnya apa diterima dan dialami oleh bekas Ketua Pembangkang Anwar Ibrahim dimana moralnya dijatuhkan menerusi Internet, Najib dan kerajaan tidak pun berkata apa-apa mengenai hal itu.

Najib memerhati dengan penuh senyuman dan dalam hati berkata mujur.

Bahkan laporan dan pendedahan fitnah menerusi Internet mengenai rendah moral Anwar dipetik disiarkan pula oleh akhbar kebangsaan yang kononnya mempunyai integriti, sebenarnya menjadi lidah kepada Umno sendiri. Najib jelas doubles standard dalam hal ini bertindak apabila sesudah ia terkena ke atas batang hidungnya.

Tindakan Najib sebegini bukan menggambarkan seorang pemimpin yang adil jauh sekali yang mendahului kehendak rakyat seperti mana yang dihemburkan dalam slogannya.

Secara peribadi memang saya setuju kalau penggunaan Internet dan penyiaran laporan berkaitan seseorang dikawal bagi mengelakkan terjadi penganiyaaa melampau. Tidak dinafikan fitnah berlambak-lambak dalam Internat dan ia mudah dipercayai. Kerana tidak ada kawalan dari segi menilai berita dilaporkan daripada penggunaan menyebabkan fitnah dianggap satu kebenaran.

Untuk melakukannya juga mudah kerana tiada kawalan. Oleh kerana itu kawalan, tetapi kalau hendak dilaksanakan bukan setelah diri kita terkena dengan fenomena Internet, tetapi buatlah secara menyeluruh dan untuk kebaikan bersama.

Najib dalam hal ini bukan sahaja perlu menyelamatkan dirinya tetapi diri orang lain sama. Untuk itu beliau harus juga membuat kenyataan bahawa setiap laporan yang dilemparkan ke atas diri Anwar Ibrahim atau mana-mana tokoh sebelum ini adalah mangsa kebebasan Internet seperti mana yang beliau rasai kini.

Dalam pada itu kerajaan selain daripada cuba mengekang kebebasan Internet demikian perlu juga memperkenalkan tatacara atau piagam untuk melayani setiap laporan Internet sebelum dipercayai. Rakyat atau waga Internet juga perlu diberi kesedaran dan kefahaman menggunakan, menerima atau mengakses laporan Internet secara benar dan bertanggungjawab. [wm.kl.3:54 pm 21/08/15]

No comments: