Monday, January 18, 2010

Kambing Ngebekkkkkkk.... di Kelantan.

Saya Tidak Tahun Exco Berkenaan Ambil Maklumat Dari Mana?

USAHA berterusan untuk menimbulkan masalah kepada kerajaan Kelantan dengan harapan ia mengoncangkan kedudukan Tok Guru Nik Abdul Aziz Nik Mat terus dimainkan oleh mereka yang bernafsu panjang dan terjempit dengan isu bikinan diri sendiri.

Golongan ini sanggup melakukan apa saja termasuk mereka-reka cerita untuk menyelamatkan diri dan memipulasikan sesuatu perkara bagi mengabui mata rakyat Kelantan.

Terbaru ialah tindakan seorang Exco yang dianggap paling cerdik di Kelantan telah menulis mengatakan Mahkamah Persekutuan dan Mahkmah Tinggi Kota Baru telah pun menolak permohonan penternak haiwan kaki empat, Mohd Amin Pipet.

Tulisan Exco berkenaan dalam blognya, Jumaat lalu mahkamah rayuan dan mahkamah tinggi telah menolak permohonan Mohd Amin. Mungkin para pengikut Exco berkenaan akan menganggap kata-kata Exco itu sebagai hadith akan mempercayainya tanpa perlu usul periksa. Setiap apa yang termuntah dari Exco berkenaan adalah suara emas walaupun ia berbau kohong.

Kerana taksub itu menyebabkan mereka tidak merujuk kepada mana-mana dan terus menelannya bulat-bulat. Malang keputusan mahkamah yang dikatakan itu tidak pula diketahui sendiri oleh tuan yang punyai diri. Ini sangat mustahil!

Menurut Mohd Amin beliau tidak menahu mengenai keputusan rayuan dan keputusan di mahkamah itu. Katanya macam mana mahkamah boleh membuat keputusan menolak atau menolak rayuan sedangkan kes masih belum pun dibicara lagi. Tambahnya pihaknya tidak pun memfailkan kes itu di mana-mana mahkamah.

Kalau pun beliau membuat rayuan untuk menolak injuksi yang diberikan kepada Akademi Keluarga Bahagia Berhad apa gunanya sebab semua hasil ladang itu sudah tidak ada. Sebelum itu beliau membuat semakan dengan peguamnya Zaidan & Co, pihak peguamnya juga menjelaskan tidak membuat apa-apa tindakan dan mengesahkan fail untuk dibicarakan pun masih belum dibuat.

"Apa orang yang mengatakan demikian mungkin mimpi kok?" kata Amin sambil ketawa ketika dihubungi lewat petang ini. Manakala katanya peguamnya menganggap tindakan itu sebagai mabuk.

Keputusan mahkamah itu digunakan untuk menempelak seorang penulis blog yang didakwa ada sangkut paut dengan perniagaan binatang berkaki empat itu. Kononnya dengan keputusan mahkamah itu ia menjelaskan apa dakwaan penulis blog berkenaan terhadap Exco itu tidak betul sama sekali. Helahnya ialah untuk menafikan apa yang penulis blog itu perkatakan mengenai binatang berkenaan yang ada kait mengait dengan Exco itu.

Fahamlah kenapa Exco itu berbohong dan memutarkan fakta kerana ia ingin menenggelamkan isu berkenaan. Ingatlah isu perjanjian, ikrar mahkamah bukan boleh diputarbelit atas lidah macam kulum chewing gum.

Kalau boleh mereka yang melaporkan berita penolakan mahkamah atas rayuan Mohd Amin itu menjelaskan nombor perbicaraan ataupun butiran lanjut berhubung perkara itu. Setakat membariskan nama tiga hakim ia bukan boleh disahkan sebab nama-nama hakim boleh ditulis.

Dunia sekarang memerlukan kepada fakta dan penulisan yang 'fatual' bukannnya pakai main-main dan reka. Memulakan penulisan dengan ayat Quran dan menutup dengan Hadith tidak menjamin akan kebenaran kandungan penulisan berkenaan. Di zaman nabi membawa ke zaman ini banyak para munafiqikin. Manakala ayat-ayat Quran pula digoring macam kacang untuk kepentingan diri.

Saya bimbang kes binatang berkaki empat ini akan jadi macam kes tuntutan saman RM800 juta. Kes pemberian konsensi balak kepada syarikat Timbermine Sdn Bhd sudah pun dikatakan selesai. Walhasil apa jadi akhirnya kerajaan kena bayar RM800 juta. Inilah kalau akibat masalah 'disepak' ke bawah karpet, bila satu masa karpet diangkat semua terbongkar.

Dalam kes binatang berkaki empat ini saya nampak ada iras-iras kes saman RM800 juta itu. Kerana nak tunjukkan kita tidak bersalah, kita baik, kita Islamik lebih, kita pemimpin bijak dalam iktisad, kita sanggup reka keputusan mahkamah dan sebarkan dalam internet dan portal berita. Yang busuk akhirnya akan berbau juga.

Mengenai kes perniagaan binatang berkaki empat antara Mohd Amin dengan Akademi Keluarga Bahagia Berhad itu, ingin saya jelas apa yang saya tahu. Perniagaan terburai di tengah jalan kerana sikap ego salah seorang Exco Kelantan. Kerana ianya tidak dapat diselesaikan, maka Mohd Amin membuat injuksi di mahkamah tinggi Kota Bharu.

Perbicaraan dalam kamar itu, hakim Azman Hussein telah memutuskan injuksi itu berpihak kepada Mohd Amin. Mohd Amin diberi masa tiga bulan menjaga ladang berkenaan. Selepas itu pihak Akademi Keluarga Bahagia pula membuat injuksi balas. Mahkamah memberi kebenaran kepada Akademi untuk menjaganya dan pihak Datuk Amin tidak membuat apa-apa tindakan susulan kerana menanti ianya diselesaikan dengan baik menerusi perundingan.

Apa yang perlu difahamkan memberi kebenaran menjaga bukan bermakna keputusan mahkamah. Injuksi itu bersifat sementara sehingga penyelesaian dibuat. Dalam ikatan injuksi itu pihak yang menjaga dan mengawal bertanggungjawab menguruskan ladang berkenaan. Mengurus bukan bermakna boleh jual atau menukar kambing menjadi jagung. Hari ini sebahagian ladang seluas 200 ekar itu sudah ditukar menjadi ladang jagung!

Ada sedikit bahaya di sini sekiranya mana-mana pihak melaku pelanggaran injuksi mahkamah menyebabkan seseorang itu akan didapati bersalah melanggar perintah mahkamah. Natijah melanggar perintah mahkamah amat berat risikonya. Sila rujuk kepada peguam atau pengamal undang-undang untuk mengetahun risikonya, saya tidak mahu mereka-reka cerita di sini dan prejudis.

Justeru pihak Akademi Keluaraga Bahagia khasnya mereka yang menandatangani ikrar mendapatkan injuksi itu tidak boleh berpegang kepada hadith Exco berkenaan. Jangan! Apa kata kalau tiba-tiba Mohd Amin membuat laporan polis berhubung pelanggaran injuksi berkenaan. Tidakkah ada yang akan disiasat polis kelak dan tidak mustahil akan ada yang terpaksa meringkuk dalam penjara. Sejarah mengenai perniagaan kambing ini telah mencatat kenangan tersendiri di mana pistol seoang ahli lembaga pengarahnya dirampas kerana melepaskan tembak dalam keadaan membahaykan.

Sebab itu saya sudah pesan, berhati-hati dalam menjaga punggung seseorang jangan sampai dia terberak atas tangan, buruk padahnya. Nampaknya dalam kes binatang berkaki empat ini ramai orang yang terkena tahi manusia yang berhati busuk. Kita sibuk menyamak tangan dia berlalu dengan senyum. [wm.kl 5:15 pm 18/01/10]

No comments: