Monday, January 25, 2010

Buang Si Temberang

Usah Simpan Duri Dalam Daging - Pecat Zulkefli Nordin

SAYA telah lama menulis mendedahkan sikap dan perangai buruk ahli Parlimen Kulim - Bandar Baru, Zulkefli Nordin (foto). Mempersoalkan gelagat dan tindak tandunya yang suka mengada-nga dan suka mengejar publisiti murahan tanpa mengiara masa dan tempat secara terbuka. Bagi saya beliau seorang yang tahu tahu memnghormati keputusan jemaah dan suka melanggar disiplin parti.

Akhir-akhir ini dia jadi syok sendiri apabila mendapat liputan meluas akhbar kroni UBN dan juga televisyen. Dia suka dan syok namanya di sebut dalam akhbar dan tv. Dia juga merasakan dialah jagohan memperjuangkan Islam.

Tindak tanduknya jelas menjejaskan parti yang diwakilinya, PKR dan juga Pakatan Rakyat. Tetapi dia tidak peduli itu, asalkan dia dapat bercakap, cakapnya didengar dan diberi reaksi. Sebenarnya dia juga tidak pandai berpolitik, tidak tahu meletakkan dirinya dalam suasana politik menguntungkan partinya. Pemilihan Zulkefli Nordin sebagai calon antara dosa besar PKR dalam pilihan raya lalu. Saya tidak fikir selepas ini PKR akan mencalonkan semula Zulkefli.

Kepada anda yang tidak percayai mengenai gaya hidup Zulkefli ini, silalah turun ke Kulim Kedah. Selidik dan tanya rakyat di sana. Kebetulan saya mempunyai pengalaman sendiri mengenai gelagat dan tindak tanduk beliau ini. Malahan orang ini pernah makan dan minum di rumah saya lebih dari dua kali... dan turut membincangkan kedudukannya dalam parti.

Ingatkah anda sekalian, kemenangannya di Bandar Baru - Kulim dibantah oleh calon Umno, Abdul Aziz Sheikh Fadzil. Sebab atau kesalahan bantahan itu ialah kerana Zulkefli tidak menghantar penyataan perbelanjaan pilihan raya disertainya tahun 2004. Afidavit Aziz Fadzil begitu kukuh sekali.

Bukti itu memberi peluang besar kepada Aziz untuk mendapat perintah agar kerusi itu dikosongkan. Tetapi kenapa tiba-tiba saja Aziz menarik balik petisyen itu? Ini ramai yang orang tidak tahu apa yang berlaku di sebalik pembatalan itu. Pembatalan itu bukan saja-saja melainkan ada kira-kira di sebaliknya?

Zulkefli sangat takut dan bimbang dengan petisyen yang dibuat oleh Aziz itu. Dia takut kehilangan kerusi itu. Dalam masa sama pihak PKR juga telah meminta beliau mengosongkan kerusi berkenaan kerana merasakan peluang untuk beliau dapat mempertahankannya adalah sangat tipis.

Parti telah mengarahkan beliau mengosongkan kerusi berkenaan tetapi beliau enggan berbuat demikian. Pada masa itu Anwar Ibrahim sedang diusahakan untuk masuk ke parlimen. Kenapa? Inilah yang orang tidak tahu apa yang berlaku di sebalik kejadian itu. Sebenarnya secara diam-diam Zulkefli dikatakan sudah berunding dengan pihak Aziz Sheikh Fadzil. Seorang lawyer di Kuala Lumpur yang bertindak bagi pihak Zulkefli, yang juga kawannya dan juga kawan saya mengetahui proses rundingan ini.

Apabila saya mendedahkan telatah dan sikap Zulkefli ini ada yang tidak mempercayainya termasuklah orang-orang PKR sendiri. Terutamanya golongan muda yang teruja dengan janji dan cakap-cakapnya yang berkobar-kobar untuk memperjuangkan Islam. Mereka ini hanya mendengar cakapnya tetapi tidak melihat perbuatannya. Islam itu akan sah bukan saja menerusi ucapan tetapi dengan perbutan.

Bagi mereka yang ada pengalaman, kisah-kisah tersendiri dan melihat apa yang Zulkefli lakukan tidak tergamak untuk menerima beliau sebagai seorang pemimpin apa lagi ahli Parlimen. Beliau bagi saya bukan saja sudah melampau dengan tindak tanduknya tetapi seorang yang jahil politik dan tidak berintergriti.

Misalnya kalau dia faham politik dia tidak akan membuat laporan polis terhadap Khalid Abdul Samad. Beliau boleh berlawan dengan Khalid secara senyap saja. Tetapi kerana beliau syok sendiri dan mahukan publisiti murah maka beliau terpaksa menjadikan Khalid sebagai sasarannya. Khalid Samad bukannya musuh Islam nombor satu di negara ini yang patut diperangi seperti mana di lakukan ahli parlimen berkenaan!

Jadi hari ini kalau ada orang mencadangkan agar PKR memecat Zulkefli dari parti itu ia adalah saranan paling tepat. PKR atau Anwar Ibrahim tidak perlu merasa sayang lagi kepada Zulkefli ini. Saya melihat sendiri bagaimana Anwar cukup menjaga hati Zulkefli walaupun tindak tanduk Zulkefli banyak menyusahkan beliau.

Kalau pun PKR pecat Zulkefli ia tidak memberi kerugian apa-apa. Kalau dulu Pakatan Rakyat mengharapkan akan berlaku rampasan kuasa dalama Parlimen, tetapi cita-cita itu kini sudah pun tidak ada lagi. Saya berani tegaskan kalau pun Pakatan mengharapkan undi dari Zulkefli Nordin di Parlimen selama ini ia tidak akan tercapai sebab komitmennya dengan Najib Razak mengikat beliau untuk tidak dapat berbuat apa-apa?

Kepada PKR dan Anwar eloklah kalau keluarkan saja duri itu dari daging. Bukan saja Anwar dan PKR yang merasa lega dengan pemecatan itu, penyokong Pakatan Rakyat yang mengetahui hipokrasi Zulkefli juga akan merasa lega. Cukuplah bagi Anwar melayan seorang manusia yang tidak tahu menerima budi. Sekarang inilah elok kalau PKR Kedah merisik calon baru untuk diletakkan di kerusi berkenaan bagi menggantikan Zulkefli Nordin.

Dan bagi Zulkefli sendiri juga tindakan itu menyenangkan beliau kalau beliau ada hajat untuk memperjuangkan Islam bersama Umno. Silakan... [wm.kl. 5:15 pm 25/01/10]

11 comments:

cicitHJHASSANu said...

salam tuan...

jenis musang berbulu tapir agaknya..wallahua'lam

nasru said...

antara org yang sy hormati ialah mso dan keduanya pulak zulkifli nordin. andai benar apa yang mso katakan maka runtuhlah hati sy pada yb zul kerana sy pernah melihat dia bekerja utk rakyat di kulim.

pernah mendengar kuliah maghrib, menjadi makmum beliau utk solat wajib.

dan pastinya PKR atau PR kehilangan tokoh yang baik. atau mungkin dia ditekan oleh sang pemerintah atau ada sesuatu yang dia tidak puas hati dengan PKR sendiri

Dino Yap said...

Tuan,
Bukankah PR memperjuangkan keterbukaan ? Kenapa bila ada ahli yang tidak setuju dengan 'de facto' leader , semua hendak dibuang ? mana prinsip perjuangan ? atau PR pandai bermain kata-kata dan hendak terus menipu rakyat?

aerol said...

Tahniah saudara MSO, intipati beginilah teman nak baca dari blog saudara. teman dulu antara yang mengangumi Zul dari seorang penceramah bebas sampai ke YB, tak sangka manusia begini pun ada kat dunia ni. Wallahualam.

john said...

Salam pak mso

ambo sokong 100% ulasan ni...

MC_Shaharul said...

mmg btl pn tuan,mamat nie jenis susah nk turun pdg,kt kulim nie rmai org tau pasal perangai kedekut nk mampus,ckp berapi2 mcm bgs,tp perangai mcm hampeh..mmg menyesal undi mamat sial nie!!!

DAKWAH YEOP said...

saya agak,,tuduhan tuan terhadap Dr Zul keterlaluan. tuan menyatakan bahawa : "Bagaimana ahli parlimen ini hidup dalam penuh pembohongan, kelentung dan mengada-ngada. Dia berbohong sampai tidak berkerut kening".

saya fikir tuan sepatutnya adil dalam menghukum dan menilai. saya dan ramai lagi umat islam msia melibat beliau sebagai seorang yang cintakan islam. mahu membela kepentingan islam dan muslimin.

tuan perlu ingat bahawa umat islam dituntut berlaku adil sekalipun dengan orang yang tidak sealiran dengan kita. "berlaku adillah sesungguhnya ianya hampir kepada taqwa". adakah kerana satu laporan polisnya terhadap YB Khalid Samad maka segala kebaikannya dimunafikkan? semoga Allah mengampuni tuan.

Kasturi said...

Tindakan Zul sebenarnya membuka mata orang ramai khususnya melayu terhadap sesetengah pemimpin pas dan pkr yang lebih pentingkan kemenangan politik berbanding masa depan umat islam sendiri. Saya sebagai orang biasa memandang tinggi tindakan beraninya walaupun menyongsong arus.Kita perlukan lebih ramai lagi orang melayu yang berani bertindak macam ni, barulah dapat menandingi suara kaum-kaum lain yang sangat berani bercakap melampaui sempadan sejak akhir-akhir ini, terutamanya selepas PR menguasai beberapa negeri. Ini sangat menjengkelkan saya yang sangat berharap pas menjadi jaguh Islam macam dulu tapi rupa-rupanya dah jadi islam liberal. Wallahhualam, apa nak jadi la..

psychedelicmundo said...

Dulu Anwar dan pimpinan PKR dah bagi dia peluang lepas dia ikut demo di BAr Council dulu.masa itu saya pun faham Anwar sayangkan orang-orang yang boleh bercakap hal Islam dalam PKR.Tapi rupanya ada muslihat pula dengan Aziz.Tak silap lagi,PKR patut pecat orang macam ini.Akan merosakkan PR sahaja.

Hamba Allah said...

Dari sudut positif YB Zulkifli ini ada sifat mempertahankan maruah Islam yg nampak macam bagus.. tetapi tak boleh mengawal emosi didalam berorganisasi..

Seseorang yang tidak boleh mengawal nafsu amarah (emosi) tidak boleh menjadi pemimpin yang baik.. Pendek kata panas baran tak bertempat...

Dah banyak teguran dibuat masih tidak mahu berubah. Kita tidak mempunyai banyak pilihan... YB Zulkifli MESTI DIPECAT.

Che Amat said...

Saya bersetuju dengan pandangan MSO & Hamba Allah.

Dulu saya ada ikuti perkembangan Zul Nordin, hadir boleh dikatajan dlm setiap ceramah nya di surau2 sekitar Lembah Kelang. Malahan org2 surau kelo dia "ustaz'.Memang beliau ada sifat itu ..."Dia berbohong sampai tidak berkerut kening".