Thursday, April 12, 2018

Hingga ke saat akhir Husam tegur dan mengingatkan Ahmad Yakob

KENYATAAN
Ahmad MB semantara.
Husam terus tegur.
BEKAS Adun Salor Husam Musa terus membela rakyat Kelantan dan mahu menjaga khazanah negeri Cik Siti Wan Kembang itu hingga ke saat-saat akhir. 

Apa yang beliau nampak dan kesan mungkin tidak terkesan oleh Adun lain, termasuk 12 Adun daripada BN. Kalau 12 Adun BN tidak terkesan apalah diharapkan kepada 30 bekas Adun Pas dan seorang bekas Adun PKR yang hanya tahu mengangguk dan "engeh".
Inilah kelebihan Husam dan juga keikhlasannya terhadap tanggungjawab sebagai pemimpin kepada rakyat Kelantan. 

Tetapi sayang keprihatinan beliau ini disalah anggap dan dituduh kononnya beliau bertindak begitu kerana dendam. Walhal apa dilakukan demi kebaikan negeri Kelantan dan rakyatnya, yang sepatutnya sesuatu yang perlu dibanggakan.

Terbaharu, Husam telah menulis surat terbuka kepada Menteri Besar Kelantan Ahmad Yakob agar tidak lagi meluluskan apa-apa kawasan balak sepanjang sebulan lebih Ahmad menjadi MB dalam kerajaan sementara (caretaker government) di Kelantan. 

Husam menulis surat terbuka mengingatkan Ahmad Yakob dan memberi amaran apa dilakukan itu salah dan bertentangan dengan perlembagaaan dengan kedudukan beliau dalam kerajaan sementara hari ini.

Teguran ikhlas.

Surat terbuka yang dikira sebagai teguran ikhlas beliau terakhir kepada Ahmad bagi mengelakkan MB itu terbabas dan melanggar undang-undang seperti banyak terjadi sebelum ini. Penasihat Pakatan Harapan (PH) Kelantan itu membuat surat terbuka itu apabila terhidu Ahmad akan memanggil mesyuarat untuk meluluskan kawasan balak dalam skala besar pada 16 April, yakni tulat.

Bagi Husam tindakan Ahmad itu bersalahan kerana beliau tidak lagi mempunyai kuasa eksekutif sebagai MB selepas DUN Kelantan dibubarkan.

Tindakan itu katanya tidak sepatut berlaku dan seharusnya Ahmad Yakob mengelak daripada sebarang komitmen baru meliputan kelulusan pembalakan yang membawa ikatan kontrak melepas tempoh kerajaan beliau berakhir apabila DUN Kelantan dibubar 7 April lalu.

Husam tidak beretorik atau sengaja ingin menyusahkan Ahmad dengan peringatan itu tetapi ia bersadarkan kepada perlembagaan dan undang-undang.

Jelas Husam menurut semangat undang-undang dengan pembubran sesebuah DUN, seorang menteri atau menteri besar dengan sendiri menjadi “menteri besar” sementara tanpa kuasa eksekutif sehingga kerajaan baru dibentuk dan ketua eksekutif baru dilantik.

Husam lantas merujuk kepada pandangan dan pendapat tiga orang pakar perlembagaan dan undang-undang negara terkemuka, Abdul Aziz Bari, Dr Rais Yatim dan peguam kanan Dominic Puthuchery. Husam pernah merujuk langsung kepada Dominic.

Adalah diharap semoga teguran ikhlas Husam berasaskan perlembagaan dan undang-undang ini akan dipatuhi oleh Ahmad Yakob. Apa yang penting khazanah Kelantan tidak disalah gunakan. Andainya apa dibimbangi Husam itu tetap juga berlaku bermakna Ahmad dan kerajaan sementaranya terus mahu melahap hak rakyat walaupun mereka kini seakan sudah berada dibirai kubur. 

Dalam pada itu jika mesyuarat tetap juga hendak diadakan Husam memohon untuk hadir sama dan meminta ketua-ketua whip parti lain juga hadir. 

Berikut disiarkan sepenuhnya surat terbuka Husam kepada Ahmad Yakob:

YAB Ustaz Dato' Haji Ahmad bin Yakob
Menteri Besar Kelantan
KOTA DARULNAIM
15503 KOTA BHARU, KELANTAN,

Assalamualaikum wr wt.

Dengan Nama Allah Maha Pemurah Maha Pengasih

POHON KETETAPAN TIDAK MENGADAKAN MESYUARAT KELULUSAN BALAK DALAM TEMPOH SEBAGAI KERAJAAN SEMENTARA.

Dengan segala hormat perkara di atas adalah dirujuk.
Saya difahamkan YAB ada memanggil Jawatankuasa Kecil Perhutanan bermesyuarat pada hari Isnin, 16hb April depan.

Saya juga difahamkan ada kertas cadangan untuk meluluskan permohonan-permohonan melibatkan Hutan Simpan dengan keluasan yang amat besar pada mesyuarat itu.

Pada hemat saya, susulan pembubaran Dewan Undangan Negeri Kelantan pada 7 April 2018, YAB dan Kerajaan Sementara ini (caretaker) seharusnya mengelak daripada sebarang komitmen baharu, meliputi kelulusan pembalakan membawa ikatan kontrak melepasi tempoh Kerajaan YAB yang sudah berakhir.

Mengikut semangat undang-undang, dengan pembubaran sesebuah DUN, seorang menteri besar dengan sendirinya menjadi “menteri besar sementara tanpa kuasa eksekutif sehinggalah kerajaan baru dibentuk dan ketua eksekutif baru dilantik”.

Saya memetik apa yang ditulis oleh pakar undang-undang mengenai Kerajaan caretaker:


"Major contracts or undertakings.
The Government will avoid entering major contracts or undertakings during the caretaker period.
If it is not possible to defer the commitment until after the caretaker period, for legal, commercial or other reasons, a minister could consult the Opposition, or agencies could deal with the contractor and ensure that contracts include clauses providing for termination in the event of an incoming government not wishing to proceed. Similar provisions cover tendering".


Pertama, Kerajaan caretaker tidak boleh meluluskan kelulusan besar yang mempunyai kesan melampaui Kerajaan sedia ada.

Kedua, jika sekiranya ada kelulusan yang tidak boleh dielakkan, Pembangkang hendaklah dirundingi kerana ada kemungkinan mana-mana Pembangkang akan membentuk Kerajaan baru selepas PRU. Mereka terpaksa memikul beban apa yang diputuskan sekarang.

Ketiga, jika sekiranya kelulusan diteruskan, satu clausa hendaklah dimasukkan untuk menyatakan kelulusan itu boleh ditarik balik oleh Kerajaan baru.

YAB boleh merujuk tulisan mengenai perkara ini, antara lain dalam link di bawah;

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Caretaker_government_of_Malaysia.

Dalam link berkenaan, terdapat buku rujukan yang ditulis oleh Dr Abdul Aziz Bari, Tan Sri Rais Yatim dan Datuk Dominic Puthucheary.

Saya telah mendapatkan pandangan Datuk Dominic Puthucheary mengenai isu ini. Berikut adalah pandangan beliau:

"Hi Husam, a caretaker government has no executive powers and any decisions made without executive powers is unconstitutional, illegal and against the oath of office in the State constitution. You can write a letter to the MB or ask a lawyer to write and copy to the MB stating what i have said. dominic puthucheary".
Saya dengan ini, mencadangkan YAB membatalkan mesyuarat berkenaan atau mana-mana mesyuarat yang membawa kesan seperti itu.

Saya juga ingin menegaskan, jika mesyuarat berkenaan diteruskan, saya mohon untuk hadhir memerhati perjalanan mesyuarat itu bersama peguam saya atas kapasiti sebagai Pembangkang di negeri ini.

Saya mohon respon segera YAB.
Sekian terima kasih.

Husam Musa
12 April 2018
[wm.kl.2:30 12/04/18]

3 comments:

Unknown said...

"menfitnah hingga ke saat akhir". Itu sepatutnya tajuk. Plawok kohong!

najmiwahidi said...

Bagus husam...menegur walaupun tahu akibatnya... Jika tak tegur pun takpo husam tak rugi apa2.. salute husam

najmiwahidi said...

Bagus husam